شناسهٔ خبر: 34694093 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ایران یکی از محورهای دیدار امروز جانسون و بولتون در لندن

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما؛ به نقل از خبرگزاری رویترز، سخنگوی دفتر نخست وزیر انگلیس اعلام کرد: بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس بعد از ظهر دوشنبه با جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید که به لندن سفر کرده است، در مورد ایران گفتگو خواهد کرد.
 این سخنگو گفت: « آنها احتمالا در مورد مسائل امنیتی، از جمله ایران، گفتگو خواهند کرد.»

سخنگوی نخست وزیر انگلیس همچنین اعلام کرد بوریس جانسون در مورد مسائل امنیتی گسترده از جمله موضوع ایران با جان بولتون مشاور امنیت کاخ سفید گفتگو می کند.
وی افزود موضع دولت انگلیس در مورد ایران و برجام تغییری نکرده است ایران باید اقدامات بی ثبات کننده در منطقه را کنار بگذارد!
از 24 ژوئیه که بوریس جانسون، جانشین ترزا می، نخست وزیر پیشین انگلیس شده است، این نخستین سفر یک نماینده بلندپایه دولت آمریکا به انگلیس محسوب می شود. جان بولتون روز شنبه پس از عزیمت به لندن در صفحه توئیتر خود نوشت: «من با مقامات لندن در مورد مسائل امنیت ملی و اقتصادی گفتگو خواهم کرد.»
بنا بر اعلام رسانه های آمریکایی و انگلیسی، بولتون - یکی از جمهوری خواهان تندروی دولت ترامپ - همچنین قرار است در این سفر دو روزه (دوشنبه و سه شنبه) با دیگر اعضای دولت انگلیس به خصوص ساجد جاوید، وزیر دارایی انگلیس و استیون بارکلی، وزیر امور برگزیت دیدار و گفتگو کند. پنجم اوت، دولت انگلیس اعلام کرد به منظور محافظت از کشتی های تجاری در تنگه راهبردی هرمز در خلیج فارس، در انجام یک «مأموریت امنیتی دریایی» در کنار آمریکا خواهد بود. پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای ایران در سال 2018 و به دنبال آن، بازگشت تحریم های سنگین آمریکا علیه تهران، تنش ها در منطقه خلیج فارس شدت گرفته است. با این حال، لندن اعلام کرد این نزدیکی به آمریکا، همچون دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در تمایل این کشور برای حفظ توافق هسته ای ایران هیچ تغییری ایجاد نمی کند. به علاوه، انگلیس امیدوار است پس از خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) یک توافق تجاری بلندپروازانه با واشنگتن منعقد کند.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که از راهبرد ترزا می در خصوص برگزیت انتقاد می کرد، حمایت خود را از بوریس جانسون اعلام کرد. وی اواخر ژوئیه گفت: دو کشور گفتگوهای تجاری را آغاز کرده اند. مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا روز جمعه پس از دیدار با دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس در واشنگتن گفت: اوایل ماه سپتامبر به منظور تأکید بر رابطه ویژه، پایدار و ناگسستنی بین دو کشور به لندن خواهد رفت.

نظر شما