شناسهٔ خبر: 34182253 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

بدهي جهان از 246 هزار ميليارد دلار گذشت

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - بدهي کشورهاي نوظهور با رسيدن به رقم 69تريليون دلار، رکورد جديدي را به ثبت رساند.
به گزارش خبرگزاري آريا، بانک تسويه بين‌الملل در گزارشي اعلام کرد در سه ماهه نخست امسال ميزان بدهي کشورهاي جهان با 3تريليون دلار افزايش به رقم بي سابقه 246تريليون دلار رسيده است. بخش بزرگي از اين افزايش مربوط به اتخاذ سياست‌هاي انبساطي توسط برخي بانک‌هاي مرکزي بزرگ جهان بوده است که شرايط را براي استقراض آسان‌تر کرده است.
تا پايان نخستين فصل سال 2019، ميزان بدهي‌ها 3.2برابر کل توليد ناخالص داخلي جهان بوده است. آمريکا با 69تريليون دلار بدهي در بخش دولتي و خصوصي، بدهکارترين کشور جهان است. بدهي کشورهاي نوظهور نيز به 69تريليون دلار رسيده که 216درصد بزرگ‌تر از کل توليد ناخالص داخلي آنها است.
اين مؤسسه با اشاره به اين که حدود 15درصد کل بدهي‌هاي جهان مربوط به چين است افزود که با وجود تلاش‌هاي دولت براي محدود کردن چرخه بدهي در اين کشور، حجم بدهي‌هاي دومين اقتصاد بزرگ جهان به 40تريليون دلار رسيده است.
بدهکارترين کشورهاي جهان کشورهاي ثروتمند و توسعه يافته‌تر هستند. بيش از نيمي از بدهي‌هاي جهاني مربوط به سه کشور آمريکا، چين و ژاپن است که سه اقتصاد نخست جهان از نظر توليد ناخالص داخلي محسوب مي‌شوند.
به گزارش ايسنا، در سال 2001، آمريکا در بين 169کشور در رتبه 93بدهکارترين کشورها به نسبت اندازه اقتصاد خود در رده بندي صندوق بين‌المللي پول بود. به دليل ترکيب عوامل مختلفي نظير رکود سال 2001، آغاز بحران مالي جهاني در سال 2007، چندين مرتبه کاهش قابل توجه نرخ ماليات در اوايل دهه 2000که منجر به ايجاد رشد مورد انتظار نشد و دو جنگ پرهزينه، در سال 2008ميلادي، آمريکا از بين 184کشور، بيست و سومين کشور بدهکار دنيا بود.
-->

برچسب‌ها:

نظر شما