شناسهٔ خبر: 34162654 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

گزارش «فرهیختگان» از فینال جام ملت‌های آفریقا

دوئل رزمندگان صحرا و شیرهای تراناگا برای جایزه 4.5 میلیون دلاری

جمعه شب ستاره‌های پرتعدادی در میدان حاضر خواهند بود که دوئل آنها با یکدیگر می‌تواند به جذابیت بازی اضافه کند. امید اصلی سنگالی‌ها سادیو مانه خواهد بود. ستاره سه گله‌شان که در این دوره از رقابت‌ها عملکرد خوبی داشته است.

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، سه سال قبل از آغاز جام ملت‌های اروپا، در سودان اولین جام ملت‌های آفریقا برگزار شد و قرار است فردا، فینال سی‌ودومین دوره آن به انجام برسد. تیم‌های الجزایر و سنگال در ورزشگاه بین‌المللی مصر و با قضاوت ویکتور گومز از آفریقای جنوبی رودرروی یکدیگر قرار می‌گیرند. شیرهای تراناگا به دنبال ثبت اولین قهرمانی خود هستند و در سوی مقابل سبزپوشان در پی دو ستاره شدن خواهند بود.


 الجزایر: به دنبال شکستن طلسم 29 ساله

شاگردان ژامل بلماضی با شایستگی هرچه تمام‌تر تا فینال پیشروی کردند. آنها در دور گروهی ابتدا با دو گل بونجاح و ماحرز از سد کنیا گذشتند و سپس با نتیجه یک بر صفر از سد سنگالی گذشتند که حالا باید مجددا با آن صف‌آرایی کنند. پیروزی 3 بر صفر در برابر تانزانیا حکم به سرگروهی رزمندگان صحرا داد. الجزایر با نتیجه 3 بر صفر از سد گینه گذشت و راهی مرحله یک چهارم شد. آنها در سخت‌ترین جدال خود ساحل عاج را در ضربات پنالتی شکست دادند و به جمع چهار تیم پایانی رسیدند. الجزایر در رقابت با نیجریه به یمن ایستگاهی تماشایی ماحرز در دقیقه 95، با نتیجه 2 بر یک به برتری رسید و به سومین فینال خود در این مسابقات صعود کرد. تیم بلماضی در این دوره 12 گل زده و تنها دو بار دروازه‌اش باز شده است. ریاض ماحرز و اوناس با سه گل زده بهترین گلزنان این تیم بوده‌اند. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد آنها تنها یک بار برنده جام ملت‌ها شده‌اند که آن هم به سال 1990 بر می‌گردد. جایی که با تک گل شریف اودجانی از سد نیجریه گذشتند. 10سال قبل آنها برای اولین بار به فینال راه یافتند ولی با سه گل به همان نیجریه نتیجه را واگذار کردند. حال باید دید طلسم 29 ساله شکسته خواهد شد یا خیر.

 سنگال: بازگشت سیسه پس از 17 سال

در سال 2002 سنگال برای اولین بار موفق شد به دیدار پایانی رقابت‌های جام ملت‌های آفریقا صعود کند. آنها به دیدار کامرون رفتند و بازی در 120 دقیقه صفر- صفر شد اما در ضربات پنالتی این کامرونی‌ها بودند که برنده شدند. پنالتی آخر سنگال توسط آلیو سیسه به هدر رفت. کسی که حالا بعد از 17سال نه به‌عنوان بازیکن که در قامت سرمربی، تیم را باز هم به فینال رسانده تا اشتباه آن سال را جبران کند.  شیرهای تراناگا در صورت پیروزی می‌توانند به پانزدهمین قهرمان جام ملت‌های آفریقا در طول تاریخ تبدیل شوند که در نوع خود در بین تمام قاره‌ها یک رکورد به حساب می‌آید. این تیم در دور گروهی با 6 امتیاز بعد از الجزایر در رده دوم ایستاد. آنها موفق شدند در این مرحله با نتایج 2 بر صفر و 3برصفر از سد تانزانیا و کنیا بگذرند. سه بازی بعدی تیم سیسه با سه پیروزی یک بر صفر همراه شد. آنها به ترتیب تیم‌ های اوگاندا، بنین و تونس را از پیش رو برداشتند و به فینال صعود کردند. آنها در این دوره از مسابقات هشت گل به ثمر رساندند و تنها یک بار دروازه‌شان باز شد که آن هم توسط محمد یوسف بِلَیلی بازیکن تیم ملی الجزایر بود.

 همه نگاه‌ها به مانه و ماحرز

جمعه شب ستاره‌های پرتعدادی در میدان حاضر خواهند بود که دوئل آنها با یکدیگر می‌تواند به جذابیت بازی اضافه کند. امید اصلی سنگالی‌ها سادیو مانه خواهد بود. ستاره سه گله‌شان که در این دوره از رقابت‌ها عملکرد خوبی داشته است. به جز او کیتا بالده، کالیدو کولیبالی، ادریسا گوئیه، چیخو کویاته، امبایه نیانگ و اسماعیلا سار دیگر مهره‌های قابل اتکای تیم سیسه به حساب می‌آیند و در سوی مقابل قطعا همه امیدها به سمت ریاض ماحرز خواهد بود. ستاره سیتیزن‌ها آیسا مندی، آدام اوناس، صوفیان فقولی، یاسین براهیمی، اسلام اسلیمانی و بغداد بونجاح را در کنار خود می‌بیند.  باید دید برنده این دیدار کدام تیم خواهد بود. تیمی که جایزه 5.4 میلیون دلاری تیم قهرمان را مال خود می‌کند. گرچه بازنده این دیدار هم دست خالی نخواهد بود و 5.2 میلیون دلار نصیبش خواهد شد. جالب است بدانید مصر میزبان که خیلی زود از گردونه مسابقات حذف شد با هفت قهرمانی پرافتخارترین تیم تاریخ جام ملت‌های آفریقا محسوب می‌شود.

نظر شما