شناسهٔ خبر: 34159388 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

پس از ماه‌ها اختلاف و در‌گیری

شورای نظامی سودان و معارضان بالاخره به توافق رسیدند

توافق شورای نظامی سودان و مخالفان بر سر انتقال قدرت به غیر نظامیان، که پس از چند ماه اختلاف و درگیری به دست آمده است، استقبال و خوشحالی اقشار مختلف سودان را به دنبال داشت.

صاحب‌خبر -




منابع سودانی دیروز اعلام کردند، شورای نظامی و احزاب وابسته به ائتلاف «آزادی و تغییر» پس از چندین ساعت گفت‌و‌گو در هتل «کورنثیا»ی شهر خارطوم، سند توافق سیاسی را امضا کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، دو طرف همچنین توافق کردند که بر سر جزئیات مرحله انتقالی و متمم‌های قانونی، در جلسات بعدی مذاکره کنند. آنها فردا نیز بر سر قانون اساسی جدید، گفت وگو می‌کنند.
مذاکرات مذکور با میانجیگری «اتحادیه آفریقا» انجام می‌شود و تا امضای توافق بر سر مراحل دوره انتقالی ادامه می‌یابد.«محمد حسن لبات» میانجی اتحادیه آفریقا، فضای نشست را مثبت خواند و گفت که ۸۰ درصد نقاط اختلاف بین شورای نظامی و معارضان حل‌وفصل شده است.
«عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق سودان، ۲۲ فروردین در پی گسترش اعتراضات مردمی، با دخالت ارتش برکنار شده و پس از آن نیز یک شورای نظامی به رهبری «عبدالفتاح البرهان»، قدرت را به دست گرفته است.این شورا که تحت حمایت عربستان، امارات و مصر قرار داشته، طی این مدت مطالبه محوری مردم، مبنی بر «انتقال قدرت به غیر نظامیان»، را نادیده گرفته و دست به سرکوب تحصن‌ها و اعتراضات خیابانی زده است. بر اثر حملات نظامیان، بیش از 100 غیر نظامی تا کنون کشته شده‌اند.
توافق مذکور میان «محمد حمدان دقلو» (حمیدتی) معاون رئیس‌شورای نظامی و «احمد ربیع» از ائتلاف «آزادی و تغییر» امضا شده است.طبق این توافق، دولت انتقالی به مدت سه سال قدرت را به عهده خواهد داشت.
خبرها همچنین حاکی است که اقشار مختلف مردم سودان پس از انتشار خبر توافق میان ائتلاف «آزادی و تغییر» و شورای نظامی انتقالی، به خیابان‌ها آمدند و شادمانی کردند.



برچسب‌ها:

نظر شما