شناسهٔ خبر: 34168309 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سامانه موشکی اس 400 تحویل هند می شود

دهلی نو-ایرنا- دولت هند روز پنجشنبه اعلام کرد که روسیه تا سال ۲۰۲۳ پنج سامانه موشکی اس ۴۰۰ به هند تحویل خواهد داد.

صاحب‌خبر -

ب گزارش شبکه خبری "ان دی تی وی": سریپاد نایک مشاور وزیر دفاع هند در پارلمان این کشور در خصوص فشارهای آمریکا برای لغو قرارداد با روسیه گفت: دولت هند بر اساس درک خود از تهدید و همچنین با هدف حفظ آمادگی نیروهای مسلح، به صورت مستقل تصمیم گیری می کند.

هند ماه گذشته به مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کردبراساس منافع ملی خود در خصوص قرارداد موشکی اس ۴۰۰ با روسیه تصمیم گیری می کند.

هفته گذشته هند و روسیه از توافق برای پرداخت هزینه این سامانه موشکی با استفاده از ارزهای ملی خود خبر دادند. به گفته مقامات هندی این تصمیم به منظور دور زدن تحریم های آمریکا گرفته شده است.

این درحالی است که دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به هند اخطار داده است که تصمیم دهلی نو برای خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ از روسیه بر روابط با آمریکا به شدت تاثیر خواهد گذاشت.

سال گذشته هند و روسیه در یک توافق بزرگ، قرارداد خرید پنج سامانه موشکی اس ۴۰۰ به ارزش ۵.۲ میلیارد دلار را امضا کردند.

دهلی نو با وجود مخالفت ها و اخطار های آمریکا در خصوص انجام قرارداد های بزرگ نظامی با روسیه، این توافق را امضا کرد.

سال ۲۰۱۷، ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قانونی به نام 'مبارزه با مخالفان آمریکا از طریق تحریم' یا 'کاتسا' امضا کرد که بر اساس آن روسیه، ایران و کره شمالی شامل تحریم های واشنگتن شدند. بند ۲۳۱ قانون کاتسا، کشورهایی که دارای قرادادهای مهم با بخش های دفاعی و امنیت روسی هستند، واجد شرایط تحریم از سوی آمریکا خواهند بود.

هند که دارای روابط گسترده نظامی با روسیه است و اکثر تجهیزات نظامی خود را از این کشور خریداری می کند تحت تاثیر این قانون قرار گرفته است.

آمریکا چندین بار اعلام کرده است که کشورهایی که به انجام این قراردادهای مهم با روسیه بپردازند، شامل تحریم های آمریکا خواهند شد و هند نیز از این امر مستثنی نخواهد بود.

هند نمی تواند به راحتی رابطه نظامی خود را با روسیه نادیده بگیرد. اکثر تجهیزات نظامی هند ساخت روسیه هستند و مسکو در سال های گذشته یک همکار قابل اعتماد دهلی نو در زمینه تامین تجهیزات نظامی مورد نیاز و همچنین انتقال تکنولوژی به هند بوده است.

نظر شما