شناسهٔ خبر: 34452149 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرپرست وزارت آموزش و پرورش:

بخشنامه واگذاری ۳۰ درصد پست‌های کلیدی به بانوان عملی می‌شود

تهران- ایرنا- سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به شاخص های عدالت جنسیتی در آموزش و پرورش گفت: امروز به دنبال این هستیم که بخشنامه دولت مبنی بر واگذاری دست کم ۳۰ درصد پست های کلیدی به بانوان را در این وزارتخانه عملی کنیم.

صاحب‌خبر -

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در جلسه مشترک معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود نیمی از دانش آموزان کشور را دختران تشکیل می دهند و بیش از ۵۰ درصد معلمان و نیروهای شاغل در این وزارتخانه نیز بانوان هستند، گفت: با این وصف اگر قرار است اتفاق بزرگی در حوزه زنان رخ دهد مطمئن باشید کانون آن آموزش و پروش است.

به گزارش روز چهارشنبه وزارت آموزش و پرورش، سید جواد حسینی افزود: با توجه به اینکه یکی از اهداف انقلاب اسلامی ایران ایجاد تحول در حوزه زنان بوده، ما نیز به این نتیجه رسیدیم که باید بر توانمند سازی زنان تمرکز کنیم و با همین رویکرد امروز شاهد موفقیت های چشمگیر بانوان هستیم.

حسینی تصریح کرد: متاسفانه به میزانی که این توانمند سازی محقق شده، فرصت آفرینی نکرده ایم و اگر این نکته را به عنوان یک واقعیت نپذیریم، شاهد هیچ گونه تحولی نخواهیم بود. رویکرد اصلی این فرصت آفرینی عدالت جنسیتی است.

وی پوشش تحصیلی، نرخ جذب جمعیت پایه تحصیلی به تفکیک جنس، نرخ باسوادی، نرخ ترک تحصیل به تفکیک جنس و میزان برخورداری دانش آموزان از اردوگاه ها و مراکز تربیتی را از جمله شاخص های عدالت جنسیتی در آموزش و پرورش برشمرد و گفت: در پژوهشی که حدود ۱۰ سال پیش با رویکرد بررسی کلیشه های جنسیتی در کتاب های درسی تمام مقاطع تحصیلی انجام دادم متوجه شدم ۷۰ درصد کتاب ها به لحاظ تصاویر، اسامی، پدید آورندگان، نقش های کلیدی و ابزاری و بسیاری از موارد دیگر مردانه است.

حسینی افزود: امروز رویکرد ما به گونه ای است که این شاخص را کاهش دهیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در بحث بازماندگی از تحصیل، مسائل فرهنگی نقش مهمی ایفا می‌کند و ما برای حل چنین معضلی  باید تمرکز خود را بر شناسایی این افراد در درجه نخست و متقاعد کردن آنها برای ادامه تحصیل در مرحله بعد قرار دهیم. 

ابتکار: تحقق  عدالت جنسیتی سرلوحه برنامه های معاونت امور زنان است

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: : تحقق عدالت جنسیتی در سرلوحه و اولویت های برنامه های معاونت امور زنان قرار دارد و در این راستا برقراری عدالت جنسیتی در بخش آموزش، یک تعهد اخلاقی و قانونی است. لذا همه باید نسبت به تحقق شاخص های عدالت جنسیتی در حوزه های مختلف توجه جدی داشته باشند.

معصومه ابتکار ، توجه به ورزش دختران در محیط مدرسه و نشاط و شادمانی دانش آموزان را مورد تاکید قرار داد و گفت: ورزش از جمله شاخص های بهبود وضعیت زنان و دختران در آموزش و پرورش محسوب می شود و در این زمینه، موضوع مناسب سازی فضای آموزشی و ورزشی دختران در محیط مدرسه از اهمیت ویژه ای برخوردار است که همه باید در این حوزه کمک و همکاری کنند.

ابتکار همچنین با تاکید بر اهمیت توجه به گفت و گوی بین نسلی و مهارت های ارتباطی گفت: برای حرکت در این مسیر آموزش مربیان و مشاورانی که به خوبی ابعاد مختلف موضوع گفت و گوی بین نسلی را درک کرده باشند، از اهمیت و اولویت برخوردار است؛ چرا که چنین مربیانی می توانند آن را به درستی به دانش آموزان منتقل کنند.

جلسه مشترک معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و سرپرست وزارت آموزش و پرورش با هدف بررسی راههای ارتقاء و بهبود وضعیت آموزشی دانش آموزان دختر برگزار شد.

نظر شما