شناسهٔ خبر: 34250308 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دومین نشست خبری ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی

استفاده از فناوری نو برای حفاظت از جنگل‌های هیرکانی

با توجه به ثبت جهانی، این میراث طبیعی کشور به فناوری‌های روز از جمله دوربین، پهپاد و حسگر‌های حساس به دود آتش مجهز می‌شوند

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور در نشست خبری ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در فهرست جهانی یونسکو، افزود:‌پس از ثبت جهانی این جنگل اقدامات لازم صورت گرفته است، ولی با هماهنگی بعضی از استانداران که این جنگل در آنجا واقع شده است نیاز است که اقدامات دیگری صورت بگیرد.
وی افزود: پیگیر جاده ترانزیتی پارک ملی گلستان به محدوده خارج از مجموعه ثبت جهانی بوده که این اقدام طرح مصوب نیز دارد و امیدواریم استاندار گلستان هر چه سریع‌تر این موضوع را پیگیری کند تا این جاده هم درست شود.
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری افزود: این اقدام به لحاظ گردشگری طبیعی و اکوسیستم جنگل بسیار مؤثر است.
طالبیان گفت: در محدوده حریم جنگل دام‌سرا‌هایی وجود دارد که در برنامه‌های پیش رو بعضی از این دام‌ها جابجا می‌شود.
وی بیان داشت: یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته موضوع تجهیزات پایگاه‌های ملی جنگل‌های هیرکانی به تکنولوژی‌های روز است و در این زمینه دوربین‌های پیشرفته، پهپاد، سنسور‌های حساس به دود آتش را در نظر گرفته‌ایم و امیدواریم برای یک طرح ویژه منابع اعتباری لازم را از سازمان برنامه دریافت کنیم.
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه یکی از اقدامات ما مبارزه با قاچاق چوب است گفت:ما تلاش خواهیم کرد ردیف‌های اعتباری خاص و مستقل برای جنگل‌های هیرکانی اختصاص یابد و حتما خدمات اکوسیستمی جنگل و توسعه اکوتوریسم را خواهیم داشت.
طالبیان گفت: اقدامات گردشگری در سایت‌های مشخص شده ثبت شده است و نیاز است با دقت بیشتری اجرایی شود.
وی با تاکید بر اینکه سامانه حریق در سایت گردشگری باید اتفاق بیفتد گفت: موضوع مدیریت پسماند روستایی و گردشگری نیز از مواردی است که باید به آن توجه جدی شود و در حریم مدیریت پسماند زباله‌ها با تکنولوژی جدیدی رفع شود.
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بیان داشت: ما پیشنهاد داده‌ایم یک روز در تقویم به نام جنگل‌های هیرکانی ثبت شود و جشن ملی این ثبت جهانی نیز در استان گلستان که نام قدیمی آن هیرکان است، برگزار شود.
طالبیان گفت: ما پیشنهاد می‌دهیم نام این استان به هیرکان تغییر پیدا کند و در شورای فرهنگی عمومی با یک اقدام کارشناسی توسط محققین بتوانیم نام را تغییر داد.

لزوم توجه به الزامات ثبت جهانی جنگل های هیرکانی/ پیگیری جابجایی جاده بین المللی جنگل گلستان
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری بر لزوم جابجایی جاده بین المللی جنگل گلستان به خارج از محدوده جنگل های هیرکانی تاکید کرد.
محمدحسن طالبیان در نشست خبری امروز که با حضور استانداران گلستان و مازندران همچنین مدیران کل میراث فرهنگی پنج استان گیلان، گلستان، مازندران، خراسان شمالی و سمنان همچنین نمایندگانی از سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری و سازمان محیط زیست برگزار شد، گفت: الزاماتی پس از ثبت جهانی جنگل های هیرکانی داریم که اجرایی خواهد شد.
وی افزود: جابجایی جاده بین المللی جنگل گلستان به محدوده شمالی این جنگل به منظور حفظ یکپارچگی زیست بوم این منطقه ضروری است.
طالبیان افزود: خروج دامسراها از حریم های اطراف عرصه اصلی جنگل های ثبت شده هیرکانی ، همچنین تجهیز جنگل های هیرکانی به گشت های هوایی ، دوربین های پایشی و پهپادهای مجهز به دوربین همچنین حس گرهای ویژه اطفای حریق و تجهیزات خاموش کردن آتش از جمله دیگر وظایف کشور به منظور حفاظت و مدیریت جنگل های هیرکانی به عنوان یک اثر ثبت شده جهانی است.
وی با اشاره اینکه جنگل های هیرکانی دیگر محدود به جغرافیا و تاریخ کشور نیست و با ثبت جهانی آن متعلق به تمام بشریت است گفت: باید ردیف بودجه خاصی برای حفظ جنگل های هیرکانی از سازمان برنامه و بودجه تقاضا شود تا بتوان با اعتبارهای لازم و افزایش نیروی انسانی به منظور حفاظت از جنگ از قاچاق چوب و دیگر عوامل آسیب رسان به جنگل ها پیشگیری کرد.
طالبیان اضافه کرد: پیشنهاد جایگزینی سود اقتصادی گردشگری به جای قاچاق چوب به منظور ساماندهی جنگل ها شده است .
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گفت: مطالعه به منظور ساماندهی گردشگری طبیعت در جنگل های هیرکانی ضروری است .
وی افزود: ایجاد سامانه اطفای حریق در کنار مدیریت پسماندها در این مناطق با توجه به پیشنهاد بخش خصوصی به منظور سرمایه گذاری در این زمینه ضروری است.
طالبیان بر توانمندسازی جوامع محلی و مشارکت آنان در حفظ جنگل های هیرکانی تاکید کرد و گفت: تهیه بسته های فرهنگی به منظور آموزش فرهنگی در این زمینه صورت می گیرد .
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری پیشنهاد نام گذاری یک روز در تقویم به نام جنگل های هیرکانی و تغییر نام استان گلستان به واژه ای شبیه هیرکانی یا خود هیرکانی همچنین برگزاری جشن ثبت جهانی جنگل های هیرکانی پس از مطالعه کارشناسی و بررسی در شورای عمومی ضروری است.
 
جنگل‌های هیرکانی سومین اثر جهانی در استان گلستان
استاندار گلستان جنگل‌های هیرکانی را سومین اثر ثبت شده این استان در یونسکو برشمرد.
هادی حق شناس در نشست خبری درباره ثبت جهانی هیرکانی در جمع خبرنگاران گفت: کمانچه ترکمن، برج قابوس و شمگیر (هزار سال پیش) و جنگل‌های هیرکانی سه اثر ثبت شده استان گلستان در یونسکو است.
وی افزد: پیشنهاد می‌شود دیوار دفاعی گرگان که پس از دیوار چین بلندترین سازه ساخت بشر روی زمین است (۲۰۰ کیلومتر) به عنوان چهارمین اثر استان گلستان ثبت جهانی شود.
حق شناس گفت: ۲۰ درصد از جنگل‌های هیرکانی در استان گلستان قرار دارد.
استاندار گلستان افزود: این استان هزار و ۳۰۲ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری تنها در پارک ملی گلستان به وسعت ۸۷ هزار هکتار دارد.
وی اضافه کرد: جنگل‌های این استان از حاشیه دریا تا کویر و از ارتفاع ۵۵۰ متری تا ۳ هزار و ۲۰ متری گسترده شده است.
استاندار گلستان با اشاره به سیل اخیر در این استان که موجب شد ۷ هزار و ۵۰۰ خانه ویران شود و شهروندان شهر‌های آق قلا و گمیشان ۲۰ روز از شهرشان دور بمانند گفت: به منظور بازگرداندن نشاط و شادابی به این هموطنان پیشنهاد می‌شود جشن ملی ثبت جهانی جنگل هیرکانی در این استان برگزار شود.
 
آثار ملی ثبت شده استان گلستان بعنوان ظرفیت گردشگری استان
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان از 825 اثر ملی و 3 اثر ثبت شده جهانی این استان به عنوان ظرفیت گردشگری نام برد.
ابراهیم کریمی در نشست خبری ثبت جهانی هیرکانی گفت: گلستان ، نگارستان اقوام ایران است و تنوع قومی، مذهبی و زیستی در این استان همانند یک ایران کوچک است.
وی افزود : جشنواره اقوام ایرانی هر سال در این استان برگزار می شود و امسال این جشنواره 21 آبان برگزار خواهد شد.
کریمی گفت : دسترسی به دریا ،جنگل ،کویر و کوهستان از جمله ویژگی های این استان است.
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان افزود: گلستان، زنده ترین بافت تاریخی در کشور را دارد .
وی افزود: بافت تاریخی گمیشان ، شهر باستانی جرجان و همچنین گردشگری دریایی از جمله ظرفیت های سرمایه گذاری و جذب گردشگر به استان است.
کریمی گفت: دیوار دفاعی گرگان و همچنین میراث طبیعی استان می تواند ظرفیت های ویژه ای برای جذب سرمایه گذاری در استان باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان با اشاره به دغدغه استان های شمالی در روزهای تعطیل افزود: می توان با ایجاد مسیرهای جدید گردشگری از این دغدغه ها کاست.
 
آموزش‌ برای نیروهای یگان حفاظت محیط زیست مازندران
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران از آموزش‌های لازم برای نیروهای یگان حفاظت مازندران خبر داد.
سیف‌الله فرزانه در نشست خبری امروز گفت: مازندران در بخش گردشگری دارای ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای است و سه مسیر زمینی، سه بندر و سه فرودگاه زیرساخت‌های دسترسی برای گردشگران در استان مازندران است.
وی افزود: خوشبختانه هفته گذشته مانوری از سوی یگان‌های حفاظت برای صیانت هرچه بیشتر از جنگل‌های هیرکانی برگزار شد که یک اتفاق بسیار خوب است و نیروهای یگان حفاظت آموزش‌های لازم را در این مانور دیدند.
 
خراسان شمالی منطقه بکر گردشگری
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی این استان را منطقه بکر گردشگری نامید.
حبیب یزدان پناه در نشست خبری ثبت جهانی هیرکانی گفت: خراسان شمالی دارای تنوع قومیتی است و این موضوع باعث شده است تا شاهد تنوع فرهنگ‌ها و سبک‌های زندگی باشیم و یک مقصد بسیار بکر برای گردشگران به‌حساب می‌آید.
وی افزود: در خراسان شمالی با فاصله ۴۰ کیلومتر جنگل‌های هیرکانی را داریم ضمن این که هم‌مرز بودن این استان با ترکمنستان و نیز طبیعت بکر استان خراسان شمالی ظرفیت‌های گردشگری است.
پزدان پناه گفت:: ۲۵ هکتار از جنگل‌های ثبت جهانی شده هیرکانی در استان خراسان شمالی واقع شده است و در پنج هکتار از این جنگل‌ها شاهد وجود گونه‌های جانوری ازجمله پرندگان زیبا هستیم.
 
تشکیل کارگاه ویژه جنگل‌های هیرکانی در سمنان
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان از تشکیل کارگاه ویژه جنگل‌های هیرکانی در این استان خبر داد.
مهدی جمال در نشست خبری امروز گفت: بعد از ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در این استان کارگروهی تشکیل شده است تا با برنامه مدون با همکاری میراث فرهنگی، محیط‌زیست و منابع طبیعی بتوانیم این اثر طبیعی را حفظ کنیم.
جمال ادامه داد: از ۲۸۵ گیاه متنوع که در این جنگل‌ها به ثبت رسیده بیش از ۸۰ گونه گیاهی در استان سمنان واقع شده است و تلاش خواهیم کرد این جنگل را به خوبی صیانت و به نسل بعدی منتقل کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سمنان ادامه داد: آموزش جوامع محلی یکی از موضوعات مهمی است که بعد از ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی آغاز کرده‌ایم ضمن این‌که توزیع مناسب سفر یکی دیگر از برنامه‌هایی است در این استان دنبال می‌کنیم.
 
تدوین برنامه جامع با همکاری سازمان میراث فرهنگی و سازمان جنگل‌ها
معاون سازمان جنگل‌ها و سرپرست شورای عالی جنگل از ­تدوین برنامه جامع با همکاری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز داری خبر داد.
کامران پورمقدم گفت: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز داری به عنوان متولی اصلی جنگل‌ها در کشور نقش مهمی بعد از ثبت جهانی ایفا خواهد کرد و با دستگاه‌های متولی همکاری تنگاتنگی خواهد داشت و با همکاری سازمان میراث فرهنگیصنایع دستی و گردشگری، برنامه جامعی در این خصوص تدوین خواهد شد.
وی افزود: تلاش کرده‌ایم از این فرصت برای توسعه حفاظت و صیانت هر چه بهتر از این جنگل‌ها استفاده کنیم که خوشبختانه طرح تنفس جنگل در دست اجرا است که یکی از برنامه‌های مهم است. برنامه‌های دیگری نیز در دستور کار است که می‌تواند به صیانت هر چه بهتر از جنگل‌های هیرکانی کمک کند.
علی بالی معاون دفتر زیستگاه‌های سازمان محیط زیست نیز در این نشست گفت: رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست رویکرد حفاظتی است و برای مدیریت این منطقه نیاز به هماهنگی داریم که در این خصوص شورای راهبری تشکیل شده است و با همکاری جوامع محلی طرح‌های مختلفی را در دست اقدام داریم.
 
لزوم تعریف مسیر گردشگری به مقصد جنگل‌های هیرکانی
استاندار مازندران بر لزوم تعریف مسیر جدید برای گردشگری به مقصد جنگل‌های هیرکانی تاکید کرد.
احمد حسین زادگان در نشست خبری امروز با قدردانی از برگزاری این نشست گفت: نداشتن پیوست رسانه‌ای در طرح‌های مختلف یکی از مشکلات همیشگی بوده است، اما خوشحالیم به موضوع ظرفیت‌های رسانه‌ای و ظرفیت‌های مردمی در این موضوع توجه شود و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری رسانه‌ها را در ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی پای کار آورده است.
وی افزود: ظرفیت‌های بسیار بی‌نظیری در جنگل‌های هیرکانی وجود دارد که باید این ظرفیت‌ها به خوبی معرفی شود تا عموم مردم با این ظرفیت‌ها آشنا شوند. همچنین می‌توانیم با تعیین مسیر جدید گردشگری شاهد تعریف یک مقصد جدید گردشگری در کشور باشیم.
حسین زادگان افزود: جلساتی با حضور استانداران استان‌های شمالی داریم که در این نشست یکی از موضوعاتی که به‌طور حتم به‌صورت مشترک پیگیری خواهیم کرد موضوعات مرتبط با جنگل‌های هیرکانی خواهد بود.
استاندار مازندران در ادامه به برخی از مشکلات پیش روی در خصوص ثبت جنگل‌های هیرکانی اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلاتی که با آن در جنگل‌ها روبه‌رو هستیم موضوع قاچاق چوب است که این موضوع دامن جنگل‌های هیرکانی را نیز خواهد گرفت که اگرچه اجرای طرح تنفس جنگل و ممنوعیت برداشت چوب از هیرکانی می‌تواند یک قدم مهم برای جلوگیری از قاچاق چوب باشد، اما به‌طور حتم نیازمند مشارکت‌های مردمی و استفاده از ظرفیت‌های سمن‌ها و تشکل‌های مردمی در این خصوص هستیم.
استاندار مازندران گفت: جنگل‌های هیرکانی که اکنون وجود دارد حاصل حفاظت و صیانت است و در طول این سال‌ها این جنگل‌ها از سوی دستگاه‌های مختلف و مردم صورت گرفته است.
وی افزود: صیانت از جنگل‌های هیرکانی نسبت به سایر جنگل‌های دیگر در اولویت قرار دارد و این که الان در این نشست حضور داریم نشان‌دهنده این است که عزم و اراده همه ما برای صیانت بهتر از هیرکانی جذب شده است.
حسین زادگان ادامه داد: در سطح ملی نیازمند حمایت‌های بیشتری برای صیانت از این جنگل‌ها هستیم که تخصیص ردیف اعتباری برای جنگل‌های هیرکانی یکی از این حمایت‌ها می‌تواند باشد ضمن این که برای صیانت بهتر از این جنگل‌ها نیازمند طرح جامع هستیم.
وی گفت: این موضوع باید در قالب یک مدیریت یکپارچه اجرا شود. از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌تن‌هایی نمی‌توان چنین انتظاری داشت و همه باید کمک کنیم تا ظرفیت‌های گردشگری در جنگل‌های هیرکانی و سایر نقاط کشور به‌خوبی معرفی شوند.
استاندارمازندران افزود: طرحی را به‌عنوان از کرانه تا کویر با همکاری استان سمنان در دست اجرا خواهیم داشت که در این خصوص تفاهم‌نامه‌ای با استانداری سمنان امضا کرده‌ایم.

نظر شما