شناسهٔ خبر: 34162496 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

از اصلاح لایحه حمایت از محیط‌بانان تا درخواست بودجه ملی برای مازندران

همراهی حاکمیت برای حمایت از محیط زیست، داشتن تکلیف وجدانی و قانونی برای حفاظت از محیط زیست و ضرورت بودجه ملی برای حفاظت از محیط زیست در مازندران از سرفصل مطالب عنوان شده مسؤولان در مراسم تجلیل از سبزپوشان زیست‌محیطی مازندران بود.

صاحب‌خبر -

 خبرگزاری فارس مازندران؛ سرویس اجتماعی| مهربانی ائمه اطهار بر مخلوقات عالم سبب شد تا در یک اتفاق تاریخی از امام رضا (ع) به عنوان ضامن آهو یاد شود و همین رئوف بودن امام هشتم مناسبتی را بر تقویم ملی کشور به یادگار گذاشت تا روز ولادت ثامن‌الحجج به عنوان روز محیط‌بان یاد شود. هر ساله به این مناسبت محیط‌بانان به عنوان حافظ حیات طبیعی و محیط زیست مورد تجلیل مسؤولان قرار می‌گیرند.

 

امسال هم اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در آئین گرامیداشت روز محیط‌بان از مسؤولان کشوری و استانی دعوت کرد تا با بیان فعالیت محیط‌بانان به رفاه و وضعیت کاری این سبزقامتان توجه ویژه شود.

 

*حاکمیت هم باید حامی محیط زیست باشد
در این مراسم رئیس کل دادگستری مازندران به عنوان یکی از سخنرانان با اشاره به اینکه محیط زیست در آب، هوا و زمین خلاصه شده است، اظهار کرد: دو سوم کره خاکی را آب تشکیل داده است که در صیانت از این مایه حیات باید بکوشیم.

 

«حجت‌الاسلام محمدحسن اکبری» پسماند را معضل زیست محیطی مازندران عنوان کرد و گفت: در مازندران با مشکل دفن زباله غیراصولی مواجه هستیم که شیرابه‌های ناشی از این پسماندها سفره آب زیرزمینی را تهدید می‌کند.

وی به فعالیت برخی افراد متجاوز به محیط زیست اشاره کرد و افزود: متاسفانه مواهب طبیعی به ویژه جنگل دستخوش تغییر و تصرف غیر قانونی قرار می‌گیرد.

رئیس کل دادگستری مازندران وظیفه ذاتی محیط زیست را صیانت از مواهب طبیعی دانست و بیان کرد: برای صیانت از منابع طبیعی نیازمند مشارکت متعهدانه هموطنان در همه عرصه‌ها هستیم.

این مسوؤل با اعلام اینکه در مازندران اجازه تخریب محیط زیست را به کسی نمی‌دهیم، تصریح کرد: حاکمیت هم باید حامی محیط زیست باشد.

 اکبری با بیان اینکه دستگاه قضایی بر خود فرض می‌داند با تمام امکانات قانونی از نعمات الهی صیانت کند، خاطرنشان کرد: محیط‌بانان کار جهادی انجام می‌دهند و خداوند یارو مددکارشان است.

 

*مازندران محل پرنده‌نگری دنیا شود
دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران نیز خود را از مدافعان محیط زیست در کنار محیط‌بانان دانست و گفت: برای حفاظت از محیط زیست تکلیف وجدانی و قانونی داریم تا این مواهب الهی به دست آیندگان سپرده شود.
«سیدیونس حسینی‌عالمی» محیط زیست را شاهرگ حیات طبیعی بشر دانست و افزود: محیط‌بانان بدون ادعا برای صیانت از عرصه‌های طبیعی ایثار و از جان گذشتگی می‌کنند.

وی با تاکید براینکه از امروز اداره کل محیط زیست و مسؤولانی که خود را در صیانت از مواهب الهی مسؤول می‌دانند باید برای حفظ پرندگان مهاجر همت کنند تا حوادث غیرقابل دفاعی برای مازندران پیش نیاید، اظهار کرد: مازندران باید محل پرنده‌نگری در دنیا باشد.

