شناسهٔ خبر: 34263472 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نفتکش انگلیسی برخلاف قاعده عرفی حاکم بر تنگه هرمز عمل کرده است

یک استاد دانشگاه گفت: نفتکش انگلیسی برخلاف قاعده عرفی حاکم بر تنگه هرمز به‌جای آنکه از ساحل ایران خارج شود از سمت جنوب، یعنی ساحل عمان وارده شده است و احتمال برخورد تصادف با کشتی‌های دیگر در خلیج فارس که خارج می‌شدند، بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، شامگاه روز گذشته میزگرد سیاسی با موضوع توقیف کشتی انگلیسی در خلیج فارس با حضور رضا عابدی گناباد کارشناس سیاسی، صادق طلوعی دانشجوی کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل و علی سلطانی کارشناس حقوق در خبرگزاری دانشجو خراسان رضوی برگزار شد.

در ابتدای این میزگرد رضا عابدی گناباد با اشاره به بین‌المللی بودن تنگه هرمز، گفت: یک سری قواعد و مباحث در حوزه حقوق بین‌الملل بر این تنگه حاکم است، به‌عنوان مثال طبق این قانون کشتی‌هایی که می‌خواهند وارد تنگه شوند باید حق عبور را بدهند، این حق عبور برای کشورهای ساحلی تنگه و خلیج فارس ایران و عمان است که امنیت تنگه را برعهده دارند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: طبق عرف به‌طور معمول کشتی‌ها برای ورود به تنگه هرمز از سمت ساحل ایران وارد می‌شدند و خروج کشتی‌ها از سمت ساحل عمان بوده است، اما کشتی انگلیسی بر خلاف عرف از ابتدا از قسمت جنوبی تنگه از سمت عمان وارد تنگه و خلیج فارس می‌شود و احتمال تصادف و برخورد را برخلاف قوانین بین‌المللی ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه کشتی‌ها و نفتکش‌ها از یک مسیر مشخص رفت و آمد می‌کنند، عنوان کرد: مسیر ورود و خروج مشخص است و حتی در نقشه‌ها و برنامه‌ها از مکانی که می‌خواهند خارج شود، کاملا مشخص شده  است.

عابدی گناباد تصریح کرد: متأسفانه نفتکش انگلیسی برخلاف قاعده عرفی حاکم بر تنگه هرمز به‌جای آنکه از ساحل ایران خارج شود از سمت جنوب، یعنی ساحل عمان وارده شده است و احتمال برخورد تصادف با کشتی‌های دیگر در خلیج فارس که خارج می‌شدند، بوده است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: اگر برخوردی با دیگر کشتی‌ها صورت می‌گرفت تبعات دیگری را ایجاد می‌کرد و همین بحث را به ما نسبت می‌دانند که این کشتی برای توقف از سمت جنوب وارد شده است و ایرانی‌ها جلوی آن کشتی را نگرفتند و این اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه برخی مسائل در رسانه‌ها خلاف واقع منعکس می‌شود، عنوان کرد: این بحثی است که رسانه‌های بین‌المللی به آن توجه نمی‌شود و به‌طور مشخص رسانه‌های انگلیسی و آمریکایی تاکید دارند که توقیف نفتکش اتفاق افتاده است، اما این مسئله مهم حقوقی و امنیتی و بحث عبور بی‌ضرر است که این رسانه‌ها آن را سانسور می‌کنند.

عابدی گناباد ادامه داد: به‌طور مشخص در این چند روز اخیر که این اتفاق افتاده بی بی سی فارسی مدام بر روی این مسئله تاکید می‌کند که این اتفاق مسئله سیاسی بوده و ایران به‌دنبال تنش‌آفرینی در منطقه است و هیچ اشاره‌ای به تخلف این نفتکش نمی‌کنند و به‌توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیس نیز کمتر اشاره می‌کنند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: توقیف نفتکش ایرانی با اقدامی که ایران انجام داد خیلی متفاوت است، در آنجا خیلی عرف و قاعده بین‌المللی در جبل الطارق نقض نشده بود.

وی با بیان اینکه ایران عضو اتحادیه اروپا نیست، ادامه داد: ما ملزم به رعایت تحریم‌های اروپا نیستیم، بر فرض که نفتکش عظیم‌الجثه 2 میلیون بشکه نفت در آن هست بر فرض به‌سمت سوریه هم حرکت کرده بود، که این ادعا از سوی ایران تکذیب شد، ما ملزم به رعایت قوانین یک جانبه اتحادیه اروپا نبوده‌ایم.

