شناسهٔ خبر: 34568591 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پیگیری ثبت جهانی روستای بسک در مراحل نهایی است

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: پیگیری برای ثبت جهانی روستای بسک در شهرستان تربت حیدریه خراسان رضوی در مراحل نهایی قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی، ابوالفضل مکرمی‌فر گفت: روستای بسک تحت عنوان «روستای ملی ابریشم‌کشی» در تیرماه سال گذشته به ثبت رسید و این امر به‌دلیل ویژگی‌های خاص و منحصر به‌فرد این روستا بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: با توجه به‌جذابیت بالای ابریشم‌کشی، اهمیت این رشته و نیز علاقه‌مندی زیاد گردشگران داخلی و خارجی به‌محصولات ابریشمی ثبت جهانی این روستا می‌تواند به‌جذب فزآینده گردشگران کمک کند و این روستا به‌عنوان قطب گردشگری خارجی در استان بدل شود.

وی ادامه داد: تکمیل پرونده بسک برای ارائه پیشنهاد به یونسکو جهت ثبت جهانی در مراحل نهایی قرار دارد و امیدواریم در کوتاهترین زمان شاهد موافقت برای ثبت جهانی آن باشیم.

مکرمی‌فر افزود: این ثبت جهانی در جذب تورهای گردشگری جهانی و هدایت این تورها به‌سمت بسک مؤثر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی اضافه کرد: روستای بسک نماد کامل توانایی زنان در عرصه هنرهای سنتی و صنایع‌دستی محسوب می‌شود.

وی گفت: هم‌اکنون در این روستا هر هنرمند روزانه 3 کیلو نخ ابریشم تولید می‌کند که جهت فرآوری و مصرف مستقیم به‌شهرهای تبریز و کاشان ارسال می‌شود.

مکرمی‌فر افزود: در حال حاضر 91 کارگاه ابریشم‌کشی در این روستا فعالیت دارد که بیش از 70 درصد هنرمندان فعال در این زمینه را بانوان تشکیل می‌دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به‌معضل بیکاری در کشور اظهار کرد: صنایع‌دستی بهترین زمینه برای ایجاد اشتغال و نیز رونق تولید محسوب می‌شود که با توسعه و ترویج آن می‌توان اتفاقات خوبی را در عرصه مبارزه با بیکاری رقم زد.

گفتنی است؛ هم‌اکنون حدود 10 هزار هنرمند صنایع‌دستی خراسان رضوی در تولید محصول در 90 رشته هنرهای سنتی و صنایع‌دستی فعالیت دارند.

انتهای پیام/ 70051

نظر شما