شناسهٔ خبر: 34657132 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

کدخدایی در نشست خبری:

جز نامه آقای غلامی، بقیه مطالب از دیگران مطرح می‌شود

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص انصراف علی غلامی یکی از کاندیدا‌های حقوقدان شورای نگهبان تاکید کرد: ترجیح می‌دهم در این باره صحبتی نکنم و آقای غلامی توضیح دهد چرا که تاکنون به جز نامه‌ای که وی نوشته بقیه مطالب از سوی دیگران بیان شده و صحت و سقم آن مشخص نیست.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو عباسعلی کدخدایی صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن تبریک به مناسبت روز خبرنگار از پوستر بین المللی همایش بین المللی ۴۰ سال قانون اساسی جمهوری اسلامی رونمایی کرد.
وی با بیان اینکه این همایش به همت دوستان ما در پژوهشکده شورای نگهبان برگزار خواهد شد زمان برگزاری این همایش را آذر ماه ۹۸ اعلام کرد.

کدخدایی با اشاره به تشکیل هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات تصریح کرد: اولین جلسه این هیئت بعدازظهر روز سه شنبه گذشته برگزار شد و چندین دستور داشت که دستور اول بعد از تعیین رئیس و سخنگو، تعیین شاخص‌ها برای اعضای هیئت مرکزی و هیئت‌های نظارت استانی و شهرستانی بود هم چنین گزارش اداره کل انتخابات از روند اقداماتی که تاکنون انجام شده ارایه شد.
سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: در این جلسه تعرفه انتخابات مجلس و میان دوره‌ای انتخابات مجلس خبرگان مورد تایید وتصویب قرار گرفت.
وی در پاسخ به سوالی پیرامون طرح ممنوعیت تحصیل فرزندان مسئولان در خارج از کشور و مغایرت یا عدم مغایرت این طرح با قانون اساسی بیان داشت: این طرح هنوز برای ما ارسال نشده و نمی‌توانیم در حال حاضر اظهارنظری پیرامون آن داشته باشیم پس از ارایه این طرح شورای نگهبان اعلام نظر خواهد کرد.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان در خصوص محدودیت‌های شورای نگهبان برای علل رد صلاحیت‌های انتخابات و فشار‌هایی که در این زمینه به این شورا وارد می‌شود گفت: ما در این مورد به قانون عمل می‌کنیم و اگر بخواهیم هر کار دیگری در این رابطه انجام دهیم نیازمند قانون هستیم.
کدخدایی با بیان اینکه آمادگی داریم هر گونه موانع قانونی را به نامزد‌ها گزارش کنیم یادآور شد: هر هفته تعدادی از افراد که در گذشته رد صلاحیت شده بودند تشریف می‌آوردند و ما موارد و علل را به آن‌ها اعلام می‌کردیم و در آینده نیز تلاش می‌کنیم این رویه ادامه داشته باشد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری خاطر نشان کرد: طبق قانون باید دلایل رد صلاحیت‌ها را به افراد و نامزد‌ها اعلام کنیم و اگر مسئله‌ای خلاف عفت عمومی باشد هیچ کس نمی‌تواند آن را در افکار عمومی مطرح کرده و حیثیت افراد را مخدوش کند.
وی در خصوص انصراف علی غلامی یکی از کاندیدا‌های حقوقدان شورای نگهبان تاکید کرد: ترجیح می‌دهم در این باره صحبتی نکنم و آقای غلامی توضیح دهد چرا که تاکنون به جز نامه‌ای که وی نوشته بقیه مطالب از سوی دیگران بیان شده و صحت و سقم آن مشخص نیست بنابراین هر گاه ایشان اظهارنظری داشتند و اگر لازم شد بنده توضیح می‌دهم.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان در خصوص تشکیل وزارت گردشگری و میراث فرهنگی گفت: طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی در دو نوبت مطرح شد که ایرادات بار مالی بیان شد، اما طی اصلاحیه‌ای که صورت گرفت مشکل بار مالی حل و اعلام شد که هزینه ناشی از تغییر عنوان دستگاه از محل صرفه جویی در هزینه‌های جاری وزارت میراث فرهنگی حل می‌شود.
کدخدایی افزود: بنابراین تشکیل این وزارت خانه در حد تغییر عنوان است، زیرا در حال حاضر این سازمان در حد معاونت بوده و همان ساختار و تشکیلات است و صرفا یک تغییر عنوان است که هزینه چندانی ندارد.
سخنگوی شورای نگهبان در خصوص اصلاح قانون انتخابات گفت: در گذشته و حال بر اصلاح قانون انتخابات تاکید داشتیم که این قول هم اجرایی شد و همکاری بسیار تنگاتنگی در مرکز پژوهش‌ها و مجلس پیرامون این زمینه ایجاد شد.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان تاکید کرد: هم چنان پیگیر هستیم مراحل دیگری از این قانون فارغ از اسلامی شدن که امکان پذیر است را اجرایی کنیم.

