شناسهٔ خبر: 34171087 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

حامد کرزی ؛

تاکید بر مشارکت ایران در روند صلح افغانستان

رئیس جمهور سابق افغانستان :کشورهای منطقه به ویژه ایران و هندوستان باید در روند صلح افغانستان سهیم باشند و نباید از روند صلح دور نگهداشته شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل  خبرگزاري صدا و سيما از کابل؛ رئیس جمهور سابق افغانستان بر مشارکت ایران در روند صلح این کشور تاکید کرد.
حامد کرزی امروز پنجشنبه در نشستی برای بررسی روند صلح افغانستان در کابل گفت: کشورهای منطقه به ویژه ایران و هندوستان باید در روند صلح افغانستان سهیم باشند و نباید از روند صلح دور نگهداشته شود.
وی افزود : همسایگان افغانستان باید به روند صلح این کشور اعتماد کنند و خود را بخشی از این روند بدانند.
کرزی در بخشی از سخنان خود به آمریکا هشدار داد و گفت : آمریکا نباید از خاک افغانستان در نزاع با دیگر کشورها استفاده کند .
رئیس جمهور سابق افغانستان، آمریکا و پاکستان را آغازگر جنگ کنونی در کشورش دانست و افزود : همان گونه که آمریکا و پاکستان، جنگ در افغانستان را آغاز کرده اند این دو کشور باید به این جنگ پایان دهند.
وی تصریح کرد: دستگاه های اطلاعاتی آمریکا و پاکستان در تبانی با یکدیگر, افراط گرایی را در افغانستان ترویج کردند.
رئیس جمهور سابق افغانستان با انتقاد از عملکرد آمریکا در روند صلح این کشور خاطرنشان کرد: هرگونه سازش و معامله آمریکا با سایر کشورها در روند صلح افغانستان قابل قبول نیست .
وی افزود: آمریکا باید درباره روند صلح افغانستان به صورت شفاف توضیح دهد چرا که در غیر این صورت روند صلح به بحران دیگری منجر خواهد شد.
کرزی با تاکید بر مالکیت افغان ها در روند صلح افغانستان گفت: روند جاری صلح باید به گونه ای باشد که افغانستان میزبان نشست های صلح باشد نه اینکه افغانستان به عنوان میهمان درچنین نشست هایی شرکت کند .
این اظهارات درحالی مطرح شده است که هفت دور مذاکرات آمریکا با طالبان بدون حضور دولت افغانستان و پشت درهای بسته در قطر برگزار شد.
 

نظر شما