شناسهٔ خبر: 34276164 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

طعنه بن‌جاسم به آل‌سعود: خیال می‌کردیم کشورهای بزرگ منطقه توانایی تأمین امنیت خود را دارند

مقام سابق قطر با کنایه به عربستان سعودی به دلیل اعزام نیروهای آمریکایی به این کشور نوشت: «خیال می‌کردیم کشورهای بزرگ منطقه قادر به تأمین امنیت خلیج[فارس] و آبراه‌های خود هستند».

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «حمد بن جاسم» نخست‌وزیر و وزیر خارجه سابق قطر به تصمیم عربستان سعودی برای استقرار مجدد نیروهای آمریکایی در این کشور واکنش نشان داد.

بن جاسم در صفحه توئیتر خود نوشت: «امنیت خلیج [فارس]؛ تصور می‌کردیم کشورهای بزرگ منطقه می‌توانند امنیت خلیج [فارس] و آبراه‌های خود را تأمین کنند اما وقتی دیدیم آن‌ها این مأموریت را به دیگر کشورهای بزرگ برای تأمین امنیت آبراه خلیج [فارس] به عنوان آبراه بین‌المللی محول کرده‌اند، غافلگیر شدیم، من اعتراضی به این ندارم بلکه این یک حقیقت است و این کشورها به استقرار مجدد نیروهای آمریکایی روی آورده‌اند».

 

وی سپس با اشاره به اینکه پیش از این کشورهای مذکور، قطر را به دلیل وجود پایگاه‌های آمریکا و ترکیه در آن به تمسخر می‌گرفتند و می‌گفتند که قطر توان حمایت از خود را ندارد، افزود:«سوال این است که اکنون این کشورها چه توجیهی برای این چرخش سریع خود دارند».

بن جاسم همچنین نوشت که سوالات دیگری نیز مطرح است که این کشورها بایستی به ملت‌های خود پاسخ دهند و یکی از این سوالات مربوط به استمرار جنگ یمن است و حال آنکه این کشورها به ملت‌های خود وعده داده بودند طی چند هفته وارد صنعا شوند و حتی گفته بودند که نبرد را به داخل تهران می‌کشند اما امروز در هر دو مورد اعم از یمن و ایران، سخن از حل سیاسی بحران به میان می‌آورند.

یک مقام مسئول در وزارت دفاع عربستان سعودی، جمعه 28 تیر اعلام کرد که شاه این کشور با میزبانی عربستان از نیروهای آمریکایی موافقت کرده است. 

دولت آمریکا هنوز تصمیم خود برای استقرار نیرو در عربستان را رسما به کنگره اطلاع نداده، اما یک منبع مطلع به سی‌ان‌ان گفته است که کنگره به صورت غیررسمی در جریان قرار گرفته و انتظار می‌رود که هفته آینده این تصمیم رسما اعلام شود.

ماه گذشته میلادی، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی که با واکنش منفی نمایندگان هر دو حزب در کنگره روبرو شد، گفت واشنگتن قصد دارد با استناد به مجوزهای گذشته و با هدف ایجاد «بازدارندگی» در برابر جمهوری اسلامی ایران، جنگ‌افزارهایی به ارزش ۸.۱ میلیارد دلار به عربستان سعودی صادر کند.

انتهای پیام/م

 

نظر شما