شناسهٔ خبر: 34218800 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۱۴۰۰ هکتار اراضی یزد به کشت گیاهان دارویی اختصاص دارد

یزد - ایرنا - مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: با هدف صرفه جویی در مصرف آب ، افزایش ارزش افزوده و کمک به درآمد خانوارهای بهره‌بردار، هم اکنون یک هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی باغی استان به کشت گیاهان دارویی اختصاص دارد.

صاحب‌خبر -

اکبر شیخ علیشاهی روز یکشنبه در حاشیه بازدید از باغ‌های میوه ابرکوه به خبرنگار ایرنا افزود: پیش بینی می‌شود در سال جاری از این میزان سطح زیرکشت هزار و ۲۰۰ تن انواع محصول گیاهان دارویی برداشت شود.

وی خاطرنشان کرد: در پنج سال آینده سطح زیرکشت گیاهان دارویی در استان یزد به هزار و ۹۰۰ هکتار و تولید آن به هزار و ۷۰۰ تن خواهد رسید.

وی اظهار کرد: تاکنون برخی محصول گیاهان دارویی از جمله ۳۷۷.۵ تن گل محمدی از ۲۰۲ هکتار گلستان‌های استان تولید و روانه بازار مصرف شده است.

شیخ علیشاهی ادامه داد: ۱۴ رقم گیاه دارویی در استان کشت می‌شود که عمده آن زعفران، به لیمو، آویشن، نعناع فلفلی، مریم گلی، گل گاوزبان، شاتره، کاسنی، گل محمدی و زیره است.

وی اضافه کرد: کشت و توسعه سطح زیرکشت گیاهان دارویی نه تنها در صرفه جویی آب کمک می‌کند بلکه درآمد خوبی هم برای کشاورزان و بهره برداران استان دارد.

شیخ علیشاهی یادآور شد: برای توسعه و افزایش محصول گیاهان دارویی علاوه بر ارائه آموزش توسط کارشناسان به کشاورزان، معرفی گونه‌های مقاوم و سازگار با شرایط اقلیمی منطقه تامین نهال با قیمت یارانه ای و تسهیلات کم بهره از محل بند الف تبصره ۱۸ در برنامه سازمان جهاد کشاورزی در دستور کار دارد.

این کارشناس ارشد بخش باغبانی استان یزد اظهار کرد: گیاهان دارویی به خاطر کم آبخواه بودن نسبت به دیگر گیاهان و برخورداری از بازار فروش خوب از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر از فعالیت در دیگر بخش‌های کشاورزی است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد ادامه داد: با توجه به چالش کم آبی و شرایط بحرانی منابع آب‌های زیرزمینی، ظرفیت‌های خوبی برای توسعه کشت گیاهان دارویی و محصول گلخانه‌ای در استان وجود دارد.

این مسئول با تاکید براینکه یزد در شرایط کم آبی قرار دارد، یادآور شد: برای استفاده بهنیه و بهره وری از آب هم اکنون ۲ هزار و ۶۶۰ هکتار اراضی استان برای اجرای سیستم‌های آبیاری نوین در دست اجراست.

از ۱۱۴ هزار هکتار اراضی زیرکشت، ۸۱ هزار هکتار اراضی باغی و بقیه به کشت محصول زراعی اختصاص دارد.

اراضی قابل کشاورزی استان ۱۷۰ هزار هکتار است که به علت کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی ۱۱۴ هزار هکتار آن به کشت محصول کشاورزی اختصاص دارد.

تعداد بهره برداران بخش کشاورزی یزد حدود ۷۰ هزار نفر است.

۷۵۴۰/‏‬ ۲۰۴۷/‏

برچسب‌ها:

نظر شما