شناسهٔ خبر: 34269081 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حضور ۲۴ داور فوتبال ایران در کارگاه آموزشی سیستم کمک داور ویدیویی

تهران_ ایرنا_ نخستین دوره آموزشی سیستم کمک داور ویدیویی (VAR) با تدریس «محمدصالح سوبخیدین» از مالزی و ۲۴ داور فوتبال ایران در هتل آکادمی آغاز شد.

صاحب‌خبر -

این دوره آموزشی از امروز سه شنبه آغاز شد و تا جمعه ادامه دارد. «علیرضا فغانی» و «موعود بنیادی فر» ۲ داور مطرح ایران در این کارگاه حضور ندارند زیرا آنها همین دوره را در مالزی دنبال می‌کنند. 

این دوره آموزشی به صورت تئوری، عملی و شبیه سازی در مسابقات است. پیش از این کلاس مدرسی داوری فوتبال فیفا بهمن ماه ۹۷ با تدریس «سوبخیدین» برگزار شده بود. 

فدراسیون فوتبال در حالی این دوره آموزشی را برگزار می کند که دپارتمان داوری فدراسیون بر ضرورت راه اندازی کمک داور ویدیویی، نقشه جانمایی دوربین‌های VAR را نیز منتشر کرده است.

فدراسیون از همه باشگاه‌های حاضر در نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال خواسته است که زیرساخت‌های ورزشگاه‌های اختصاصی خود را برای نصب دوربین‌های مخصوص استفاده از کمک داور ویدئویی اصلاح کنند.

این سیستم با شبیه‌سازی عملکرد و نظارت روی هر بازیکن در نقاط مختلف زمین فوتبال از طریق دوربین‌های نصب شده، به داوران کمک می کند اشتباهات خود را به حداقل برسانند. همچنین در زمان‌هایی که داور مسابقه در رای خود تردید دارد، با مراجعه به این سیستم و بازبینی فیلم مسابقه، نظر قطعی خود را اعلام می‌کند.

در جریان داوری‌هایی که در هجدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران انجام شد، بسیاری از بازیکنان و مربیان به نحوه داوری معترض بودند و به گفته آنها رای اشتباه داور در نتیجه نهایی مسابقات موثر بود.

VAR مخفف Video Assistant Referee است و کاربردش در استفاده از ویدئو چک برای تصحیح و بازبینی احتمالی تصمیماتی در بازی هستند که روی نتیجه آن تاثیری مستقیم می‌گذارند. این صحنه‌ها شامل گل‌ها، خطاهای منجر به گل، خطاهای منجر به اخراج مستقیم یک بازیکن، خطاهای منجر به اعلام ضربه پنالتی و اشتباه در تشخصی هویت یک بازیکن می‌شوند.

فدراسیون بین المللی فوتبال موسوم به فیفا از بین ۳۶ داور و ۶۳ کمک داوری که برای جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه انتخاب کرده بود برخی تجربه استفاده از وار را داشتند، نظیر «علیرضا فغانی»که در جام کنفدراسیون‌ها از این تکنولوژی استفاده کرده و «جانلوکا روکیِ» ایتالیایی و «مارک گایگر» و «خاییر ماروفویِ» آمریکایی هم تجربه کار کردن با آن در لیگ‌های خودشان را داشته‌اند.

برچسب‌ها:

نظر شما