شناسهٔ خبر: 34302672 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

بررسی تجارت‌نیوز از کارنامه جدید تسهیلات و سپرده‌های بانکی

سپرده‌های بانکی یک ماهه ۱۵ هزار میلیارد تومان بیشتر شدند

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، در پایان فروردین ماه امسال مبلغ سپرده‌های بانکی معادل دو هزار و ۸۲ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به ماه قبل خود رشد ۰٫۷ درصدی و نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۴٫۲ درصدی داشته است؛ به عبارتی در فروردین ماه ۱۵٫۱ هزار میلیارد تومان به سپرده‌های بانکی افزوده شده است.

همچنین طی ۱۲ ماهه منتهی به فروردین ماه امسال مبلغ ۴۰۵٫۸ هزار میلیارد تومان به سپرده‌های بانکی افزوده شده، یعنی حجم سپرده‌های بانکی در پایان فروردین ماه سال گذشته معادل هزار و ۶۷۶ هزار میلیارد تومان بوده است.

بانک‌های دو استان استان تهران با هزار و ۱۴۱ هزار میلیارد تومان و استان کهگیلویه و بویر احمد با ۵٫۴ هزار میلیارد تومان به ترتیب بیشترین و کمترین سپرده بانکی را دارند.

مشاهده آمارهای بانک مرکزی از وضعیت شبکه بانکی نشان می‌دهد سرعت رشد سپرده‌های بانکی از تسهیلات بیشتر است، به عبارتی در حالی که سپرده‌ها رشد بیش از ۲۴ درصدی را در فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تسهیلات رشد ۱۸ درصدی داشته است، همچنین سپرده‌ها در فروردین ماه امسال نسبت به اسفند ماه سال گذشته رشد ۰٫۷ درصدی داشته که تسهیلات در این مقایسه رشد ۰٫۱ درصدی را تجربه کرده است.

در فروردین ماه امسال شبکه بانکی ۱٫۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده‌اند؛ مانده کل تسهیلات در پایان فروردین ماه امسال معادل هزار و ۵۱۰ هزار میلیارد تومان است، همچنین این شاخص نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۳۰ هزار میلیارد تومانی داشته است.

بیشترین وام‌ها نیز در شبکه بانکی استان تهران به میزان ۹۸۰ هزار میلیارد تومان توزیع شده است، کمترین نیز در استان کهگیلویه و بویراحمد با ۵٫۱ هزار میلیارد تومان بوده است.

طبق این گزارش بانک مرکزی، نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی ۸۰٫۸ درصدی است که نسبت به پایان فروردین ماه و پایان اسفند ماه ۹۷ به ترتیب ۴٫۳ و ۰٫۵ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. نسبت مذکور در استان تهران ۹۴٫۷ درصد و استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۰۶٫۴ درصد است.

نظر شما