شناسهٔ خبر: 34681960 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ایجاد یکی از دفاتر مدیران کل استانداری در حاشیه شهر مشهد/ جمع‌آوری معتادان متجاهر تا پایان سال

استاندار خراسان رضوی گفت: در قالب طرح نجات که به منظور کاهش آسیب های اجتماعی اجرایی می‌شود، برای اولین بار یکی از دفاتر مدیران کل استانداری در این مناطق ایجاد خواهد شد تا این پروژه به نحو مطلوب مدیریت شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، منصور تقوی ظهر امروز در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی که در محل دفتر استاندار برگزار شد، ضمن قدردانی از اقدامات دبیر سابق این شورا، گفت: در برنامه‌ریزی بلندمدت این ستاد، پیشگیری جزو اولویت‌های ما است که طرح یاریگران به‌همه استان‌ها ابلاغ شده است.

مدیرکل دفتر بازرسی و هماهنگی امور استان‌های شورای مبارزه با مواد مخدر کشور افزود: از زحمات جهادی و خالصانه آقای جهان در این مدت ۱۱ ماه قدردانی می‌کنم و اگر در خراسان رضوی از تجربه ایشان استفاده نشود ما از همکاری با ایشان در ستاد کشوری استقبال می‌کنیم.

مبارزه با مواد مخدر به‌عنوان یکی از آسیب‌های جدی در دستور کار قرار دارد

استاندار خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست، ضمن قدردانی از اقدامات دبیر سابق این شورا، گفت: تغییر مسؤولیت‌ها امری بدیهی است، مسؤولیت چیزی جز بار بر دوش نیست و این تغییر خواست ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور بود.

علیرضا رزم‌حسینی با بیان اینکه مبارزه با مواد مخدر به‌عنوان یکی از آسیب‌های جدی در دستور کار قرار دارد، عنوان کرد: در رأس همه آسیب‌های مواد مخدر، اعتیاد قرار دارد که گریبانگیر بسیاری از جوانان شده است.

وی افزود: کار این ستاد پیشگیری، مصون‌سازی، آموزش و نیز مقابله فیزیکی با باندهای مواد مخدری است که از داخل کشورمان عبور می‌کنند.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه شهدای زیادی در راه مبارزه با مواد مخدر تقدیم کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: رسالت ما این است که همه مسؤولان کشوری و استانی پای کار بیایند و اقدامات مؤثری را در حوزه خود انجام دهند.

رزم حسینی با بیان اینکه رسالت این شورا در مصون‌سازی جامعه بسیار مهم است، عنوان کرد: با توجه به انتصاب دبیر جدید شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، امیدواریم اقدامات عمل‌گرایانه و قابل سنجش در استان صورت گیرد.

وی به مشکلات حاشیه شهر مشهد اشاره و اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی حاشیه شهر مشهد است، این موضوع برای ما هم ایجاد دغدغه کرده و در همین راستا اقداماتی انجام داده‌ایم، از آن جمله طرح «نجات» که با توجه به تجربه موفقی که در یکی دیگر از استان‌های کشور داشته‌ایم، در ۸ محله حاشیه‌ای شهر مشهد نیز ایجاد می‌کنیم.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه در این طرح مباحث کالبدی و اجتماعی، کسب‌وکار، آموزش و فرهنگ مورد توجه قرار گرفته است، افزود: با توجه به اینکه طرح مذکور قبلا در یک استان با شرایط متفاوت تجربه شده است، بنابراین نیاز به بومی‌سازی با شرایط خراسان رضوی و شهر مشهد حس شد و اکنون مطالعات نهایی این طرح تکمیل شده و از اول مهرماه اجرایی می‌شود.

رزم حسینی به‌نقش مؤثر رسانه‌ها اشاره کرد و افزود: رسانه‌ها در بحث بازدیدهای میدانی از این ۸ محله می‌توانند کمک کنند.

وی به برنامه‌ریزی‌ها برای کاهش آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه اعتیاد در حاشیه شهر مشهد اشاره و اظهار کرد: به‌دلیل اهمیت کاهش آسیب‌ها در سکونتگاه‌های غیررسمی، یکی از مهم‌ترین اقدامات شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر، کمک به اجرای پروژه نجات است که در آینده نزدیک کلید زده می‌شود.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در قالب طرح نجات که به‌منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی اجرایی می‌شود، برای نخستین بار یکی از دفاتر مدیران کل استانداری در این مناطق ایجاد می‌شود، تا این پروژه به نحو مطلوب مدیریت شود.

رزم حسینی ادامه داد: تاکید دارم جلساتی که درباره حاشیه شهر برگزاری می‌شود باید در این دفتر برگزار و مشکلات حاشیه شهر در حاشیه شهر بررسی شود.

وی ساماندهی معتادان متجاهر را یکی از اولویت‌ها برشمرد و گفت: قرارداد ایجاد فضایی برای نگه‌داری و درمان معتادان متجاهر در شهرستان چناران منعقد شده است که با اجرای آن، امکان ساماندهی تمامی معتادان جمع‌آوری شده از سطح استان فراهم می‌شود. 

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه حاشیه‌نشینی در ایران سابقه‌ای ۷۰ ساله دارد، خاطرنشان کرد: نمی‌توان انتظار داشت معضلی ۷۰ ساله طی یک یا دو سال برطرف شود.

رزم حسینی اظهار کرد: در راستای ساماندهی حاشیه‌نشینی شهر مشهد در این دفتر، شاید در مواردی نیاز به‌جابجایی جمعیتی هم باشد و افراد حاشیه‌نشین بخواهند به‌محل سابق سکونت خود در روستا بازگردند، که در این زمینه هم همکاری لازم از طرف استانداری انجام و امکانات و شرایط زندگی آن‌ها در روستا فراهم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دور جدید جمع‌‌آوری معتادان متجاهر ابتدا در شهر مشهد و سپس شهرهای بزرگ استان کلید می‌خورد و تا پایان سال ۹۸ همه این افراد جمع‌آوری و تحت درمان و بازپروری قرار می‌گیرند.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه بحث معتادان متجاهر از اولویت‌های ما است، گفت: تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان زندان‌های کشور و استانداری خراسان رضوی برای بازسازی زندان چناران انجام شده و این معتادان به آنجا منتقل و درمان می‌شوند، همچنین امکان کسب‌وکارشان را فراهم می‌کنیم.

تودیع و معارفه دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی

در ادامه این جلسه که معاون امور استان‌های شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر کشور نیز حضور داشت، محمدحسن جهان تودیع و صالحی به‌عنوان دبیر جدید ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی معارفه شد.

دبیر سابق ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی در این نشست گزارشی از آخرین اقدامات انجام شده در این ستاد ارائه کرد و گفت: از قبل مشکلاتی با دیوان محاسبات داشتیم که بر طرف شد، البته بدهکاری‌هایمان به ماده ۱۵ و ۱۶ هم با ورود بهزیستی به‌موضوع حل شد.

محمدحسن جهان با بیان اینکه تفاهم‌نامه خوبی بین ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی، استانداری و سازمان زندان‌ها بسته شده است، اظهار کرد: این تفاهم‌نامه ۱۳ میلیارد ریال آورده برای این استان داشت.

وی افزود: در گذشته ماده ۱۶ مشکلاتی داشت که بهزیستی ورود پیدا کرد و برطرف شد، علاوه بر آن مراکز ماده ۱۵ و ۱۶ نه تنها در مشهد بلکه در شهرهای دیگر این استان نیز راه‌اندازی شد.

دبیر سابق ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی به طرح یاری‌گران هم اشاره و اظهار کرد: خبرنگاران و اصحاب رسانه اولین گروه یاری‌گر بودند که به این طرح پیوستند، رکن اصلی مبارزه با مواد مخدر پیشگیری است که در این مدت مسؤولیت ۱۱ ماهه سر لوحه کار خود قرار دادیم.

 دبیر جدید ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی نیز ضمن قدردانی از تلاش‌های جهان، گفت: حوزه پیشگیری برای ما بسیار مهم است، طرح نجات، برای مبارزه با آسیب‌های مواد مخدر در حاشیه شهر نیز اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد که تمام توان خود را برای آن می‌گذاریم.

محمدحسین صالحی با بیان اینکه کار توسط یک سازمان و دستگاه به‌تنهایی انجام نمی‌شود، بر ضرورت هم‌افزایی دستگاه‌های مرتبط در بحث مبارزه با مواد مخدر تاکید و اظهار کرد: حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی بسیار مهم است و کار را با شعار استان بدون معتاد متجاهر پیش می‌بریم، همانطور که استاندار نیز اشاره کردند کار باید قابل سنجش باشد و در پایان دورخ بتوانیم گزارش کار دقیق و قابل سنجشی ارائه کنیم.

وی تصریح کرد: رویه من از صفر شروع کردن نیست و حتما اقدامات مثبت دبیر سابق را تداوم می‌بخشم.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

نظر شما