شناسهٔ خبر: 34260269 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

يادداشت

صاحب‌خبر -

ابراهيم علي آبادي

شايد کلمه «پروبيوتيك»‌ را بارها شنيده باشيد، به‌خصوص که مدتي است لبنياتي با داشتن اين ويژگي توليد مي‌شوند و وجود آن‌ها در روده هر انساني، يکي از شاخص‌هاي سلامتي است. باکتري‌هاي موجود در هر دو روده، با اين‌که از بدن و تغذيه ما به‌عنوان ميزبان استفاده مي‌کنند، اما با توليد موادي خاص، نقش مهمي درتداوم سلامتي ما دارند و موجب مهار بيماري‌هايي مثل بيماري‌هاي مرتبط با سيستم ايمني بدن مانند انواع سرطان‌ها و بيماري ام اس مي‌شوند.

روده‌‌ها، جايگاه بيش از صد تريليون باكتري-پروبيوتيک- است كه به آن‌ها فلور باكتريايي روده هم گفته مي‎شود؛ باكتري‌هايي که با ما هم‌غذا هستند و از موادغذايي روده استفاده مي‌كنند و وجودشان براي سلامت گوارش و سلامت جسمي و حتي روحي ما ضروري است.

اين باکتري‌ها مدتي است توجه دانشمندان پزشکي را به خود جلب کرده است. آنان متوجه شده‌اند روده اغلب افرادي که به بيماري نقص ايمني بدن مبتلا مي‌شوند، فاقد چنين باکتري‌هايي هستند. و هنگامي که اين باکتري‌ها را وارد روده آنان مي‌کنند، علايم بهبود در آنان مشاهد مي‌شود.

اين مطالعه و تحقيق توسط دانشمندان کلينيک مايو در آمريکا انجام شد؛ آنان سه گونه باکتري را بر روي موش‌هاي مبتلا به ام‌اس آزمايش کرده و دريافتند که يکي از اين باکتري‌ها بيماري‌هاي ايمني را سرکوب مي‌کنند.

ميکروب مورد مطالعه در اين تحقيق Prevotella histicola نام دارد و از روده انسان کشت داده شد. زماني که اين ميکروب به موش‌هاي مبتلا به ام‌اس تزريق شد، موجب کاهش عملکرد دو سلولي شد که معمولاً موجب التهاب مي‌شوند.

به اين ترتيب به نظر مي‌رسد براي درمان بسياري از بيماري‌هاي نقص سيستم ايمني بدن مي‌توان از بدن خود انسان کمک گرفت؛ موردي که ساليان درازي است در طب سنتي به آن توجه شده و از اين روش استفاده مي‌شود.

ادامه اين تحقيقات و رسيدن به نتايج قطعي، مي‌تواند موجب اميدواري مبتلايان به بيماري‌هايي چون انواع سرطان‌ها و ام اس را که فعلا تنها از داروهاي کنترل کننده استفاده مي‌کنند، شود.

نظر شما