شناسهٔ خبر: 34280521 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شبکه زد. د. اف: ایران در حال محک زدن آمریکا است

تهران- ایرنا- شبکه زد. د. اف. آلمان با اشاره به توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز ، این اقدام را به منزله محک زدن واکنش های احتمالی آمریکا از سوی ایران ارزیابی کرد.

صاحب‌خبر -

شبکه تلویزیونی زد. د. اف. آلمان (ZDF) ماجرای توقیف نفتکش «استنا ایمپرو» در تنگه هرمز را آزمونی برای محک زدن ایالات متحده از سوی جمهوری اسلامی ایران دانست.
بر این اساس ایران با این اقدام علاوه بر دادن پاسخ به اقدام مشابه انگلیس در توقیف نفتکش حامل نفت ایران در تنگه جبل الطارق، درصدد محک زدن دولت «دونالد ترامپ» است.
آمریکا پیش تر نیز در ماجرای هدف قرار گرفتن یک پهپاد فوق پیشرفته خود در آبهای ایران ناچار به واکنش شده بود، اما به گفته ترامپ تصمیم وی برای حمله انتقامجویانه به منافع ایران، پیش از عملیاتی شدن لغو شد.
به این ترتیب با اینکه آمریکایی ها بارها گفته اند قصد رویارویی نظامی با ایران ندارند، اما مشخص نیست خط قرمز آنها در برابر ایران چیست.

این در حالی است که توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز، دولت این کشور را در وضعیت بدی قرار داده و ضعف لندن در برابر تهران را به رخ کشیده است.

از سوی دیگر آمریکا با کنار کشیدن خود از این ماجرا، انگلیس و اتحادیه اروپا را در برابر واکنش احتمالی علیه ایران تنها گذاشته است. هرچند لندن پیشتر اعلام کرده که قصد ندارد به رویکرد واشنگتن در فشار حداکثری علیه ایران بپیوندد.
جمعه شب گذشته یک نفتکش بریتانیایی موسوم به «استنا ایمپرو» در تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی از سوی نیروهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در تنگه هرمز توقیف شد.
بنا به گفته «الله مراد عفیفی پور» مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، پس از دریافت گزارش‌هایی مبنی بر نقض قوانین  بین المللی دریانوردی و عدم تمکین و پاسخ شناور مذکور نسبت به تماس‌های صورت گرفته، نفتکش انگلیسی با هماهنگی نیروی دریایی سپاه پاسداران به سمت لنگرگاه در بندرعباس هدایت شد تا ابعاد مختلف حادثه توسط کارشناسان بنادر و دریانوردی هرمزگان به دقت بررسی شود.
در واکنش به این اقدام «جرمی هانت» عصر دوشنبه در آخرین روز کاری خود در کسوت وزیر امور خارجه انگلیس در سخنانی در مجلس عوام، با لحنی محتاطانه تحولات چند هفته اخیر را که موجب تنش میان لندن و تهران شده، مرور کرد.
وی، ایران را به توقیف غیرقانونی نفتکش استنا ایمپرو متهم کرد و مدعی شد که ایران حق ممانعت در حرکت این کشتی را که به گفته او در آب های عمان حرکت می کرده، نداشته و خواستار آزادی فوری کشتی و ۲۳ خدمه آن شد.

نظر شما