بیش از 80 درصد اخبار دنیا از طرف رسانه‌های آمریکایی و اروپایی است

عابدی گناباد گفت: رسانه‌های غربی به‌دنبال ایجاد تنش در منطقه هستند و تنها بخشی از موارد را نشان می‌دهند و مواردی که به نفعشان نیست را سعی می‌کنند منعکس نکنند، ایران را به‌عنوان کشوری که مخل تجارت بین‌المللی و دریایی و مخالف امنیت صدور نفت معرفی می‌کنند.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: نقد جدی بر وزارت امور خارجه وارد است، در این ماجرا انگلیس با وقاحت از دست ما به شورای امنیت شکایت می‌کند اما در ماجرای توقیف کشتی ما در جبل الطارق دستگاه دیپلماسی ما به‌شدت منفعل عمل کرد، سؤال ما این جا است که چرا همین اقدام مشابه را ما انجام ندادیم و فقط سفیر دعوت شد؟ چرا ما از ظرفیت‌ها و امکاناتی که داریم استفاده نمی‌کنیم؟

وی با بیان اینکه روابط ما با انگلیس به‌شدت پرتنش است و از قبل نیز همینطور بود، تصریح کرد: در این 40 سال بنا به موضوعات مختلف مانند سلمان رشدی، حمایت انگلیس از صدام و دخالت‌های آن‌ها در ایران روابط دو کشور قطع بوده است.

عابدی گناباد گفت: در رابطه با اتفاقات چند سال گذشته در جلو سفارت انگلیس، یک ایرادی به سیاست خارجی وارد است که زمانی با یک کشور دچار مشکل می‌شوید آن دولت باید روابط را قطع کند و سفیر را اخراج کند یا هر تصمیم دیگری که دولت باید بگیرد، نباید می‌گذاشتند این تنش به سطح افکار عمومی وارد شود و احساسات قلیان پیدا کند و افرادی به درست یا غلط به سفارتخانه حمله کنند، این یک عرف است و به خیلی از کشورها این نقد جدی وارد است، این بحث‌ها در زمان احمدی‌نژاد و روحانی اتفاق افتاد در دولت بعدی هم اتفاق می‌افتد.

 توقیف نفت‌کش ایرانی از قبل برنامه‌ریزی شده بود

در ادامه این میزگرد تخصصی کارشناس مسائل حقوقی گفت: بعد از توقیف نفتکش ایران توسط انگلیس با شرایط خاصی که برنامه‌ریزی شده بود، شرایط به‌گونه‌ای پیش رفت که نیروی ویژه انگلیس در این عملیات شرکت کند، به‌نظر می‌رسد که این اقدام از قبل برنامه‌ریزی شده بود.

علی سلطانی تاکید کرد: در مواردی این چنینی که اتفاق افتاده است بحث مقابله به‌مثل مطرح می‌شود، اکنون کشور انگلیس مستأصل است، در پشت صحنه جلسات زیادی در بین خود دارند اما در ظاهر با آرامش تمام پیش می‌رود تا نشان ندهد که قدرتش تحت الشعاع قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در ابعاد حقوقی چه داخلی و چه بین‌المللی اقدام ایران در سطح قانونی بوده است، ادامه داد: براساس قوانین داخلی و قانون مجازات از ماده 3 تا 9 در خصوص مکان برخی از جرایم، اتفاقات و موضوعات مختلف را مطرح می‌کند.

این کارشناس حقوقی با اشاره به ماده 3 قانون مجازات اسلامی عنوان کرد: درباره کلیه اشخاص، عنوان نشده ایرانی یا غیرایرانی، که در قلمرو حاکمیت زمینی، دریایی و هوایی جمهوری اسلامی ایران مرتکب خطا می‌شوند، اعمال می‌شود، این اتفاق در قوانین بین‌المللی بررسی شد و طرف مقابل نیز مجازات شد اما باز هم نیاز به‌مجازات تعذیری داشت از آنجا براساس قوانین ایران نیز نسبت به آن اعمال قانون شود.

وی ادامه داد: طبق ماده 5 قانون مجازات اسلامی هر شخص ایرانی یا غیرایرانی که در خارج از قلمرو حاکمیت یکی از جرایم زیر را انجام دهد مطابق قوانین خاص در ایران محاکمه و مجازات می‌شود، یکی از آن بندها اقدام علیه نظام یا امنیت داخلی است، یعنی در قاعده امنیت داخلی نیز ورود می‌کند.

سلطانی تصریح کرد: در قوانین خصوصی ما حتی این لنجی که کشتی نفتکش انگلیسی به آن صدمه وارد کرده و صاحبان لنج به سازمان بنادر و کشتیرانی شکایت می‌کند و بعد سازمان بنادر نیروی دریایی سپاه وارد عمل می‌شود و با توجه به اخطارها وارد عملیات و توقیف کشتی می‌شود، شاکی خصوصی هم وارد شده و طبق اخبار شاکی خصوصی به‌مرجع قضایی نیز فراخوانده شده تا این موضوع کاملا بررسی شود.

این کارشناس حقوقی یادآور شد: در این کشتی سیستم‌های جی پی اس خاموش بوده و عامدانه بودن این کار ثابت شده و جرم صورت گرفته است.

هر فردی مجرمی طبق قوانین بین‌المللی مطابق قوانین همان کشور محاکمه می‌شود

وی بیان کرد: ایران از لحاظ حقوقی حق ورود به این موضوع را داشته و باید در ابعاد قوانین داخلی نیز نسبت به آن تصمیم گرفته شود.

سلطانی با اشاره به اینکه تبعه داخل کشتی انگلیسی نبودند، عنوان کرد: تبعه‌هایی که در آن کشتی حضور داشتند چون از چند کشور مختلف هستند و این کشورها درخواست بازگشت اتباعشان به کشورشان را داشتند، می‌توان نسبت به آزادی برخی از اتباع که نقشی نداشتند، امیدوار بود.

این کارشناس حقوقی عنوان کرد: تیمی از کشتی به‌عنوان مدیران کشتی را هدایت می‌کردند و تعدادی از آن‌ها از جمله ناخدا و مدیران کشتی طبق قوانین داخلی محاکمه و بعد مجازات می‌شوند.

امکان عبور نفتکش ایرانی از تنگه سوئز وجود نداشته است

در ادامه جلسه دانشجوی کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل گفت: نفتکش گریس یک  نفتکش روسی است و حامل نفت ایران بوده، اتهامی که به آن وارد است این است که بنا بوده که در بندر بانیاس سوریه پهلو بگیرد و نفت ایران را به سوریه منتقل کند.

صادق طلوعی افزود: دو مسئله مهم وجود دارد، چرا انگلیس خود را مدعی می‌داند، ورود نظامی می‌کند و نفتکش را توقیف می‌کند؟ چون سوریه تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا است و خود را ملزم دانستند که اقدام علمی کنند، اما این فرضی غلط است.

وی ادامه داد: مسئله دوم این است که این‌ها ادعا می‌کنند ایران در حال دور زدن تحریم‌ها بوده و حرکت نفتکش از خلیج فارس به‌سمت بانیاس بوده که مقصد آن بندر بانیاس نبوده، این خبری است که شبکه‌های اطلاعاتی انگلیس عنوان کرده‌اند.

دانشجوی کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل عنوان کرد: دو مسیر وجود دارد که کشتی حرکت کند و خود را به بندر بانیاس برساند، یک مسیر، مسیر کانال سوئز است که امنیت آن برقرار است و تردد کشتی‌های مختلف از آن انجام می‌شود، یک مسیر نیز مسیری است که قاره آفریقا را دور می‌زند و از آنجا ورود می‌کنند.

طلوعی با بیان اینکه  پایگاه اینترنتی وجود دارد که تمام اطلاعات کشتی‌های باری را آنلاین مشخص می‌کند، گفت: اطلاعاتی باز و در اختیار مردم است که این کشتی در این سایت مشخص است که از کجا حرکت کرده و به کجا می‌رفته است.

وی تاکید کرد: کارشناس انگلیسی گفت به چند دلیل این جریان را نمی‌توانیم قبول کنیم، به استناد این پایگاه اینترنتی اصلا کانال سوئز این قابلیت را ندارد که کشتی به این عظمت از آن عبور کند، دوم اینکه اگر بحث تحریم‌های انگلیس مطرح است در این مدت 6 نفتکش از مسیر کانال سوئز عبور و مرور کردند و پس باید با ورود نظامیان انگلیسی پیدا می‌کردیم که اینطور نبوده است.

دانشجوی کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل اظهار کرد: گویا انگیسی‌ها احساس می‌کنند به دوران امپراطوری بریتانیای کبیر برگشته‌اند و اقدام به راهزنی دریایی و کشتی ربایی کردند.

طلوعی ادامه داد:مسئله بعدی این است که انگلیس با چه توجیه بین‌المللی اقدام به توقیف نفتکش کرده است؟ حقوقی‌ترین دستاویز آن‌ها این بوده که ما به نمایندگی از اتحادیه اروپا و اعمال تحریم‌ها علیه سوریه آمدیم.

وی تاکید کرد: اتحادیه اروپا سوریه را تحریم کرده، بنابراین انگلیس کشتی که قرار بوده در بندر بانیاس پهلو بگیره را توقیف کرده است که این فرض از اساس باطل است، چون از 31 مارس امسال رسما انگلیس از اتحادیه اروپا جدا شده است.

انتهای پیام/ 70071

نظر شما