 

**اصلاح لایحه حمایت از محیط‌بانان

معاون سازمان حفاظت محیط زیست نیز با بیان اینکه بخش زیادی از مشکلات محیط‌بانان با حمایت قوه مقننه حل شده است، گفت: لایحه حمایت از محیط‌بانان دو سال در مجلس طول کشید و نواقصی از سوی شورای نگهبان مطرح شد برخی اصلاحات باید انجام شود.

حمید ظهرابی اجرای بیمه فراگیر محیطبانان را از دیگر اقدامات در حمایت از این اقشار دانست و افزود: در رابطه با افزایش حقوق و توجه به معیشت محیط‌بانان گام‌های موثری برداشته شده است.

وی اختصاص اعتبار برای تجهیز و امکانات از سری مسائلی دانست که در سال جاری به آن توجه شده است، گفت: موضوع ملی شدن بودجه محیط زیست در استان‌ها با جدیت در حال پیگیری است.

وی آموزش و فرهنگ‌سازی را گام موثری در تحقق 80 میلیون محیط‌بان دانست و افزود: متاسفانه مسائل فنی محیط زیست مورد مناقشه افرادی قرار می‌گیرد که علم مسائل زیست محیطی را ندارند.

*اعدادسازی غیرعلمی برای محیط زیست

معاون تنوع زیست محیطی سازمان محیط زیست کشور با اشاره به اینکه کمترین علم در خصوص مسائل محیط زیست آفت تلقی می‌شود، خاطرنشان کرد: برخی با اعداد  سازی‌ها مازندران را قتلگاه پرندگان می‌دانند تا فعالیت محیط زیست را زیر سوال ببرند.

وی از تغییر کاربری 70 هزار هکتار از اراضی مناطق چهارگانه خبر داد و گفت: در گذشته حدود 18 میلیون هکتار مساحت مناطق چهارگانه بوده است که روزهای اخیر یک‌میلیون هکتار به مناطق چهارگانه اضافه شده است.

معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران نیز با تاکید براینکه باید هنر استفاده از ظرفیت‌های استان را بدانیم، اظهار کرد: اگر با صنعتی شدن توسعه متوازن صورت نگیرد با افسردگی محیط زیست مواجه می‌شویم.

حسین حسن‌نژاد پایداری زیست محیطی را در توسعه صنعتی منوط به حفظ ارتباط بین نسلی دانست و گفت: در مازندران باید به موضوع زباله توجه ویژه شود نگاه غیرعلمی زوایای زیست محیطی را در جامعه به مخاطره می‌اندازد.

وی  بهبودی وضعیت محیط زیست را در حمایت از سازمان‌های مردم نهاد عنوان کرد و گفت: برای داشتن محیط زیست مناسب باید همه دستگاه‌ها به مسائل زیست محیطی متعهد باشند.

 

*ضرورت بودجه ملی برای محیط زیست مازندران
مدیرکل محیط زیست مازندران نیز با اعلام اینکه براساس ارزیابی عملکرد سازمانی این اداره کل در مجموع شاخص‌ها رتبه نخست را در کشور کسب کرد، اظهار کرد: در سه سال متوالی محیط بانان مازندرانی از نمونه‌های ملی بودند.

حسینعلی ابراهیمی با گله‌مندی از اینکه در بودجه سال جاری جیره غذایی روزانه محیط‌بانان 7 هزار و 300 تومان در نظر گرفته شد، افزود: این رقم ارزش خرید یک قوطی تن ماهی را برای یک وعده غذایی ندارد.

وی سرانه تجهیز و تعمیر هر خودرو را در طول سال یک‌میلیون و 500 هزار تومان اعلام کرد و گفت: لازم است بودجه محیط زیست ملی شود با اعتبارات استانی نمی‌توان محیط زیست را نگهداشت نمی‌توانیم سرخودمان کلاه بگذاریم.

به گزارش فارس در این مراسم از 13 محیط‌بان نمونه مازندران تجلیل شده است.

انتهای پیام/3141/ج/و

نظر شما