شناسهٔ خبر: 34246853 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بازگشت بیش از هزار نخبه ایرانی به کشور

تهران – ایرنا – براساس آمار ارائه شده در جلسه کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، هزار و ۱۳۶ نخبه ایرانی ساکن خارج از کشور به میهن بازگشته اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۱۰۳ کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد و معاونت نوآوری و تجاری-سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گزارشی با عنوان "نگاهی اجمالی به اکوسیستم استارت آپی کشور" در این جلسه ارائه کرد.

در این نشست آمارهای دیگری از جمله یک هزار و ۸۰۰ طرح توسعه فناوری بنیادین در سال ۱۳۹۷، ۱۰۰ شتاب دهنده و مرکز نوآوری، اشتغال ۳۰۰ هزار نفر در چهار هزار و ۴۱۹ شرکت دانش‌بنیان، ۲۳۴ طرح کلان ملی فناوری و ۱۵۷ پتنت ثبت شده همچنین سه هزار هسته کسب و کار استارتاپی و ۴۰۹ شرکت خلاق، ارائه شد.
همچنین در بخش تشریح عملکرد و برنامه‌ها اشاره شد که در سه ماهه نخست سال ۹۸، ۱۳ شتاب دهنده در حوزه‌های سلامت، انرژی، فناوری‌های آب، تولید محتوا، فناوری‌های سخت‌افزاری و کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات در مرکز شتاب دهی نوآوری مورد تائید قرار گرفتند.
در بخش دیگر گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و در مقایسه با وضعیت استارت آپ‌های کشور با سایر کشورها آمارهایی از میزان تخصیص بودجه استارتاپ ها و نحوه حمایت از استارتاپ ها در نظام قانون‌گذاری ارائه شد.
پس از ارائه این گزارش، نظرها و پیشنهادهایی در مورد اعتبارسنجی و راستی آزمایی تمام آمارهای بخش علمی و فناوری، توجه به آثار اجتماعی و فرهنگی ناشی از نوع فعالیت شرکت‌های استارتاپی خدماتی در جامعه، لزوم طراحی برنامه مدون توسط متخصصین و تقویت زیرساخت‌ها در خصوص استارتاپ‌ها، توجه بیشتر معاونت علمی و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی در ایجاد و رشد استارتاپ‌های فناوری، اجتناب از هرگونه فعالیت نمایشی و بدون پشتوانه علمی و توجه بیشتر به شاخص‌های کیفی (مانند خروجی، دستاورد و اثر) تا پرداختن به شاخص های کمی (مانند تعداد شرکت‌ها و....) و سرمایه‌گذاری بیشتر بر ایجاد استارتاپ های فناوری مطرح شد.

نظر شما