شناسهٔ خبر: 34220100 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گفتگو اختصاصی با ایرنا (بخش دوم و پایانی)

سلیمان فرنجیه: سلاح مقاومت مشروع است

بیروت- ایرنا- "سلیمان فرنجیه" سیاستمدار سرشناس لبنانی و رهبر جریان مسیحی "المرده" این کشور تاکید کرد: سلاح مقاومت، مشروع است و به لبنان اقتدار می بخشد.

صاحب‌خبر -

فرنجیه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در خصوص اظهارات "سمیر جعجع" رهبر حزب "نیروهای لبنانی" (رهبر حزب فالانژهای لبنان) در مورد مقاومت اظهار داشت: بله مقاومت سیاسی و اقتصادی نیز وجود دارد؛، اما اینکه برخی سلاح مقاومت را سلاح غیرشرعی می دانند، قبول نداریم؛ این سلاح به لبنان اقتدار می بخشد و در آینده باید یک دولت قدرتمند و سلاح قوی در کشور وجود داشته باشد که حامی دولت لبنان باشد.

** از زمان سلیمان فرنجیه بزرگ در کنار مقاومت بودیم

فرنجیه سپس در مورد جنگ تابستان ۲۰۰۶ معروف به جنگ ۳۳ روزه بین ارتش رژیم صهیونیستی و نیروهای حزب الله گفت: در جنگ ۲۰۰۶ موضع سیاسی ما مبتنی بر حمایت از مقاومت بود و از آنجا که جنگ با اسرائیل به این سادگی نبود، هر کس محاسبات خود را در این خصوص داشت؛ ما در قبال جنگ با اسرائیل همواره در کنار مقاومت بودیم و این موضع از زمان سلیمان فرنجیه رئیس جمهور لبنان (۱۹۷۰) وجود داشت و مقاومت نیز در جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ قدرت خود در تحقق پیروزی تاریخی و صحت ایمان ما به مقاومت را ثابت کرد.

"در آن زمان بسیاری از عرب ها و نیز لبنانی ها به شکست مقاومت دلخوش کرده بودند، به هر حال پیروزی مقاومت پیروزی ما نیز به شمار می آمد، زیرا پیروزی در این جنگ، لبنان را به مرحله دیگری منتقل کرد، به این معنی که مرحله پس از جنگ ۳۳ روزه دیگر مانند قبل از آن نبود، بلکه از آن پس توازن قدرت به وجود آمد، تا جایی که اکنون اسرائیل قبل از هر تصمیمی در قبال لبنان هزار بار در محاسبات خود بازنگری می کند که این نقطه قدرت و اقتدار ما است و لبنانی ها همگی باید به این قدرت امیدوار باشند نه اینکه برخی به دنبال تضعیف آن باشند. "

فرنجیه در خصوص اظهارات سید "حسن نصرالله" در مصاحبه اخیر با شکبه المنار لبنان در خصوص بهره برداری از منابع گاز در آب‌های منطقه‌ای لبنان نیز گفت: اسرائیل امروز به دنبال منافعش در دریا است، از همین رو نمی‌توان خشکی را از دریا جدا دانست. این فرصتی است برای لبنانی ها که بین همه مسائل ارتباط برقرار کرده و موضع قوی‌تری را اتخاذ کنند، به ویژه اینکه برخی لبنانی ها تصور می‌کنند، امکان استخراج نفت و گاز وجود ندارد، زیرا اسرائیل اجازه این کار را نمی‌دهد.

"من با این دیدگاه مخالفم، زیرا ما می‌توانیم امنیت استخراج از این منابع را تامین کنیم، نباید طرف مقابل را قوی‌تر دانسته و خود را ناچار به امتیاز دهی بدانیم، اگر بتوانیم در این مذاکرات، منافع خود را صد در صد تامین کنیم، کار بزرگی انجام شده است. "

این سیاستمدار معروف لبنانی در خصوص تحریم جدید آمریکا علیه نمایندگان حزب الله نیز تصریح کرد: تحریم‌ها بر بخش سیاسی و نظامی حزب الله را باید یک موضع سیاسی منفی آمریکا علیه لبنان بدانیم، اما این تحریم‌ها چیزی را تغییر نمی‌دهد، زیرا موضع آمریکا در قبال حزب الله و متحدانش معلوم است. لبنانی ها باید بدانند آمریکا در تحریم لبنان تفاوتی بین مخالف و موافق و دوست و دشمن خود قائل نیست.

وی در ادامه این گفت وگو در خصوص تهدیدات "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله نظامی به لبنان گفت: نتانیاهو به دنبال ترساندن ملت ما و از بین بردن حمایت ملت از مقاومت است و در این میان برخی سیاستمداران به طور خاص از سخنان دشمن استفاده می‌کنند که به ملت لبنان بگویند، مقاومت خطری برای کشور محسوب می شود. معتقدم اسرائیل قبل از شلیک یک گلوله به سمت لبنان هزار بار محاسبات خود را بررسی می کند که این نقطه قوت مقاومت است.

فرنجیه یادآور شد، در جنگ سال ۲۰۰۶ یک گروه با اسرائیل و علیه مقاومت بودند و معروف است که به سفارت آمریکا رفتند و در "ویکی لیکس" هم ذکر شده است، آنان به دنبال تمدید چند روزه جنگ بودند، اما آمریکا اعلام کرد، امکان آن وجود ندارد، نکته اینجاست که اسرائیل وقتی لبنان را هدف قرار می‌دهد، هیچ تفاوتی بین یک گروه با گروه دیگر قائل نیست و مناطقی را در آن کسانی که مشوق جنگ علیه لبنان بودند را نیز هدف قرار داد به این معنی که شمال، جنوب و بقاع را هدف قرار داد.

"نکته جدید این است که هر پلی که اسرائیل در لبنان منهدم کند، مقاومت نیز در مقابل همان کار را خواهد کرد، ممکن است اسرائیل مدرسه یا بیمارستان را بمباران کند، اما چه بسا مقاومت پاسخ آن را با حمله به بیمارستان ندهد، بلکه یک مرکز نظامی و امثال آن را هدف قرار دهد، زیرا ما مانند اسرائیل نژادپرست و وحشی نیستیم."

"به هر حال توازن قدرت اکنون به وجود آمده است و روند امور به سمت قوی‌تر شدن مقاومت پیش می‌رود، زیرا هر گونه حمله به اسرائیل بسیار دردناک‌تر از حمله اسرائیل به لبنان خواهد بود. "

** خط سیاسی ام را تغییر نخواهم داد

فرنجیه همچنین در مورد گفت وگو با سمیر جعجع در حالی که گفته می‌شود، نیروهای لبنانی در به قتل رساندن اعضای خانواده اش دست داشتند، گفت: من با همه گروههای لبنانی گفتگو می‌کنم، اما خط سیاسی ام را تغییر نمی‌دهم.

"هنگامی که جریان آزاد ملی به رهبری "جبران باسیل" وزیر خارجه لبنان که ما خود را بخشی از موضع سیاسی آن می‌دانیم، به دنبال احتکار موقعیت خود است، این حق ماست که با همه وارد گفتگو شویم و البته پر واضح است که همه حق داشته باشند با یکدیگر به تفاهم برسند، با این‌همه خط استراتژی و سیاسی و موضعم را تغییر نداده و نخواهم داد. "

** صحبت از نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری زود است

وی در مورد نامزدی اش برای دور بعدی ریاست جمهوری لبنان گفت: بیش از سه سال تا انتخابات دوره آینده ریاست جمهوری باقی مانده و در این فاصله چه بسا روند امور تغییر کند، اما همواره بر اساس باور و موضع سیاسی خود عمل می‌کنیم که تغییر ناپذیر است و بر اساس خط سیاسی تصمیم می‌گیریم چه کسی نامزد شود.

** سفر همزمان سه نخست وزیر پیشین لبنان به عربستان پیامی به حریری نبود

فرنجیه در مورد سفر همزمان سه نخست وزیر سابق لبنان به عربستان در هفته گذشته نیز گفت: این سفر را پیامی به "سعدالدین الحریری" نخست وزیر لبنان نمی دانم؛ هر یک از این سه نفر از مدتی قبل در صدد سفر به عربستان بودند و ریاض نیز همه را با هم پذیرفت، بنابر این معتقد نیستم عربستان از طریق میزبانی از سه نخست وزیر سابق لبنان یعنی نجیب میقاتی، فواد سنیوره و تمام سلام در صدد ارسال پیامی به الحریری است، من او را بهترین نماینده برای طایفه خود می دانم و اگر به دنبال وحدت داخلی و ثبات در کشور است به این معنی نیست که اهل تسنن را تضعیف می کند.

وی همچنین در مورد موضع عربستان در قبال لبنان گفت: اگر عربستان به دنبال کمک به لبنان است، ما استقبال می‌کنیم، آنچه در رسانه‌ها منتشر می‌شود این است که عربستان به دنبال حمایت لبنان و ثبات و نهادهای دولتی این کشور می‌باشد، اما اینکه در پشت پرده چه چیزی است، خبر ندارم و چیزی نشنیده‌ام و آنچه از رسانه‌ها در این خصوص می شنوم، خبر خوبی است.

** یک بام و دو هوای لبنان در قبول کمک‌های خارجی

فرنجیه در مورد پیشنهاد کمک ایران به لبنان نیز گفت: ما هر کمکی از سوی کشورهای دوست را می‌پذیریم، اما پذیرفتن این کمک‌ها یک تصمیم راهبردی از سوی دولت لبنان است و رئیس جمهوری متحد مقاومت است و اوست که در این مورد تصمیم می‌گیرد.

"یک زمانی وزیر دفاع لبنان به ایران رفت، اما میشل سلیمان رئیس جمهوری وقت با او تماس گرفت و او را از هرگونه توافق برحذر داشت. "

"من می گویم اگر یک کشور دوست به دنبال کمک به لبنان و فروش سلاح است، قیمت‌هایی وجود دارد، ما باید شرایط را در نظر بگیرم که شروط کدام کشور برایمان بهتر و به صرفه است و آن را انتخاب کنیم و اگر این کمک‌ها در قالب هدیه باشد که باید بدون تردید بپذیریم و ایران در صدد هدیه به لبنان بود. "

** ناتو عربی چیزی را برای عرب‌ها تغییر نمی‌دهد

فرنجیه در مورد تشکیل "ناتو عربی" گفت: این موضوع چیزی را برای عرب ها تغییر نمی‌دهد، زیرا کشورهای عربی و یا اکثر این کشورها در یمن حضور دارند، در جنگ علیه سوریه نیز همینطور، اما باید پرسید ناتو عربی به چه شکلی و علیه چه کسی خواهد بود، اگر علیه ایران باشد یک چیز است و اگر علیه رژیم صهیونیستی باشد یک چیز دیگر.

"به نظر من عرب‌ها باید جهت قطب نمای خود را درست انتخاب کنند، دشمن اسرائیل است و هر کس را که با فلسطین و حامی قضیه فلسطین و ضد اسرائیل است باید متحد و دوست بدانیم و هرچقدر تلاش‌هایی برای تضعیف فلسطین در جریان باشد در مقابل آنان نیز باید نقش خود را تقویت کنند، به این معنی که اگر عرب ها به دنبال دشمن حقیقی هستند، باید بدانند دشمن واقعی اسرائیل است. "

وی تاکید کرد: اما سوال این است که در این تحولات عرب‌ها کجا هستند، در گزینه اشتباه به سر می‌برند و در مقابله با دشمن به خطا رفته‌اند و دشمن واقعی یا همان اسرائیل را فراموش کرده‌اند.

** دوستان و متحدان سوریه در بازسازی آن مقدم هستند

فرنجیه در بخش دیگری از این مصاحبه در مورد اوضاع سوریه و روند بازسازی این کشور گفت: سوریه متحدان و دوستانی دارد که در جنگ به آن کمک کردند و همین دوستان در طرح بازسازی این کشور طرف‌های بارز و قوی خواهند بود، اما اینکه طرف‌هایی که سوریه را ویران کردند می‌خواهند شریک بازسازی آن باشند، اختلافاتی را به وجود آورده است.

"سوریه و محور مقاومت در این کشور پیروز شدند و من معتقدم منطق حکم می کند، کسی که از سوریه و محور مقاومت حمایت کرد، باید شریک بازسازی این کشور باشد، اما برخی با مانع تراشی در این خصوص به دنبال سهم کافی از بازسازی سوریه هستند. "

رهبر جریان المرده لبنان در مورد روابط لبنان و سوریه تصریح کرد: ما باید با سوریه هماهنگی دائمی داشته باشیم، لبنان خصوصیت داخلی خود را دارد، اما باید روابط دو کشور به قبل باز گردد، برخی با این موضوع مخالفند، ما کسی را مجبور نمی‌کنیم به سوریه برود و کسی هم نمی‌تواند مانع دیگرانی شود که می‌خواهند به سوریه بروند.

** بشار اسد مواضع خود را تغییر نداده و نخواهد داد

فرنجیه در خصوص تغییر مواضع برخی کشورهای عربی به ویژه امارات در قبال سوریه گفت: موضع امارات در قبال سوریه بسیار بهتر از سایر کشورهای عربی است، ما نیز از هرگونه گشایش در تعامل کشورهای عربی با سوریه استقبال می‌کنیم، زیرا آن را به نفع منطقه، لبنان و محور مقاومت می‌دانیم.

"بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در عمق و قلب محور مقاومت قرار دارد، زیرا شخصیتی است که هرگز موضع خود را تغییر نداده و نخواهد داد. "

"اکنون روند امور در سوریه به سمت پایان جنگ و ناامنی در حرکت است و نظام سوریه و مقاومت به پیروزی رسیدند و این واقعیتی است که همه باید به آن اعتراف کنند. "

نظر شما