شناسهٔ خبر: 34198038 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی:

۸۵ درصد مدارس غیردولتی استیجاری هستند

تهران-ایرنا- رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با اشاره به اینکه بیش از ۸۵ درصد مدارس غیردولتی استیجاری هستند، گفت: با وجود افزایش اجاره بها، نمی توانیم بیش از نرخ تورم، شهریه را بالا ببریم.

صاحب‌خبر -

«مجتبی زینی وند» با بیان اینکه شهریه مصوب مدارس غیردولتی با آنچه در واقعیت است تناسب ندارد، درباره شرایط مدارس غیردولتی و سختی هایی که از حیث تامین منابع دارند، اظهار داشت: بر اساس آمار سال قبل این مدارس بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان صرفه جویی مالی برای آموزش و پرورش و دولت داشته است.

وی که در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع جایگاه مدارس غیردولتی در مهارت آموزی، سخن می‌گفت، تصریح کرد: ۱۶ هزار مدرسه غیردولتی وجود دارد و دولت برای هر دانش آموز حدود چهار میلیون تومان به طور میانگین هزینه می کند که به غیر از کمک های دولت به آموزش و پرورش در طول چند سال اخیر بابت تخصیص های ۱۱۰ درصدی هرساله اعتبارات تجهیز مدارس، معوقات و رتبه بندی است.

زینی وند درباره اشتغال زایی مدارس غیردولتی نیز گفت: بیش از ۲۰۰ هزار نیروی شاغل در این مدارس فعالیت دارند و هزینه دولت برای اشتغال هر نیروی خدمات و صنعت مشخص است.

۳۰ درصد مدارس غیر دولتی در طرح ایران مهارت شرکت کردند

مجید تهرانیان کارشناس مدیریت آموزشی نیز در سخنانی با بیان اینکه مدارس مهمترین مراکز در راستای کمک به مهارت آموزی هستند، گفت: تا خرداد ماه سال جاری ۵۴ میلیون و ۹۲۶ هزارنفر- ساعت کار برای ۹۰۵ هزار دانش آموز در طرح ایران مهارت در سطح کشور به ثبت رسیده است.

وی افزود: در این طرح پنج هزار و ۲۹۲ مدرسه متوسطه اول شرکت کردند که یک هزار و ۵۹۳ مورد شامل ۳۰ درصد مدارس غیردولتی بودند، در حالی که ۱۰ درصد کل مدارس مجری طرح ایران مهارت، مدارس دولتی اند.

تهرانیان با اشاره به اینکه مدارس غیردولتی از ساعات اضافه آموزشی برای فعالیت های مکمل غیردرسی برخوردارند، گفت: طرح ایران مهارت در مدارس غیردولتی قابلیت اجرایی بهتری دارد، این طرح شاخه های بسیار گسترده ای داشته و موارد مختلفی را دربرمی‌گیرد.

به گفته این کارشناس مدیریت آموزشی، در طرح ایران مهارت، ۶۰ ساعت آموزش در سه سال دوره متوسطه اول درنظر گرفته شده در حالی که باید این دستورالعمل اصلاح شود و حداقل به ۶۰ ساعت در هر یک سال برسد.

تهرانیان با بیان اینکه فرهنگ و دولت ما ضد بخش خصوصی است، یادآورشد: در بخش خصوصی آموزش و پرورش، با وجود تلاش های انجام شده، آمار سال ۹۶ و ۹۷ نشان می دهد که از ۲۶ هزار صندلی در هنرستان های غیردولتی ۱۳ هزار و ۶۶۲ صندلی خالی مانده است.

وی ادامه داد: حدود ۵۱ درصد ظرفیت هنرستان های غیردولتی و در مجموع ۳۰ درصد ظرفیت کل مدارس غیر دولتی خالی است و در مقابل تراکم در مدارس دولتی بالاست. هیچ‌کس به دنبال آن نیست که علت این ظرفیت خالی را بررسی کند.

این کارشناس همچنین افزود: یک نگاه ضدغیردولتی در کشور ما وجود دارد. وضعیت مالکیتی مدارس غیردولتی نیز اینگونه است که در سال ۹۶ و ۹۷، حدود ۶.۸ درصد مدارس ما احداثی و ۸۲.۵ درصد استیجاری بودند که یکی از تبعات آن افزایش قیمت ها و شهریه ها است. بانک ها نیز برای سرمایه‌گذاری، کمتر به سمت بخش آموزش متمایل اند.

وی با اشاره به اینکه در کل کشور ۶۰ تا ۸۰ مدرسه غیردولتی وجود دارد که ممکن است شهریه بالا از والدین دریافت کنند و در مقابل حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ مدرسه هم شرایط نامناسب دارند، و در واقع چندهزار مدرسه مابقی، از استانداردهای لازم برخوردارند.

این کارشناس مدیریت آموزشی درباره شهریه های بالای مدارس غیردولتی اظهار کرد: باید در وهله اول افزایش اجاره بها، حقوق، ملزومات و کاغذ را محاسبه کرد اما فقط ۱۶۷ درصد بهای کاغذ بالا رفته است.

تهرانیان خاطرنشان کرد: به موضوع برخورد شهرداری ها نیز باید توجه شود که بابت پسماند مدارس غیردولتی ۲۰ و ۴۰ میلیون تومان قبض صادر می‌کنند از این رو باید شهریه مدارس را با واقعیات جامعه متناسب سازی کرد.

