بازیگر هزارنقش تئاتر، سینما و تلویزیون ایران با تاکید بر اهمیت محتوا در خلق اثر هنری به عنوان امر قابل احترام و اجتنابناپذیر همچنین رسالت هنرمند برای احترام گذاشتن به این مهم بیش از هر چیز حتی خود، گفت: غلبه نگاه تجاری به خلاقیت هنری در سینما و تئاتر امروز آزارم میدهد.
محمدعلی کشاورز در گفتگو با ایرنا، با بیان آنکه طی چند ماه اخیر مشغول پشت سر گذاشتن دورههای فیزیوتراپی در مسیر بهبود روند حرکتی خود بوده است گفت: سلامتی نعمت بزرگی است که تا زمان بهره بردن از آن چندان توجهی به آن نداریم؛ اما به محض آنکه اتفاقی برایمان میافتد تازه متوجه میشویم که از چه نعمت بزرگی غفلت کرده ایم. بحمدالله طی چند ماه اخیر با پشت سر گذاشتن دوران نقاهت بعد از آخرین عمل جراحی در حال سپری کردن دورههای فیزیوتراپی برای بهبود عملکرد حرکتیام هستم.
وی ادامه داد: طی این مدت بیشترین زمان خود را صرف مطالعه و همراهی با کتاب کردم و البته در این میان آثار سینمایی و سریالهای تلویزیونی را دنبال و تلاش می کنم بخشی از زندگینامهام را بنویسم تا در آینده نزدیک بتوانم کتاب را برای چاپ به انتشارات بسپارم.
گلایههای محمدعلی کشاورز
بازیگر فیلم مردی که موش شد با اشاره به حوزه سینما و فعالیت هنرمندان این عرصه گفت: نسبت به برخی فعالیت هنرمندان سینماگر در چند سال اخیر گلایه دارم، این گلایه از سر دلسوزی به خاطر تاریخ غنی و پرافتخار سینمای ایران است که نه تنها در کشورمان که در جهان حرفهای بسیار برای گفتن دارد.
وی تاکید کرد: غلبه نگاه تجاری به خلاقیت هنری در تولیدات سینمایی و برخی آثار تئاتری امروز بسیار آزارم میدهد. محتوا و مفهوم در خلق اثر هنری امری قابل احترام و اجتناب ناپذیر است و هنرمند رسالت دارد به این مهم بیش از هر چیز حتی بیشتر از خود احترام بگذارد؛ اما به دلیل غلبه نگاه تجاری به تفکر و تأمل هنری، سینمای امروز در حوزه کمدی از محتوا عاری شده و بسیاری آثار حاضر بیشتر از آنکه نگاه هنرمندانه داشته باشند به لودگی و ادا و اطوار شبیه است که به هیچ وجه نمیتوان نام آنها نام را هنر سینما گذاشت.
کشاورز با اشاره به آثار موفق سینمای کمدی ایران؛ مانند اجاره نشین ها، مردی که موش شد، زرد قناری، خارج از محدوده و آثاری از این دست خاطرنشان کرد: مهمترین رسالت حوزه کمدی، نقد شرایط حاضر با زبان شیرین است. در نهایت هدف آن ارائه راهکار، پیشنهاد و تلنگر به مخاطبان است تا نسبت به شرایط مورد انتقاد گامی جدی برای بهبود بردارند. اما سینمای کمدی ما امروز در شرایطی است که برای گرفتن خنده از مخاطب حتی بسیاری از هنجارهای عرفی و احترامهای جاری در زبان، ادبیات گفتار و کُنش مردمان فرهنگی ایران را به سخره میگیرد و این برای شناسنامه فرهنگی ایران کارنامه موفقی نیست.
ورود به سینما با رابطه جای استعداد
بازیگر فیلمهای خسوف و آقای بخشدار با اشاره به سالهای درخشان سینمای ایران بعد از انقلاب به ویژه در دهه شصت و هفتاد یادآور شد: در آن سالها کارگردانان بزرگی؛ مانند کمال تبریزی، مجید مجیدی، رخشان بنی اعتماد و ابراهیم حاتمی کیا از نسل هنرمندانی متولد شدند که شکوفایی شان را بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پشت سر گذاشتند.
وی اظهار داشت: اما امروز شاهد حضور افرادی در قامت هنرمند به ویژه در حوزه سینما هستیم که بیشتر به واسطه رابطه یا منابع مالی وارد این حوزه میشوند و به همین سبب به جای تلاش برای ارتقای فرهنگ و هنر با سطحیترین و نازلترین آاثر در عرصه بازیگری، فیلمنامهنویسی و کارگردانی کمر به تخریب هویت قدرتمند سینمای ایران بسته اند.
بازیگر سریال افسانه سلطان و شبان خاطرنشان کرد: تولیدات هنری در عرصه سینما و تئاتر در حقیقت به مثابه نشاندن بذری برای تفکر در ذهن مخاطب است؛ اما امروزه بسیار میبینیم مخاطبان به محض پایان فیلم و بیرون آمدن از در سالنهای سینمایی ثانیهای به آن اثر فکر نمیکنند که نشان می دهد رسالت تولید آثار هنری، یعنی وادار کردن جامعه مخاطبان به اندیشه گری و تأمل از دست رفته است.
بازیگر مجموعه ماندگار نمایشهای تلویزیونی تئاتر ملل، با ابراز رضایت از توسعه سالنهای نمایشی و اقبال بیشتر مخاطبان به هنر زنده، پویا و اثرگذار تئاتر طی چند سال اخیر گفت: خوشبختانه هر چند سینما، هنرمندان و تولیدات سینمایی به ویژه در حوزه کمدی رو به عقب حرکت کرده اند؛ خوشبختانه تئاتر به مدد هنرمندان جوان، تحصیلکرده، خبره و مستعد توانسته اقبال فراوانی را نه تنها در تهران بلکه در بسیاری استانها و شهرستانها همراه داشته باشد.
این بازیگر پیشکسوت در پایان ابراز امیدواری کرد با بهبود شرایط جسمی بتواند بار دیگر در سینما، تئاتر یا تلویزیون حضور پیدا کند، قلب و روح هر بازیگری همزمان با جدا افتادن از حرفهاش، آزرده میشود. به ویژه طی چند سال اخیر که دوستان و همکاران بزرگی مانند داوود رشیدی، عزت الله انتظامی و جمشید مشایخی را از دست داده و تنها دوست دوران قدیم وی علی نصیریان عزیز هنوز در حال فعالیت است.
پدرسالار سینمای ایران:
غلبه نگاه تجاری به خلاقیت هنری در سینما و تئاتر آزارم میدهد
صاحبخبر -
نظر شما