کدخدایی در خصوص برگزاری انتخابات مجلس به صورت الکترونیکی تصریح کرد: قطعا احراز هویت‌ها به صورت الکترونیکی خواهد بود و آمادگی داریم مراحل دیگر نیز به صورت الکترونیکی انجام شود.
سخنگوی شورای نگهبان در خصوص تحریم احتمالی آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان توسط آمریکا تصریح کرد: ما هرگز یاوه گویی‌های ترامپ و رژیم آمریکا را جدی نمی‌گیریم امروز انسجام خوبی بین مردم و مسئولان پس از تحریم آقای ظریف ایجاد شده است این رویه همواره در برابر استکبار جهانی نمود پیدا می‌کند و ملت ایران در برابر آمریکا از خود همبستگی نشان داده اند.
وی در خصوص لیست تعدادی از افراد دو تابعیتی که اخیرا از سوی یکی از نمایندگان مجلس منتشر شده است گفت: اگر در زمان بررسی صلاحیت‌ها مطلب خلافی نسبت به نمایندگان یا سایر افراد مطرح شود قطعا به آن رسیدگی خواهیم کرد چرا که شورای نگهبان براساس قانون به صلاحیت‌ها رسیدگی کرده و مر قانون را اجرایی می‌کنند.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان هم چنین تاکید کرد: در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شاخص‌هایی برای انتخاب افراد تعیین شده است که در آینده رسانه‌ای خواهد شد.
کدخدایی در خصوص اقدامات اصلاح طلبان و برای گروگان گیری رای مردم و امکان مصلحت اندیشی شورای نگهبان یادآور شد: ان شالله این گونه نخواهد شد چرا که شورای نگهبان اجرای مر قانون را در دستور کار دارد
سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: در شورای نگهبان به روی همه باز است و هر کس حرفی برای گفتن دارد ما از آن استقبال می‌کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که اصلاح طلبان معتقدند علت حضور افراد ضعیف در مجلس دهم رد صلاحیت افراد قوی در شورای نگهبان است گفت: شورای نگهبان شرایط حداقلی که در قانون وجود دارد را لحاظ می‌کند به نظرم این بحث را باید در جای دیگری جست و جو کنیم نه شورای نگهبان.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان در خصوص بررسی صلاحیت‌ها از شورای عالی امنیت و اطلاعات سپاه گفت: در قانون ۴ مرجع برای استعلام اعلام شده و منعی در مورد استفاده از سایر مراجع وجود ندارد بنابراین شورای نگهبان می‌تواند از هر مرجع دیگری که اطلاعات داشته باشد استعلام بگیرد.
کدخدایی در خصوص انتشار برخی موضوعات درباره فساد نمایندگان فعلی و نامزد‌های انتخابات مجلس گفت: همه اسناد و مطالب مختلفی که منتشر می‌شود نیازمند راستی آزمایی است و باید صحت و سقم آن روشن شود اگر صحت و سقم آن‌ها در هنگام بررسی صلاحیت‌ها روشن شود قطعا در روند تایید صلاحیت‌ها تاثیرگذار است.
سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: شورای نگهبان تحت فشار هیچ جناح و فردی قرار نخواهد گرفت ملاک و معیار ما قانون و شرایط قوانینی است که در قانون تعریف شده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مصوباتی که در شورای نگهبان به تصویب رسیده گفت: لایحه الحاق یک بند به تبصره ۱۱ قانون بودجه ۹۸ کل کشور در یکی از جلسات شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که عدم مغایرت آن با شرع مقدس اسلام و قانون اساسی تشخیص داده شد.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان در خصوص طرح تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گفت: این طرح چندین نوبت بین شورای نگهبان و مجلس در رفت و آمد بود و در یکی از جلسات شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت که عدم مغایرت آن با شرع مقدس و قانون اساسی تشخیص داده شد.
کدخدایی طرح حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: این طرح نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت که عدم مغایرت با شرع مقدس و قانون اساسی تشخیص داده شد.
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به ایرادات شورای نگهبان به طرح دو فوریتی تسهیل تصفیه بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور گفت: اطلاق مصوبه مذکور نسبت به مواردی که قرارداد بین اشخاص و بانک شرعی و قانونی است خلاف موازین شرع شناخته شد هم چنین در بند ۷ این طرح بحثی مطرح شده بود مبنی براینکه تحمیل زیان به بانک‌های دولتی بدون پیش بینی طریق جبران آن مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی تشخیص داده شد.
وی یادآور شد: هم چنین در بند ۸ این طرح موضوع ماده ۴۴ قانون پولی و بانکی مشخص نیست آیا قطعی بودن رای شورای پول و اعتبار مانع مراجعه به دستگاه قضایی است یا خیر که این مورد ابهام دارد و پس از رفع ابهام درباره آن اظهارنظر خواهد شد.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان با اشاره به لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان زنان ایرانی گفت: لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مورد بررسی در شورای نگهبان قرار گرفت که علی رغم اصلاحات به عمل آمده ایرادات سابق این شورا به ویژه ایرادات امنیتی به قوت خود باقی است.
کدخدایی درباره لایحه موافقت نامه بین ایران و جمهوری خلق چین پیرامون بهداشت و قرنطینه دامی گفت: با توجه به اینکه در این لایحه از اصلاحات غیرفارسی استفاده شده بود مغایرت آن اعلام شد و ایراداتی به طرح تعیین تکلیف کارشناسان بیمه کشاورزی وارد شد.

نظر شما