شناسهٔ خبر: 34260204 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هانت: انگلیس به فشار حداکثری آمریکا علیه ایران نمی پیوندد

لندن- ایرنا- جرمی هانت، دوشنبه در آخرین روز کاری خود در کسوت وزیر امور خارجه انگلیس، اعلام کرد که این کشور به فشار حداکثری آمریکا علیه ایران نمی پیوندد.

صاحب‌خبر -

وی که پس از پایان سومین نشست اضطراری دولت موسوم به کمیته کبری، درباره توقیف یک فروند نفتکش انگلیس در تنگه سخنرانی می کرد، گفت: یک تیم دریانوردی اروپا مأموریت حفاظت از کشتی های تجاری در منطقه خلیج فارس را برعهده می گیرد.

هانت افزود که تیم دریانوردی اروپا بتدریج در خلیج فارس افزایش خواهد یافت و «اگر ایران بخواهد تنش‌ها را افزایش دهد، باید هزینه حضور یک نیروی بزرگ غربی را در منطقه بپذیرد.»
وزیر خارجه انگلیس با این حال عنوان کرد که این اقدام به معنای همسویی با سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران نیست و انگلیس همچنان حامی توافق هسته ای با ایران است.
او با اذعان به این نکته که حفاظت از همه کشتی‌های انگلیسی در تنگه هرمز امکان پذیر نیست، گفت: «به همه کشتی‌های این کشور که می‌خواهند از تنگه هرمز عبور کنند می‌گوییم که به ما اطلاع دهند تا از آنها حفاظت کنیم.»
هانت در ادامه به تکرار ادعاهای قبلی دولت انگلیس پرداخت و ایران را به توقیف غیر قانونی نفتکش استنا ایمپرو متهم کرد. وی مدعی شد که ایران حق ممانعت در حرکت کشتی انگلیس را که به گفته او در آب های عمان حرکت می کرده، نداشته و خواستار آزاد سازی فوری کشتی و ۲۳ خدمه آن توسط ایران شد.
اظهارات محتاطانه وزیر امور خارجه انگلیس در واکنش به توقیف نفتکش انگلیسی در حالی مطرح شد که رسانه های این کشور در روزهای گذشته از احتمال تحریم و مسدود کردن اموال ایران توسط دولت لندن خبر داده بودند.
ساندی تلگراف در گزارشی کاملاً یکسویه اعلام کرده بود که دولت انگلیس در حال تنظیم بسته تحریمی دیپلماتیک و اقتصادی علیه ایران است.
با این حال، حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در انگلیس با انتشار پیامی در توئیتر که در رسانه‌های انگلیسی بازتاب گسترده‌ای یافت، هشدار داد که دولت لندن باید نیروهای سیاسی داخلی را که می‌خواهند تنش‌های کنونی میان ایران و انگلیس را فراتر از ماجرای کشتی‌ها افزایش دهند، مهار کند.
دولت انگلیس ۱۳ تیرماه امسال یک فروند نفتکش حامل محموله نفت ایران (گریس یک) را در آب راه بین المللی جبل الطارق به عنوان اقدامی مغایر با اصول حقوقی ناظر بر روابط بین الملل و در راستای جلب رضایت دولت ترامپ توقیف کرده و خدمه این نفتکش همچنان در بازداشت بسر می‌برند.
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز جمعه گذشته اعلام کرد؛ کشتی انگلیس به نام «استِنا ایمپرو - stena impero» هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.
مقام‌های انگلیس ادعا می کنند؛ کشتی یادشده در آب‌های سرزمینی کشور عمان توقیف شده است. با این حال، دولت عمان تاکنون این ادعا را تأیید نکرده و دو طرف را به خویشتنداری دعوت کرده است.
«علی ربیعی» سخنگوی دولت، عصر دوشنبه در نشست خبری هفتگی گفت: توقیف کشتی انگلیس در تنگه هرمز اقدامی تلافی جویانه نیست، بلکه در جهت تضمین امنیت کشور در آب‌های سرزمینی و بر اساس قوانین جاری و قوانین عبور از تنگه صورت گرفته و یک اقدام حقوقی درست و بجا از سوی جمهوری اسلامی ایران است.
وی افزود: انگلیسی‌ها وقتی کشتی ایرانی را متوقف می‌کنند و رفتار خصمانه از خودشان نشان می‌دهند، نباید انتظار داشته باشند که ما واکنشی نشان ندهیم؛ البته ما تا به حال در تنگه هرمز بر اساس حسن نیت، اغماض می‌کردیم. وقتی آنها به صورت غیرقانونی در جبل الطارق نفتکش حامل نفت ایران را توقیف می‌کنند که حتی اسپانیایی‌ها معتقدند در خاک آنها این کار را غیردوستانه و خصمانه انجام داده‌اند، ما هم ملزم به اغماض نیستیم.

نظر شما