مدارس غیر دولتی بار سنگینی از دوش دولت برداشته اند

«قدرت اله علیزاده» عضو شورای سیاست گذاری و نظارت بر مراکز و مدارس غیردولتی نیز در ادامه گفت: ۱۱ درصد جمعیت دانش آموزی در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند که اگر این مدارس نادیده گرفته شوند، بار سنگینی به دوش دولت تحمیل می‌شود.

وی با بیان اینکه در سندتحول بنیادین آموزش و پرورش به موضوع مهارت آموزی اشاره شده است، اظهار کرد: هر دانش آموز باید حداقل یک مهارت را در دوران تحصیل آموخته باشد.

علیزاده افزود: در دهه های گذشته، دانش آموز ساده ترین مهارت ها نظیر فراگیری زبان خارجی را در مدت تحصیل به خوبی فرانگرفته است به همین دلیل باید نحوه آموزش و قواعد و مقررات مورد بازنگری و اصلاح قرار بگیرد.

عضو شورای سیاست گذاری و نظارت بر مراکز و مدارس غیردولتی با اشاره به اشتغال زایی در بخش غیردولتی تصریح کرد: یک میلیون نفر در مدارس غیردولتی مشغول به‌کار شده اند. قانون تاسیس مدارس غیردولتی تصویب شده اما بندهای حمایتی آن معطل مانده است.

علیزاده با بیان اینکه در سال های گذشته، در هر جلسه شورا تعدادی درخواست توقف فعالیت مدارس غیردولتی به دست ما می رسد، خاطرنشان کرد: در ماده ۲۰ قانون مدارس غیردولتی آمده که آموزشگاه‌ها از محل درآمد خودچهار درصد به حساب دولت واریز کنند که به غیر از شهر تهران در جای دیگری این موضوع اجرا نمی‌شود. البته این چهار درصد علاوه بر مالیات است.

بدهکاری ۱۰ هزار میلیارد تومانی دولت به فرهنگیان

میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی با اشاره به اینکه نظام آموزشی ما تئوری است، اظهار کرد: برای چنین نظام آموزشی، مهارت آموزی اهمیت ندارد و تا زمانی که سایه شوم کنکور وجود دارد کاری نمی‌توان از پیش برد.

وی به تبلیغات موسسات کنکوری در رسانه انتقاد کرد و گفت: باید مدرک گرایی به مهارت گرایی تغییر کند. لزوماً مدرک گرایی برای دانش آموزان به شغل تبدیل نمی شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: ملاک در استخدام ها باید مهارت باشد و نه مدرک. هنرستان های غیردولتی نیز عمدتاً رشته های حسابداری و کامپیوتر دارند و برای رشته های دیگر که هزینه‌بر هستند کمتر فضا مهیاست.

میرزاده با بیان اینکه یک علت وجود صندلی خالی در مدارس غیردولتی و به ویژه هنرستان های غیردولتی را مشکلات مالی مردم دانست و گفت: فرهنگ کشور ما ضدبخش غیردولتی نیست. تسهیلات و امکانات لازم برای بخش غیردولتی دیده شده به شرط آنکه اشتغال زایی کند. قرار نیست بخش دولتی پول بگیرد ولی ضمانتی برای استفاده بهینه از آن نداشته باشد.

وی با اشاره به مشکلات مالی آموزش و پرورش ادامه داد: دولت تا آخر سال ۹۷، ۱۰ هزار میلیارد تومان به فرهنگیان بدهکار است که اگر تسویه نشود تا آخر سال جاری به ۴۰ هزار میلیارد تومان هم می‌رسد.

وی با اشاره به تصویب قانون دائمی شدن تاسیس مدارس غیردولتی گفت: خیلی جاها مجوز تکراری و در جای نادرست صادر شده است و به همین علت نباید خیلی نگران ظرفیت خالی در مدارس غیردولتی باشیم.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه دولت به مدارس غیردولتی تسهیلات می‌دهد، گفت: در برخی موارد مشاهده می شود که به خانه های مسکونی، مجوز فعالیت مدارس غیردولتی داده شده است. برخی در انباری و آشپزخانه کلاس درس تشکیل می‌دهند که باید مجوز آنها باطل شود.

وی ادامه داد: به کسی که مکان ندارد نباید مجوز بدهیم. به انباری و پشت بام و آشپزخانه نباید مجوز تشکیل کلاس داده شود زیرا بچه ها در اینگونه فضاها زندانی هستند، کلاس پنجره ندارد، خانواده ها بروند کلاس های درس فرزندشان را ببینند. جایی که استاندارد نیست نباید کلاس درس بشود.

وی در واکنش به یک نمونه شهریه ۲۵ میلیونی در مدارس غیردولتی گفت: کجای دنیا فوق برنامه از اصل برنامه جلو می افتد؟ گاهی انجمن اولیا و مربیان درست عمل نمی‌کنند. هیچ‌کدام از این برنامه ها لزوماً در روند آموزش تاثیر مثبت ندارد.

میرزاده ادامه داد: موسسی که مدرسه باز می‌کند بداند قانون فقط بند اول یعنی شهریه مصوب را قبول دارد و بندهای بعدی را انجمن اولیا و مربیان تعیین می‌کنند و آن هم پس از اول مهر، باید برنامه ها را تصویب کند و بعد شهریه دریافت کند. باید مدارس ما بند اول را دریافت و مابقی را به جلسه اولیا و مربیان واگذار کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما