شناسهٔ خبر: 34606622 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس برنامه های شورای امور بین الملل روسیه

تحریم ظریف مقاصد واقعی آمریکا علیه ایران را روشن کرد

مسکو - ایرنا - رئیس برنامه های شورای امور بین الملل روسیه معتقد است: تحریم وزیر امور خارجه ایران مقاصد واقعی آمریکا علیه ایران را آشکار کرده و نشان داده است که واشنگتن علاقه مند به حل اختلافات با ایران از راه دیپلماتیک نیست و به تنش زایی بیشتر در منطقه ادامه خواهد داد.

صاحب‌خبر -

ایوان تیموفییف امروز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار، تحریم محمد جواد ظریف را اقدامی غیرمتعارف در مناسبات دیپلماتیک خواند و افزود: آمریکا دست به هر کاری برای رسیدن به اهداف خود در برابر ایران می زند.

مقام روس گفت: ترامپ متشنج کردن اوضاع منطقه خاورمیانه را هدف قرار داده تا بتواند حداکثر نتیجه را از شرایط بگیرد به عبارتی آنها می خواهند از آب گل آلود هر چقدر می توانند ماهی بگیرند.

وی در همین حال معتقد است که تحریم ظریف اقدامی غیرمنتظره نیست و در راستای سیاست تشدید فشار بر ایران صورت می گیرد که از مدتی پیش به شدت جریان دارد.
مقام روس در همین حال خاطرنشان کرد که آمریکا نمی تواند با تحریم وزیر امور خارجه به دیپلماسی ایران ضربه بزند و دستگاه دیپلماسی ایران می تواند از عهده مقابله با این گونه حملات برآید.
 تیموفییف همچنین بر این باور است که تحریم ظریف به  تلاش های دیپلماتیک ایران برای حل و فصل مسائل مورد اختلاف تاثیر نمی گذارد زیرا فقط حساب ها و دارایی های بانکی احتمالی وزیر خارجه ایران در خارج شامل می شود ضمن اینکه ظریف اعلام کرده که حساب بانکی خارجی ندارد که عملا تحریم آمریکا غیرموثر بوده است.

مذاکره محدود تنها راه خروج از وضعیت کنونی
مقام روس معتقد است که مذاکراه محدود درباره مسائل مورد اختلاف ایران و آمریکا تنها راه خروج از وضعیت خطرناک کنونی در منطقه خلیج فارس است.
تیموفییف وضعیت منطقه خلیج فارس را بحرانی خواند و افزود: اگر ایران و آمریکا هر چه سریعتر مذاکره را آغاز نکنند این وضعیت به فاجعه نزدیک خواهد شد.

رئیس برنامه های شورای امور بین المللی روسیه با بیان اینکه ترامپ خواهان جنگ با ایران نیست و ایرانی ها هم تمایلی به جنگ ندارند، افزود: باید از این فرصت برای رفع تنش ها استفاده کرد، دو کشور در مسائلی همچون امنیت خلیج فارس، خاورمیانه و مسائل هسته ای می توانند گفت وگو کنند.
تیموفییف در توضیح سخنان خود در مورد وضع خطرناک منطقه خلیج فارس و خاورمیانه تصریح کرد: برخی کشورهای منطقه در پی بروز جنگی بین ایران و آمریکا هستند تا توانمندی نظامی ایران تحلیل برود و ضعیف شود.
وی بدون ذکر نام کشوری افزود: هیچ بعید نیست که سازمان های اطلاعاتی یکی از این کشورهای منطقه حادثه ای را همانند اقدام مشکوک حمله به دو تانکر نفتکش در دریای عمان تدارک ببیند و در آن صورت ایران را دوباره متهم کنند.
 رئیس برنامه های شورای امور بین المللی روسیه با بیان اینکه ایران باید بسیار مراقب و هشیار باشد، اظهار کرد: تهران باید در این شرایط که دشمنان آن برای ضربه زدن از هر راه ممکن همپیمان شده اند برای رفع تنش ها پیشگام شود.

لزوم همکاری بیشتر با آژانس بین المللی انرژی اتمی
مقام روس معتقد است که ایران تاکنون همکاری خوبی برای شفاف سازی برنامه هسته ای خود داشته و گام های بلندی برای اعتمادسازی به این برنامه اجرا کرده است و برای کاهش تاثیر فشارها بهتر است تدابیر هوشمندانه خود را ادامه دهد که یکی از آنها افزایش همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی است.
وی با اشاره به مرگ یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار کرد: هیچ تضمینی وجود ندارد که مدیر کل جدید شخص واقع بینی مانند آمانو باشد و تهران باید احتیاط بیشتری از خود نشان دهد.

به عقیده وی، ممکن است وضعیتی پیش بیاید که اقدامات ایران در عرصه شفاف سازی و تدابیر در خصوص برجام ناکافی شمرده شود و مدیر کل جدید در گزارش های خود به رویه آمانو در مثبت خواندن اقدامات ایران ادامه ندهد.
رئیس برنامه های شورای امور بین المللی روسیه بر لزوم همکاری هر چه بیشتر ایران با آژانس بویژه در عرصه اجرای برجام تاکید کرد و گفت: وضعیت پیرامون برجام ممکن است در آینده به نفع ایران پیش نرود پس باید برای هر سناریویی آماده بود.
تیموفییف این را نیز گفت که روسیه از ایران در برابر تحریم های امریکا حمایت می کند و سعی دارد در چارچوب اینستکس که اتحادیه اروپا برای تجارت با ایران راه انداخته است ساختار همکاریهای خود با ایران را توسعه و ارتقاء دهد.

نظر شما