شناسهٔ خبر: 34254483 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی؛

تکذیب گم شدن یک میلیارد یورو

سخنگوی دولت، ادعای گم شدن یک میلیارد یورو ارز در واردات را تکذیب کرد

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سيما، علی ربیعی در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره ادعای گم شدن یک میلیارد یورو در واردات افزود: اصل ماجرا این است که آقای همتی در تاریخ ۱۲ خرداد سال ۹۸ نامه‌ای به رئیس جمهور می‌نویسد و اعلام می‌کند که تخصیص و تأمین ارز در سال‌های اخیر با نرخ‌های ترجیحی و برای برخی کالا‌ها در وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و وزارت صنعت صورت گرفته است.

<div id="video-display-embed-code_3756595"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2481737/3756595?width=350&height=250"></script></div>


وی گفت: آقای همتی در این نامه از رئیس جمهور می‌خواهد که اولاً هماهنگی‌های لازم برای سهمیه‌ها و کنترل تقاضا‌ها صورت بگیرد و خواسته دوم ایشان هم این است که پیگیری شود تا با توجه به ارز‌های تخصیص یافته، در بخش واردات کالا نیز تسریع انجام شود.
سخنگوی دولت افزود: بنابر این بحث ما، بحث گم شدن پول نیست و این موضوع که یک میلیارد یورو پول گم شده غلط است، زیرا در نامه لیست تمام شرکت‌ها اعلام شده و باید گفت دولت حتی برای پرداخت یک سنت هم حساسیت به خرج می‌دهد و خواهد داد.
ربیعی با بیان این که درباره ارز تخصیص یافته، کیفیت کالا و چگونگی توزیع پیگیری‌های لازم انجام شده، گفت: البته متأسفانه سوءاستفاده‌هایی صورت می‌گیرد، اما در این نامه آقای واعظی یک یادداشت به آن اضافه کرده و به وزارتخانه‌ها ارسال می‌کند تا به موقع رسیدگی شود.
وی افزود: به مردم اطمینان می‌دهم که اصلاً چنین پولی گم نشده و رقم قابل توجهی از آن به واردات دارو تخصیص داده شده و کالا‌های صنعتی از جمله کاغذ، لاستیک و کالا‌های انسانی و دامی نیز بخشی از این موارد بوده است.
سخنگوی دولت در ادامه در خصوص صحبت‌های وزیر بهداشت در کمیسیون بهداشت مجلس گفت: با آقای نمکی صحبت کردم و مشخص شد بحث آقای نمکی در کمیسیون با آنچه به نقل از ایشان مطرح شده متفاوت است و صحبت‌های ایشان در جهت شفاف سازی بوده است.
ربیعی با بیان این که ۱، ۳ میلیارد دلار ارزش رقمی است که به دارو اختصاص یافته افزود: ایشان حق دارند پیگیر باشند و از چهار ماه گذشته نیز این کار در وزارت بهداشت آغاز شده است.
وی در پایان تاکید کرد: می‌خواهم به جامعه اطمینان دهم که دولت حتی یک سنت ارز تخصیص یافته شده را هم پیگیری می‌کند، زیرا این منابع اموال مردم است و وظیفه اخلاقی و انسانی ما است که اجازه حیف و میل آن را ندهیم.

اهتمام دولت در جهت مبارزه با قاچاق کالا و ارز
سخنگوی دولت گفت: اهتمام دولت در جهت مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و در این خصوص هم در سطح عالی و هم در سطح کمیته‌ها و کمیسیون‌های ذیربط جلسات خوبی برگزار می‌شود.
ربیعی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اهتمام دولت برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: یکی از اهتمام‌ها نیروی انتظامی و حتی بخش‌هایی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که در مرز‌ها قرار دارند و از سوی دیگر سیاستگذاری‌های دولت، اتخاذ سیاست‌هایی مناسب برای جلوگیری از قاچاق بوده است.
وی گفت: اما متاسفانه گاهی آمار‌هایی گفته می‌شود که وقتی جمع می‌زنیم مشاهده می‌کنیم از کل بودجه مالی دولت هم بالا می‌زند.
سخنگوی دولت افزود: حتی برای جلوگیری از قاچاق سوخت با اتخاذ سیاست‌های اقتصادی و با فروش سوخت در مرز، برنامه‌ای دنبال می‌شود که هم افراد در آن منطقه بتوانند از درآمد آن نفع ببرند و یک نوع تبادل مرزی صورت بگیرد و هم از قاچاق سوخت پیشگیری شود.
ربیعی گفت: در مورد قاچاق‌های کانتینری که خیلی عذاب آور بود و قاچاق‌هایی که آدرس می‌گرفتند و درب منزل تحویل می‌دادند وزارت اطلاعات گزارش خوبی ارائه داده است که از آن‌ها تشکر می‌کنم، کار‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته و شاهد کنترل و کم شدن این نوع قاچاق‌ها هستیم.

مشکل فنی علت تاخیر در فعالیت بازار متشکل ارزی
سخنگوی هیئت دولت گفت: علت تاخیر در راه اندازی و فعالیت بازار متشکل ارزی مشکل فنی بوده است.
ربیعی افزود: در صورت اطمینان از حل این مشکل بازار متشکل ارزی فعال خواهد شد و زمینه برای مشارکت متقاضیان نیز فراهم می‌شود.
وی همچنین از پاسخ پرسشی در مورد انتخابات شورایاری‌ها گفت: این انتخابات کاملا قانونی است و براساس مصوبه قانونی انجام می‌شود، انتخاباتی که چند دوره از آن برگزار شده و با برگزاری آن زمینه برای مشارکت بیشتر مردم در تصمیم گیری‌های محلات فراهم می‌شود.
وی افزود: اینکه برخی‌ها درباره غیرقانونی بودن آن سخن می‌گویند به نظر می‌رسد یک نوع سختگیری است به ویژه اینکه ۹۹ درصد داوطلبان تاکنون صلاحیت شان تایید شده و یک درصد باقی مانده هم عمدتا مشکلشان نقص مدارک بوده است.
وی گفت: به نظر می‌رسد در شرایط امروز باید فضا برای مشارکت مردم را بیشتر کنیم تا آن‌ها بتوانند در تصمیم گیری‌ها انتخاب خود را داشته باشند.
گفته می‌شود که ۱۲ هزار نفر برای نامزدی در انتخابات شورایاری‌ها نامنویسی کرده اند.

کشتی‌های ایرانی در برزیل توقیف نشده اند
سخنگوی دولت درباره سوخت نرساندن به دو کشتی ایرانی در برزیل گفت: این دو کشتی توقیف نشده‌اند.
ربیعی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره علت توقیف دو کشتی ایرانی در برزیل افزود: دولت برزیل تحریم‌های آمریکا را برای ندادن سوخت اعمال کرده است و متاسفانه در نظام ظالمانه جهانی، کشوری، تحریمی را اعمال می‌کند و بعد به همه کشور‌ها فشار می‌آورد تا آن را اجرا کنند، در این چارچوب ممکن است کشور‌های مختلف از جمله کشور‌های آمریکای جنوبی نیز در این باره تبعیت کنند.
سخنگوی دولت گفت: در حال دنبال کردن این موضوع هستیم تا سوخت لازم از ایران یا از کشور‌های دیگر برای این کشتی‌ها ارسال کنیم، زیرا کالا‌های این کشتی نباید فاسد شوند.
ربیعی افزود: مجموعه اقدامات دیپلماتیک و عملیاتی به سرعت در حال انجام و پیگیری است تا این کشتی‌ها به ایران بازگردند.
وی در ادامه در پاسخ به سئوال دیگری درمورد تعلل در بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس و اقدام دولت در این زمینه گفت: یکی از گله‌های اتاق‌های بازرگانی و صنایع، تجدید نظر در شیوه مالیات بر ارزش افزوده است.
سخنگوی دولت افزود: مالیات باید عادلانه باشد و ضمن جلوگیری از فرار مالیاتی باید عدالت در باره افرادی که داوطلبانه مالیات پرداخت می‌کنند صورت گیرد.
ربیعی افزود: باید تعامل بیشتری با مجلس صورت گیرد و این لایحه زودتر به سرانجام برسد، موضوع را دنبال خواهیم کرد و اطلاعات جزئی‌تر در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.
سخنگوی دولت همچنین در مورد واگذاری تیم‌های استقلال و پرسپولیس، گفت: ما در دولت با آقای سلطانی فر و دژپسند دراین باره در حال گفتگو هستیم، اما مجلس در تبصره‌ای از قانون بودجه، دولت را موظف کرده است ۵ درصد از سهام این باشگاه‌ها را برای کشف قیمت به فرابورس و ۵۱ درصد را به صورت بلوکی و بقیه را به صورت خرد واگذار کند که اجرا کنندگان می‌گویند این روش عملی نخواهد بود.
ربیعی افزود: ما نمی‌توانیم در مورد باشگاه‌های بزرگ نوعی خصوصی سازی نگران کننده را دنبال کنیم که ناچار شویم پس از چند سال به عقب بازگردیم.
وی با بیان اینکه درباره باشگاه‌های بزرگ نمی‌توانیم مانند یک شرکت تجاری برخورد کنیم، گفت: هم وزارت ورزش و هم وزارت اقتصاد معتقد هستند که این نحو از واگذاری ما را دچار مشکل می‌کند.
سخنگوی دولت افزود: آقای سلطانی فر قاطعانه دنبال خصوصی سازی است و تصور می‌کنم با جدیتی که در این زمینه وجود دارد و البته به شکل خصوصی سازی بادوام و بدون خطا، قطعا به سرانجام خواهد رسید.
ربیعی ادامه داد: در حال مذاکره با مجلس هستند و امیدوارم به روشی منطقی برای این موضوع دست پیدا کنند.

ترامپ ادعای خود را در سرنگونی پهپاد ایرانی ثابت کند
سخنگوی دولت با اشاره به ادعای رئیس جمهور آمریکا مبنی بر هدف قرار دادن پهپاد ایرانی در خلیج فارس گفت: رئیس جمهور آمریکا اگر در این باره ادعایی دارد آن را با شاهد به همه نشان دهد.
ربیعی افزود: ما در خلیج فارس هیچ پهپادی از دست ندادیم و هیچ پهپادی از ما نیز هدف قرار گرفته نشده است واگر کسی مدعی چنین موضوعی است باید­شواهد ارائه کند.
وی با بیان اینکه پرواز پهپاد‌ها در خلیج فارس برای امنیت این منطقه و همچنین آبراه‌های تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران است، گفت: ادعای ترامپ مرا یاد فیلم قیصرمی اندازد که در گفتگویی یک نفر ادعا می‌کرد اگر حتی ما نزدیم شما بگویید زدیم تا دیگران باور کنند.
وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اذعان وزیر خارجه اسبق انگلیس مبنی بر اینکه این کشور همیشه فریبکار بوده و در امور داخلی دیگران به ویژه ایران همیشه دخالت کرده است، افزود: هر کس با فرهنگ ایرانی آشنایی داشته باشد می‌فهمد که ایران سال‌های طولانی با دخالت‌های قدرت‌ها در امور داخلی اش همراه بوده است.
وی ادامه داد: هر کس فرهنگ ایران را بشناسد متوجه می‌شود که ایرانیان در ذات خود استقلال طلبی دارند و زیر بار زور نمی‌روند نمونه بارز آن را در واکنش جامعه در خصوص تحولات اخیر در خلیج فارس بودیم حتی­ افراد با گرایش‌های سیاسی مختلف اذعان دارند که جمهوری اسلامی ایران به خوبی از استقلال و تمامیت ارضی خود محافظت کرده است.

