شناسهٔ خبر: 34206598 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تفاوتهاي توقيف نفتکش انگليسي با دزدي دريايي انگليس

توقيف نفتکش انگليسي در تنگه هرمز با دزدي دريايي انگليس در ربودن نفتکش ايراني در تنگه جبل الطارق مشابه نيست.

صاحب‌خبر -

تفاوتهاي توقيف نفتکش انگليسي با دزدي دريايي انگليس

عصر روز جمعه نفتکش انگلیسی استنا امپرو  «stena impero» هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.
گزارش ها حاکيست نفتکش انگلیسی پيش از توقيف با یک شناور صیادی برخورد کرده اما به تقاضای شناور صیادی و نیروهای اطراف آن برای رسیدگی به علت حادثه و تعیین میزان خسارات پاسخ نداده است و مسیر خود را نیز تغییر می‌دهد و درخواست‌های سایر شناورها نیز بی‌پاسخ می‌ماند.
به گفته مدير کل بنادر استان هرمزگان با توجه به اینکه اقدامات نفتکش انگلیسی احتمال ایجاد خطر برای سایر شناورهای منطقه را در پی داشته است، به درخواست اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، نیروی دریایی سپاه  این نفتکش را توقيف مي کند.
در واقع نيروهاي سپاه زماني وارد عمل مي شوند که نفتکش انگليسي پس از تصادف و ايجاد خطر براي ديگر شناورها به اخطارها توجه نکرده و با تغيير مسير، قوانين عبور بي خطر از تنگه ها را زير پا مي گذارد.
اين در حالي است که نظامیان انگلیس چهارم ژوئيه نفتکش ايراني گریس 1 را که حامل دو میلیون بشکه نفت بود به بهانه اينکه براي سوريه نفت مي برد و تحريم هاي اتحاديه اروپا را نقض کرده است در تنگه جبل الطارق مي ربايند. آن هم در حاليکه این کشتی راهی سوریه نبوده ومختصات جغرافیایی عبور این نفتکش از تنگه جبل الطارق نیز این ادعای تهران را به اثبات می رساند.
دوم اینکه به فرض اینکه اگر این کشتی راهی سوریه هم بوده باشد تحریم های اتحادیه اروپا فقط در بين خود اعضاي اين اتحاديه قابليت اجرا دارد و ديگر کشورها اجباري ندارند که آن را رعايت کنند.
سوم اينکه به فرض نقض تحریم هاي اتحاديه اروپا، این اتحادیه فقط مي تواند شرکت هاي تابعه خود را که همکاري با کشوري که تحريم ها را ناديده گرفته جريمه نمايد نه اینکه عضوي از اين اتحاديه دست به دزدی دریایی بزند.
در این ارتباط تصور کنید که هر گروه از کشورها یا اتحادیه ها و سازمانها یا مجموعه دولت ها بخواهند به لحاظ سیاسی یا غرض ورزی و دشمنی با یک کشور دیگر، کشور هدف را تحریم نمایند و بعد اقدامی مانند دولت انگلیس نمایند چه اتفاقی رخ خوهد داد؟ آیا مرسوم شدن چنین رویه ای به ایجاد ناامنی در خطوط دریایی منجر نخواهد شد؟
برای جلوگیری از چنین رویه ای است که تنها تحریم های شورای امنیت سازمان ملل و قطعنامه های این شورا آن هم اگر تحت فصل هفتم منشور ملل متحد باشد جنبه قانونی داشته ولازم الاجرا برای دیگر کشورهاست  و تحریم های دیگر کشورها علیه یکدیگر فقط برای خود آن کشورها لازم الاجراست.
چهارم به فرض اینکه این نفتکش راهی سوریه بوده، سوال اینجاست کمک به مردم و ثبات سوریه یا محروم کردن آنان از نفت و مایحتاج اولیه و ایجاد بی ثباتی ناشی از بحران سوخت در این کشور به نفع اتحادیه اروپاست؟ آیا اروپا موج آوارگان سوری ناشی از بی ثباتی در این کشور در سال های 2011 تا 2015 را فراموش کرده است؟
پنجم اينکه نفتکش ايراني که در تنگه جبل الطارق ربوده شد حامل دو ميليون بشکه نفت ايران بود و اين دزدي دريايي با ادعاي انگليس مبني بر حفظ برجام در تضاد بود.
ششم اينکه روشن است که دزدي دريايي انگليس با هدف نا امن کردن صادرات نفت ايران و کمک به امريکا براي به صفر رساندن صادرات نفت ايران بوده و سوريه در اين ارتباط بهانه اي بيش نبوده است.
هفتم اينکه انگليس همچنين در پي اين دزدي دريايي به دنبال آزاد کردن نازنين زاغري جاسوس خود که در ايران زنداني  بوده،  است. آن هم در حاليکه در ايران قوه قضائيه مستقل است.
هشتم اينکه نظاميان انگليسي در مکاني اقدام به دزديدن ناجوانمردانه نفتکش ايراني کردند که هيچ نظامي ايران حضور نداشت اما نيروهاي سپاه نفتکش انگليسي را در پيش چشم دهها ناو نظامي انگليسي و امريکايي توقيف کردند وقدرت خود را به نمايش گذاشتند.
نهم اينکه نيروهاي سپاه با اين اقدام نشان دادند که اجازه نخواهند داد نيروهاي بيگانه امنيت تنگه هرمز را برهم بزنند و فقط آنها هستند که مي توانند امنيت منطقه را تامين نمايند. در حاليکه انگليس با دزدي دريايي در تنگه جبل الطارق تنش آفريني کرد.
البته بسياري از رسانه ها و تحليلگران توقيف نفتکش انگليسي را اقدام مقابله به مثل ايران توصيف کردند و از چشم در برابر چشم سخن گفتند و هر چند ممکن است انگليس چنين پيامي را هم دريافت کرده باشد اما بنا بر دلايل گفته شده توقيف نفتکش انگليسي در تنگه هرمز با دزدي نفتکش ايراني در تنگه جبل الطارق هيچ تشابهي ندارد.
 
----------------------------------------------------
رضا محمدمراد

 

نظر شما