شناسهٔ خبر: 34464122 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

اهالی رسانه در گفت‌وگو با «رسالت» از شاعر فقيد كشور می‌گويند

رفاقت حسين آهی با مرگ

زهره زماني

حسين آهي، شاعر،پژوهشگرديني و گوينده پيشکسوت راديو پس از دست و پنجه نرم کردن با بيماري سرطان دعوت حق را لبيک گفت.

صاحب‌خبر -

حسين آهي، شاعر،پژوهشگرديني و گوينده پيشکسوت راديو پس از دست و پنجه نرم کردن با بيماري سرطان دعوت حق را لبيک گفت.
اين شاعر پرآوازه متولد ۱۳۳۲ تهران، فرزند استاد علي آهي، شاعر و پژوهشگر ايراني است که مدت‌ها به اعتبار و احترام پدر شاعرش «ابن آهي» تخلص مي‌کرد، تحصيلات مقدماتي‌اش را در تهران گذرانده و پس از تسلط بر زبان‌هاي فارسي، عربي، پهلوي و آلماني، در علومي مانند صرف، نحو، منطق، نجوم، فقه، اصول عروض و کلام نيز صاحب‌نظر بود. «تماشاگه راز» از راديو فرهنگ شامل خوانش جديدي از غزليات حافظ، از جمله برنامه‌هاي پرطرفدار او بود. همچنين اولين برنامه حسين آهي در تلويزيون «با کاروان شعر و موسيقي» در دهه ۸۰ از شبکه دو سيما پخش شد. او در بخش شبانگاهي راديو پيام در روزهاي چهارشنبه نيز به اشاعه مباحثي در زمينه تاريخ، فرهنگ و ادبيات ايران مي‌پرداخت. از جمله آثار حسين آهي به «ب‍ررس‍ي ج‍ام‍ع‍ي در بحور شعر فارسي»، «حاشيه بر ارث شرح لمعهِ شهيدين»، «مقدمه و حواشي بر ديوان عمادالدين نسيمي» و … مي‌توان اشاره کرد. منابع مختلف مي‌گويند که نخستين پژوهش‌هاي او در مباحث شعري و ادبي در سال ۱۳۵۵ ثمره مي‌دهد؛ تا آن‌جا که هنوز به ۱۸ سالگي نرسيده بوده که کتاب «بحور شعر فارسي» را منتشر مي‌سازد و در همان دوران تحسين تني چند از بزرگان شعر فارسي نظير دکتر شفيعي کدکني و مهدي اخوان ثالث را برمي‌انگيزد. از آهي که بيش از ۲۵ کتاب پژوهشي و تصحيحي در حوزه شعر و ادبيات دارد، مقالات بي‌شماري در مجلات و نشريات کشور از جمله «کيهان فرهنگي» و ماهنامه حافظ به چاپ رسيده است. آهي که شاعرزاده است، سال ۹۳ برادر شاعرش محمد آهي را در ۴۰ سالگي، سال ۹۴ پدرش و آذر سال ۹۷ همسرش را به دليل سرطان از دست داده بود.
حسن آهي برادر اين شاعر و پژوهشگر ادبي پيش از اين نيز در گفت‌وگوي ديگري به بيماري مرحوم حسين آهي اشاره کرده و گفته بود سرطان لنفاوي، بخشي از فک و چانه او را درگير کرده است، بيماري، خيلي زود پيشرفت کرد و ظرف سه ماه گذشته، بخشي از بدن برادرم را درگير كرد.
عبدالعلي علي عسکري رئيس رسانه ملي در پيامي در گذشت حسين آهي را تسليت گفت. در پيام رئيس رسانه ملي آمده است: درگذشت يکي از عاشقان و حافظان زبان فارسي اصيل، استاد حسين آهي را که از شاعران و پژوهشگران حوزه ادبيات فارسي بود و همواره صداي گرم و دلنشين او به عنوان گوينده در راديو شنوندگان را مجذوب خود مي نمود تسليت عرض مي‌کنم.
حميد شاه آبادي معاون صداي رسانه ملي نيز در پيامي درگذشت اين هنرمند متعهد را به جامعه فرهنگي و هنري کشور تسليت گفت.
مراسم ترحيم شنبه ۱۲ مرداد، ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ در مسجد بلال سازمان صداوسيما به آدرس خيابان وليعصر، خيابان بلال حبشي برگزار خواهد شد.
*آهي انسان بزرگي بود
مجري و گوينده پيشکسوت راديو و تلويزيون با اشاره به اينکه حسين آهي مؤدب به ادبيات و يگانه‌اي در عرصه فرهنگ و هنر بود، تأکيد کرد: امروز خبر درگذشت انسان يگانه، نجيب، پاک‌دست و مودب به ادبياتي را شنيدم که شعر، ادبيات و دامنه عميق فرهنگ و هنر ايراني را به‌خوبي مي‌شناخت، در نوجواني کتابي نوشت که استاد جلال‌الدين همايي براي اين نوشته‌هاي ارزشمند تقريظ نوشت.