در برابر نقض قوانین بین المللی در خلیج فارس اغماض نخواهیم کرد

سخنگوی دولت گفت: برخورد ما با اقدامات غیرقانونی نفتکش انگلیسی نشان داد­ که نسبت به برخورد با کسانی که قوانین بین المللی را در خلیج فارس و آبراه‌ها نقض می‌کنند، اغماضی نخواهیم کرد.
علی ربیعی در پاسخ به این پرسش که نگاه شما درباره مطلب روزنامه کیهان که گفته بود دولت بدون تعارف تلافی را اعلام کند، افزود:­ من سخنگوی دولت هستم و نظر روزنامه‌ها را بیان نمی‌کنم چرا که به تعداد همه ایرانیان ممکن است درباره این موضوع و یا هرموضوع دیگری نظر و خوانشی وجود داشته باشد.
وی گفت:­ سیاست نظام درباره مسایل خارجی یکپارچه است و اعلام نیز شده است، اما در این باره موضع ما کشتی در برابر کشتی نیست بلکه ما حق قانونی خود را در برابر نقض قوانین بین المللی در دریا اعمال کردیم.
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به کاهش قیمت ارز اثرات آن را روی زندگی مردم شاهد نیستیم، افزود: معمولا تاثیرات اقتصادی با تاخیر مواجه است و گزارش‌ها نشان می‌دهد رشد تورم کاهش پیدا کرده هرچند این به معنای ارزانی نیست، ولی شتاب گرانی متوقف شده است.
سخنگوی دولت تاکید کرد: مطمئنا آثار کاهش قیمت ارز را در میان مدت و بلندمدت خواهیم دید و اتفاقا علائم آن در برخی کالا‌ها بهتر است.
وی با اشاره به گزارش بانک جهانی و مجموعه بلومبرگ درباره بهبود وضعیت اقتصاد ایران در آینده نیز گفت: اگرچه به دلیل تحریم‌های بی سابقه وضعیت کشور تحت الشعاع این تحریم ظالمانه بود، اما با کمک مردم و کنش‌های رفتاری مناسب آنان به تعادل در بازار نزدیک می‌شویم.
ربیعی افزود: دولت وضعیت رنج آور گرانی را باید با دقت دنبال کند و درصدد این است که با برخی اقدامات در وضع قیمت‌ها کنترل داشته باشد.

توقیف نفتکش انگلیسی قانونی و به جا بود

سخنگوي دولت گفت: جالب است زمانی که نفتکش انگلیسی تخلف می‌کند و ایران واکنش بجا و به حق نشان می‌دهد سریعا واکنش منفی نشان می‌دهند
علی ربیعی افزود: نفتکش انگلیسی دستگاه جی پی اس خود را خاموش کرد و از مسیر خروجی وارد تنگه هرمز شد و به هشدار‌های ما توجه نکرد بنابراین اقدام ما در راستای امنیت آبراه و محیط زیست ما بوده است.
وی گفت: آن‌ها می‌خواهند اقدام ایران را به عنوان واکنش به توقیف نفتکش ایرانی جلوه دهند.

<div id="video-display-embed-code_3755442"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2481737/3755442?width=350&height=250"></script></div>

ربیعی افزود: وقتی انگلیسی‌ها رفتار خصمانه در قبال نفتکش‌های ما نشان میدهند که البته رفتار آن‌ها غیر قانونی هم بود، دیگر نباید توقع داشته باشند که ایران اغماضی در تضمین امنیت آبراه‌های خود داشته باشد.
سخنگوی دولت گفت: اقدام ایران به هیچ وجه بحث تلافی نبود بلکه اقدامی قانونی و بجا بود. معتقدیم راهکار‌های دیپلماتیک در این خصوص وجود دارد.
وی افزود: چطور است زمانی که آمریکا و انگلیس کاری انجام می‌دهند به حق است، اما دیگران همان کار را بکنند ناحق است.

ابراز تمایل کشور‌های دوست برای کاهش تنش در منطقه

سخنگوی دولت در باره سفر قریب الوقوع نخست وزیر عراق به ایران و بحث میانجیگری بین ایران و آمریکا گفت: معمولا کشور‌های دوست ما، هر کدام که به ایران می‌آیند ابراز تمایل می‌کنند که از تنش‌های منطقه‌ای بکاهند.
ربیعی افزود: اینکه کشوری بخواهد به عنوان میانجی میان ایران و آمریکا باشد، چنین چیزی نداریم.
وی گفت: در این سفر‌ها طبیعی است که در هر دیدار با مقامات ایرانی، دیدگاه‌ها یا نگرانی خود از تنش‌ها در منطقه را بیان کنند و خواهان شنیدن دیدگاه‌های ما هم هستند.

نظر شما