شناسهٔ خبر: 34726362 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گزارش گلوبال تایمز چین از پیامدهای تصمیم هند در قبال کشمیر

تهران- ایرنا- "گلوبال تایمز"، ارگان رسمی دولت چین نوشت ، اگر دهلی از ناسیونالیسم برای تایید اقدامات یکجانبه دیپلماتیک خود استفاده کند، دور باطلی شروع می شود که هند از عهده کنترل پیامدهای آن برنمی آید.

صاحب‌خبر -

به نوشته این روزنامه چینی، تصمیم یکجانبه هند در رابطه با کشمیر، فریبکاری ژئوپلیتیک است که ممکن است هند قادر به کنترل پیامدهای آن نباشد. هند ناسیونالیست، آینده ای ندارد و دهلی که اقدامات یکجانبه انجام می دهد و شرایط موجود را نقض می کند، در زمینه مسایل مرزی، نامعقول عمل می کند.

این روزنامه افزود، در حالی که اقدامات هند منافع کشورهای همجوار را به چالش می کشد، دهلی انتظار دارد این کشورها اقدامات تحریک آمیزش را نادیده بگیرند و واقعیات جدید ساخته و پرداخته دست هند را بپذیرند. دهلی بیش از حد به خود مطمئن است.

گلوبال تایمز خاطر نشان کرد، اگر مسلمانان، همگی، با این اقدام هند مخالفت کنند، کار حکومت هند برای کنترل اوضاع سخت خواهد شد. بعید است هند دارای قدرت سیاسی و سایر منابع برای به دست گرفتن کنترل کامل منطقه باشد.
این روزنامه چینی همچنین آمریکا و غرب را به تبانی با هند متهم کرد و افزود، هند فکر می کند چین مشغول جنگ تجاری و طرح کمربند و جاده است و در نتیجه، فرصت خوبی برای اقدام در زمینه مسایل مرزی است. پاکستان بیش از همه از تصمیم هند در رابطه با کشمیر متاثر شده است و دست روی دست گذاشتن این کشور در قبال اقدام هند باور کردنی نیست.

نخست وزیر هند 5 اوت(14 مرداد) از تصمیم خود برای لغو خودمختاری نسبی و اختیارات ویژه منطقه جامو و کشمیر خبر داد.

طبق اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند، این منطقه به جز در مسایل دفاعی و امور خارجی، در سایر موارد از اختیارات خاص برخوردار بود.

حزب حاکم بهاریتا جاناتای هند تحت رهبری "نارندرا مودی"، نخست وزیر این کشور از مدت ها پیش این منطقه را بخش جدایی ناپذیر هند محسوب و مالکیت پاکستان را بر آن رد می کند.

پس از تصمیم دولت هند تنش ها میان دهلی نو و اسلام آباد بر سر کشمیر تشدید شد و متعاقب آن پاکستان ضمن مخالفت با اقدام هند، روابط خود را با این کشور به حداقل رساند.

تنش های دیپلماتیک پس از اخراج سفیر و ۱۳ دیپلمات هند از پاکستان در پی تشدید اختلافات میان دو کشور، موجب شد تا اسلام آباد به طور رسمی مبادلات تجاری و فرهنگی با دهلی نو را متوقف کند.

دولت هند با اعلام اینکه تصمیم اخیر این کشور درباره منطقه جامو و کشمیر یک موضوع داخلی است، از اسلام آباد خواست تا در تصمیم خود برای کاهش روابط دیپلماتیک با دهلی نو تجدید نظر کند.

طبق اعلام رسانه های پاکستان، وزیر خارجه این کشور در نامه ای به رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل خواستار برگزاری نشست ویژه  این شورا برای بررسی مساله کشمیر شد.

وزیر خارجه پاکستان گفت، اقدام هند در رابطه با کشمیر، غیرقانونی و به ضرر مردم کشمیر است و اسلام آباد در هر شرایطی آماده پاسخ به هرگونه تهاجم خارجی است.

نظر شما