محمد صالح‌علا از پيشکسوتان عرصه راديو و تلويزيون که سال‌ها با حسين آهي دوست و همکار بوده با اشاره به اينکه آهي گنج بادآورده‌اي بود که با هيچ‌هزينه‌اي از کمال او بهره‌برداري شد درخصوص اين هنرمند فقيد گفت: حسين آهي انسان بزرگي بود و بايد در وصف او گفت که: باد مي‌وزد ميوه نمي‌داند زمان افتادن او امروز است… ، به‌نظر من گنج بادآورده‌اي بود؛ چون هيچ هزينه‌اي انجام نشد تا چنين حسين آهي به‌وجود آيد، زيرا او خودآموخته‌ به کمال رسيد. واقعا نمي‌دانم حسين آهي چطوري حسين آهي شد ولي فقط مي‌دانم به‌دنبال کمتر و به‌اندازه بود، نه مثل ما که دنبال بيشتر و بيشتر هستيم. وي خاطرنشان کرد: نمي‌دانم چطور آدمي حسين آهي مي‌شود و خيلي کم پيش مي‌آيد يک نفر شبيه او شود. من فقط به دانش و مهارت زياد او در ادبيات و رنج و مرارتش در حوزه فرهنگ و هنر غبطه مي‌خورم. من عقيده ندارم کتاب از ما انسان بهتري مي‌سازد ولي به‌نظرم کتاب از حسين آهي انسان بهتري ساخته بود. بايد ببينيم او چه کتاب‌هايي خوانده که انسان بهتري شده و بايد ببينيم او در زندگي به چه جهان‌بيني و ديدگاهي رسيده که آن‌قدر انسان بهتري بود. صالح‌علا اظهار کرد: آهي حقيقتا فرهيخته باکمالي بود. خوشابه‌حال راديو و تلويزيون که چنين گوينده، کارشناس و مجري‌اي داشت که سال‌ها هم مخاطب و هم مديران و برنامه‌سازان از وجود او بهره‌مند شدند. اميدوارم کتاب‌ها و مقالات او تجديد چاپ شوند و کارهاي تلويزيوني و راديويي‌اش دوباره روي آنتن بروند. آهي يک منفعت ملي تکرارنشدني بود.
*هيچ بودي اين نبودن را جبران نمي كند
شهرام ملازاده مدير راديو پيام و آوا نيز طي سخناني به رسالت گفت: خبري به کوتاهي آهي که يادمان مي اندازد آدمي آهي ست و نفسي ،که باشد و نباشدش خبر مي شود . خبري کوتاه که قابليت نگه داشتن جهاني را دارد .حسين آهي فقط شاعر نبود ؛ فقط پژوهشگر نبود ؛ فقط مجري راديو نبود حسين آهي با تمام دنيا رفاقت مي کرد .ملازاده ادامه داد: با ياکريم هايي که چندي مهمان خانه اش بودند و به لطف استاد صاحبخانه شده بودند ؛ با هم اتاقي هاي بيمارستانش که نمي دانستند چه مرد بزرگي کنارشان نفس مي کشد ؛
استاد آهي حتي با بيماري اش رفاقت مي کرد اما سرانجام کسي را که ادبيات و عرفان بزرگ کرده بود شيمي از پا در آورد تا ثابت کند شيمي ناتوان تر از اين حرفهاست . يادگاري هاي استاد آهي فقط تصحيح نسخه انتقادي بر ديوان خواجه اهل راز نيست دو دهه دلدادگي شنوندگان راديو پيام هم هست .دو دهه سايه اش بر سر چهارشنبه شب هايمان بود ؛ دست ما را مي گرفت و شب را برايمان غزل مي کرد .مديرشبکه آوا خاطرنشان کرد: استاد حسين آهي در پاييز ۱۳۳۲ چشم به جهان گشود و در تابستان ۱۳۹۸ چشم ما از ديدن رويش محروم شد اگر چه هيچ بودي اين نبودن را جبران نمي کند اما حالا ماييم و يادش به خير هايش و تسليت بهانه اي ست براي آرام گرفتن ما که او خود تسلاي دل ما بود . روحش در پناه خداوند مهربان شاد !
*آهي از اديبان روزگار بود
صادق رحماني مدير راديو فرهنگ نيز در گفت و گو با رسالت گفت: حسين آهي يکي از اديبان روزگار ماست که زمان پس از اين کمتر به خود خواهد ديد به اين دليل که آبشخور فکري و ذهني و مطالعاتي حسين آهي برگرفته از متن کلاسيک زبان فارسي و ژرفاي علوم ديني است. بنابراين خيلي بايد زمان بگذرد تا شخصي بتواند به اين حد از انديشه و تفکر برسد تا آثار و افکارش عميق و دست نيافتني بشود.
وي ادامه داد: حسين آهي خوشبختانه هم اهل پژوهش و تحقيق بود .اين پژوهش و تحقيق ها را به صورت درس گفتار هاي راديويي در اختيار علاقه مندان ادب فارسي قرارداد .حافظ شناسي و حافظ پژوهي حسين آهي يکي از بزرگ ترين کارهايي است که در عرصه حافظ پژوهي انجام شده است ايشان نزديک به هزار برنامه راديويي را در قالب برنامه« تماشا که راز» در اختيار صداي جمهوري اسلامي ايران قرار داد تا بارها و بارها از راديو فرهنگ پخش شود .در اين برنامه آقاي آهي با پاي قرار دادن نسخه‌هاي خطي بسياري از حافظ شناسان آخرين نسخه بدل ذوقي خود را عرضه مي‌کند.

نظر شما