شناسهٔ خبر: 34302664 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مزایده دو اثر تاریخی،‌ در مرحله بررسی شرایط شرکت‌کنندگان

تهران- ایرنا- پاکت «الف» و «ب» مزایده «خانه بهروزی‌های قزوین» و «کاروانسرای مهر سبزوار» در کمیسیون مزایده صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی گشوده شد.

صاحب‌خبر -

با تشکیل جلسه کمیسیون مزایده صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی، پاکت های «الف» و «ب» (محتوای سپرده در مزایده و محتوای مستندات جهت امتیاز معیار فنی ،کیفی وارزشیبابی) خانه بهروزی های قزوین و کاروانسرای مهر سبزوار گشوده شد.

کاروانسرای مهر با هزینه مرمت سه میلیارد تومان، مدت طراحی و مرمت 24 ماه، مدت قرارداد 21 سال و هزینه پایش و نگهداری از بنا به مبلغ 12میلیون تومان به مزایده گذاشته شده است.

خانه بهروزی‌ها نیز با هزینه مرمت 540 میلیون تومان به اضافه 660 میلیون تومان دیون بنا، مدت طراحی و مرمت سه ماه، مدت قرارداد هفت سال و هزینه پایش و نگهداری از بنا به مبلغ 20 میلیون تومان به مزایده گذاشته شده است.

بر اساس اعلام روز چهارشنبه روابط عمومی صندوق احیا و بهره برداری از اماکن و بناهای تاریخی و فرهنگی، گشایش پاکت «ج» دو بنای یاد شده، روز هفتم مردادماه جاری  راس ساعت 11 در محل دفتر مرکزی صندوق انجام خواهد شد و برندگان نهایی در این تاریخ اعلام می شوند.

خانه بهروزی‌ها

در خیابان بوعلی غربی قزوین و حوالی بازار در کوچه مسجد شیشه گرها که به "زرگر کوچه" مشهور است خانه ای متعلق به دوران قاجار قرار دارد که به شیوه معماری خانه سازی قاجاری، با حیاط مرکزی اصلی و حیاط های جانبی شکل گرفته است.

حیاط اندرونی با تناسبات تیم کشکولی در دو جبهه دارای شاه نشین های تابستانی و زمستانی و در دو جبهه دیگر دارای ایوان های اطاق نمایی است.

شاه نشین اصلی خانه از طریق ایوانی ستون دار با حیاط بیرونی نیز ارتباط دارد و خانه در دو طبقه زیرزمین و همکف شکل گرفته و تزئیانت آجری لبه ها و ارسی های آن از جمله تزئینات قابل توجه این بناست.

این اثر در ۱۱ مرداد ماه سال ۸۴ با شماره ثبت ۱۲۶۰۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کاروانسرای مهر

کاروانسرای تاریخی روستای مهر در مسیر جاده ابریشم  و محور سبزوار ـ شاهرود و 50 کیلومتری غرب سبزوار  قرار دارد که یکی از زیباترین کاروانسراهای بین راهی است.

قدمت  کاروانسرای مهر مربوط به دوران قاجاریه است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و مصالح آن آجر، ملات گل و گچ و تزئینات آن به‌صورت آجری نیم دایره است. طاق هاو قوس‌های آن نیز جناقی و هلالی است و دارای هشتی، حیاط مرکزی، اصطبل‌های شرقی و غربی و یک محل شاه‌نشین است.

کاروانسرای مهر به شکل چهار ایوانی و مستطیل شکل است تعداد ۲۸ اتاق در اطراف حیاط مرکزی ان ساخته شده است دالان این کاروانسرا بسیار زیبا و بصورت هشت ضلعی است و دو اتاق مستطیل شکل بطور قرینه در طرفین آن قرار دارد.روبروی دروازه ورودی شاه نشین زیبای کاروانسرا است که از یک ایوان و یک حیاط هشت ضلعی با اطاق های متعدد مربع و مستعطیل شکل ساخته شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما