شناسهٔ خبر: 34231107 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

امروز؛ سیاره تيزپا به شرایط مقارنه داخلی می‌رسد

یک کارشناس نجوم گفت: حرکت مداری سیاره تیر و ناهید باعث بروز برخی رخداد‌های نجومی از جمله مقارنه می‌شود.

صاحب‌خبر -

سیاره تیر به مقارنه داخلی می‌رسد/ آخرین فرصت‌ها برای دیدن عطاردمحمد جواد صفاران، کارشناس نجوم در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، از مقارنه داخلی سیاره عطارد خبر داد و گفت: سیاره تیر و ناهید یا همان عطارد و زهره نسبت به زمین، به خورشید نزدیک‌تر هستند. حرکت مداری این سیارات باعث بروز برخی رخداد‌های نجومی از جمله مقارنه می‌شود.

وی افزود: شرایط و وضعیت این سیارات باعث خواهد شد که در شرایطی مختلفی قرار بگیرند؛ در حالت کلی و از دید ناظر زمینی به نظر می‌رسد این سیارات نسبت به خورشید در یک خط، به چپ و راست حرکت می‌کنند؛ در چنین شرایطی این دو سیاره برای مدتی در افق شامگاهی و برای مدتی دیگر در افق صبحگاهی دیده می‌شوند.

سیاره تیر به مقارنه داخلی می‌رسد/ آخرین فرصت‌ها برای دیدن عطارد

صفاران ادامه داد: در دیگر اوقات شبانه‌روز این سیارات قابل مشاهده نیستند؛ به شکلی که در نجوم قدیم این اجرام را ستاره شامگاهی و ستاره صبحگاهی می‌نامیدند؛ بعدها دانشمندان متوجه شدند که این ها ستاره نیستند و از اجرام ثابت آسمان محسوب نمی‌شوند، بلکه جزو سیارات هستند.

بیشتر بخوانید: تصاویر زیبای ماه گرفتگی بامداد امروز از قاب دوربین عکاسان

این کارشناس نجوم درباره مقارنه داخلی تصریح کرد: سیاره تیر یا همان عطارد در ساعت ۱۷:۳۰ يكشنبه (٣٠ تير ٩٨)، به شرایط مقارنه داخلی می‌رسد. بنابراین طی روزهای قبل و بعد از این روز در آسمان قابل مشاهده نخواهد بود. این سیاره پس از مدتی حضور در افق شامگاهی به آسمان صبحگاهی می‎رود و طی چند روز بعد از مقارنه داخلی منتظر طلوع آن در افق صبحگاهی خواهیم بود؛ این آخرين رويداد نجومى تيرماه است.

سیاره تیر به مقارنه داخلی می‌رسد/ آخرین فرصت‌ها برای دیدن عطارد

وی با بیان اینکه سیاره تیر نزدیک‌ترین سیاره به خورشید است،گفت: عطارد هیچگونه قمری ندارد و میدان مغناطیسی آن بسیار ضعیف است همچنین جو این سیاره به قدری ضعیف است که از جمله سیارات فاقد جو محسوب می‌شود.

وی درباره مقارنه خارجی گفت: مقارنه داخلی را وضعیتی می‌نامیم که در آن سیاره تیر بین زمین و خورشید قرار بگیرد، بنابراین بدیهی است اگر این سیاره در سوی دیگر خورشید نسبت به زمین باشد، آن را مقارنه خارجی یا مقارنه بیرونی بنامیم.

انتهای پیام/

نظر شما