شناسهٔ خبر: 34166583 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مازندران

طرح حذف پلاستیک در آمل+فیلم

مسئول واحد آموزش سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرستان آمل از فراگیرشدن طرح حذف پلاستیک در این شهرستان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز مازندران، شیرازی گفت: طرح تفکیک زباله از مبدا با همکاری سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرستان آمل با هدف نهادینه شدن این فرهنگ در میان شهروندان از چند سال گذشته آغاز و بیش از ۲۰مکان خاص در این شهرستان راه اندازی شده است.
مسئول واحد آموزش سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرستان آمل با بیان اینکه این سازمان در اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در میان استان‌های شمالی پیشرو است افزود: پویش حذف زباله پلاستیکی، در مناسبت‌ها و برنامه‌های مختلف سال ازجمله ماه محرم، رمضان و ... در سطح اماکن عمومی اجرا و همزمان کیسه‌های پارچه‌ای از محل اعتبار‌های سازمان در فروشگاه‌ها ونانوایی‌های شهرستان توزیع می‌شود.
شیرازی با اشاره به اینکه روزانه بیش از ۲۰۰تن زباله در شهرستان آمل تولید می‌شود گفت: بخش قابل توجهی از آن مواد پلاستیکی از جمله نایلون وپلاستیک بوده که به محل دپوی عمارت حمل و دفن می‌شود. همچنین حذف حداقل بخشی از زباله‌های پلاستیکی در قالب اجرای طرح جایگزینی کیسه‌های پارچه، کمک بسیار زیادی به حفظ محیط زیست و سلامت شهروندان خواهد کرد.
مسئول واحد آموزش سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرستان آمل به مزیت‌های استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای و ضریب مصرف آن اشاره کرد و افزود: بطور متوسط با استفاده کیسه‌های پارچه‌ای با عمر حداقل دو تا سه ماه، در مقابل کیسه‌های پلاستیکی یکبار مصرف، نقش مهمی در حفظ سلامت عمومی جامعه دارند.
زباله‌های پلاستیکی یکی از بزرگترین معضلات زیست محیطی جهان امروز محسوب که به دلایل مختلف ازجمله قیمت ارزان بطور چشمگیری مورد استفاده قرار می‌گیرند
همگام با تحول تکنولوژی و تولید محصولات جدید، سرانه ضایعات و آسیب به محیط زیست و زندگی ما افزایش یافته و بر اساس آمار جهانی روزانه ۳/۵میلیون تن زباله در سراسر دنیا تولید شده که ۳۲درصد آن را مواد پلاستیکی تشکیل می‌دهند، در حالیکه کیسه‌های پلاستیکی به تنهایی ۷درصد این حجم زباله‌ها را شامل می‌شود.
سهم ایران به تنهایی در تولید زباله به ۴۰هزار تن در روز رسیده که ۱/۱۵درصد تولید زباله جهان را تشکیل می‌دهد. همچنین ۱۰/۲۸درصد این زباله‌ها شامل اقلام پلاستیکی است.
کارشناسان، مهمترین دلایل استفاده از کیسه‌های نایلونی را قیمت ناچیز آنها در مقایسه با کیسه‌های کاغذی و پارچه‌ای عنوان کرده در حالیکه هزینه‌های امحا، جمع آوری و خسارت‌های زیست محیطی آن‌ها بسیار گزاف و غیر قابل محاسبه است
بر این اساس کیسه‌های نایلونی بطور متوسط ۵۰۰سال در محیط باقی مانده و به دلیل سبکی براحتی در محیط زیست پخش شده و ایجاد آلودگی پایدار می‌کنند.
امروزه بر اساس برآورد برنامه حفاظت از محیط زیست، کیسه‌های پلاستیکی سالانه موجب خفگی و کشته شدن هزاران جاندار خشکزی و به دام افتادن بسیاری از جانداران دریایی می‌شود.
به گفته این کارشناسان، ذرات سمی موجود در کیسه‌های پلاستیکی با قرار گرفتن در معرض نور آفتاب آزاد و وارد زنجیره غذایی شده و سوزاندن آن‌ها موجب تولید اسید کلریدریک، گاز سمی دیوکسین و آلودگی هوا می‌شود.
استفاده از نایلون‌های پلاستیکی در نانوایی‌ها به مراتب خطرناک‌تر از دیگر مکان‌های عرضه‌ای آن محسوب و قرار دادن نان گرم در داخل بسته‌های پلاستیکی و نایلون موجب عرق و خمیرشدن و در نتیجه تغییر کیفیت و طعم نان مصرفی شهروندان می‌شود
یکی از دلایل شایع شدن سرطان ناشی از همین عوامل بوده و استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای و نخی با توجه به ماندگار طولانی‌تر و بی خطر بودن برای سلامت افراد، بهترین جایگزین برای نانوایی‌ها است.
<div id="video-display-embed-code_3741414"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2478312/3741414?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما