شناسهٔ خبر: 34263066 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گلستان پیشرو در خرید تضمینی گندم

گرگان - ایرنا - شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد که از ابتدای فصل برداشت گندم تاکنون استان های فارس و گلستان به ترتیب با خرید بیش از ۵۸۰ و ۵۰۲ هزار تن پیشرو در کار خرید تضمینی این کالای استراتژیک در کشور هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش دریافتی دوشنبه شب ایرنا از شرکت بازرگانی دولتی ایران تاکنون بیش از ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم تولیدی کشاورزان کشور در قالب ۸۷۰ هزار و ۳۷۱ محموله به نرخ تضمینی خریداری و ذخیره سازی شده است.

بر اساس این گزارش؛ بهای این مقدار گندم افزون بر ۹۸ هزار و ۶۳۵ میلیارد ریال است که تاکنون بیش از ۷۵ هزار و ۵۰۳ میلیارد آن پرداخت شد.

گفتنی است امسال خرید تضمینی گندم به قیمت پایه هر کیلو ۱۷ هزار ریال با لحاظ افت ۲ درصد مفید و ۲ درصد غیر مفید توسط دولت تعیین شده که در گلستان با ایجاد ۱۱۰ مرکز در ۱۴ شهرستان عملیات تحویل محصول تا شهریورماه ادامه دارد.

هرچند گفته شده امسال گرایش کشاورزان گلستان به فروش محصول گندم به بخش خصوصی با نرخ ۱۸ هزار ریال زیاد است اما با این وجود مراکز خرید تضمینی شامل مراکز دولتی، کارخانه، سیلو و سایر امکانات بخش خصوصی هم رونق دارد.

به گزارش ایرنا بر اساس داده های سازمان جهاد کشاورزی گلستان در این استان ۲۹۷ هزار هکتار زمین گندم قابل برداشت دارد که در ابتدای برداشت محصول پیش بینی فروش یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن محصول از این اراضی به دولت شده است.
کار برداشت گندم در گلستان از اوایل خرداد آغاز و تا ابتدای شهریور ادامه دارد.

استان گلستان در حالی از نظر کمیت و میزان تولید گندم رتبه دوم کشور را داراست که مساحت آن بسیار کمتر از استانهای دارای پتانسیل کشاورزی همچون فارس و خوزستان است مضافاً اینکه به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول ایران را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول بیشتر از سایر نقاط است.

گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما