شناسهٔ خبر: 34156900 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

استاد عبادی عزیز بخوانند

تبریک و دعای خیر برای نماینده جدید ولی فقیه در استان هرمزگان و همچنین بررسی چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی ایشان.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس هرمزگان: جناب آقای حجت الاسلام والمسلمین عبادی زاده سلام و تبریک گرم و صمیمی بنده و همکارانم در خبرگزاری فارس استان هرمزگان بابت حسن انتصابتان به عنوان نماینده ولی فقیه و امام جمعه بندرعباس را پذیرا باشید.

لذت دیده شدن و انتخاب توسط امام خامنه ای و ولی امر مسلمین جهان آنچنان گواراست که به خودی خود شهد شیرینی و برکت بی پایانش در سرتاسر طول زندگی تان ساری و جاری خواهد بود ان شاء الله.

به قول مولانا «لذت تخصیص تو وقت خطاب/ آن کند که ناید از صد خم شراب». گوارایتان باد، بابت سال‌ها اخلاق مداری و زندگی بی حاشیه که داشتید. گوارایتان باد بابت سال‌ها دود چراغ خوردن، مطالعه، تدریس، تحقیق و تفحص. گوارایتان باد حلاوت تلاوت آیه کریمه «و انا اخترتک فاستمع لما یوحی». 

اکنون شما به سوی قوم خودتان فرستاده شدید برای تبلیغ و پیاده سازی آنچه محمد(ص) و پیامبران پیشین و امامان همام مامور شدند. مسؤولیت خطیری که بر شانه سنگینی می‌کند و زانوها را می‌لرزاند. از امروز خواه ناخواه شما دقیقا حجت اسلام هستید برای مسلمین و فرستاده ولی فقیه به سوی استانی که به اندازه کشور گرجستان مساحت دارد و با توجه به آمایش‌های سرزمینی به زودی یکی از پرجمعیت‌ترین استان‌های ایران اسلامی خواهد شد.

استانی که شاهراه تجارت جهانی است و بهره فراوانی از منابع و معادن زیرزمینی و دریایی برده و اما متاسفانه بهره زیادی از منابع انسانی متخصص و توانمند ندارد.

این حقیقت مرا بسیار ناراحت می‌کند که تعداد پروفسور های استانم انگشت شمار است و تعداد مجتهدینش حتی انگشت شمار نیز نیست. نویسندگان و مولفین در سطح تراز ملی کم داشته است و تقریبا در اداره سیاست کشور هیچ نماینده ای ندارد.

در حالی که برخی از استان ها، همواره بخش بزرگی از کابینه های هیات دولت تاریخ ایران را در دست داشته اند متاسفانه جایگاه استان ما در این میان شیء مذکوری نیست. 

بی شک محرومیت‌های اقتصادی، اجتماعی، درمانی، تفریحی و ... در هرمزگان ناشی از زیادی منابع و معادن و فرصت ها نیست. ناشی از عدم توسعه مناسب در نیروی انسانی و عدم دقت و همت کافی در تربیت مدیر تراز جامعه اسلامی است.

اگر ۱۰۰ سال پیش در مسجد جامع شهری مانند یزد ۸۰ مجتهد در یک نماز جماعت حضور داشته اند، اگر در شهری مانند شیراز  از ۷۰ سال پیش دانشگاه و تدریس علوم جدیده وجود داشته است، واقعیت این است که قدمت حتی اسم دانشگاه هرمزگان متعلق به کمتر از سه دهه است و دانشگاه هنر هنوز به معنی واقعی کلمه در هرمزگان وجود ندارد و مدارس علمیه شهرهای مختلف استان ما با حوزه‌های شهرهایی مانند اصفهان و مشهد قابل قیاس نیستند. 

پرواضح است که آثار تلاش‌های فرهنگی و تربیتی با گذر نسل‌ها متبلور می‌شود و نمی‌توان در برهه‌هایی کوتاه مدت به تماشای خروجی فعالیت‌های فرهنگی نشست. گاهی یک پیچ فرهنگی اثر خود را در دویست سال بعد نشان خواهد داد. در یک کلام، به اعتقاد حقیر، اگر شما عمده همت تان را بر تربیت نیروی انسانی متناسب با نیاز جامعه اقتصادی و فرهنگی هرمزگان بگمارید محرومیت‌ها یک به یک و خود به خود محو خواهد شد که ریشه آنها در کمبود و عدم بکارگماری صحیح منابع و مولفه های انسانی است و لاغیر.

خدا را شاکرم که از حسن انتخاب، جنابعالی هم در دانشگاه و هم در حوزه، هم در استان و هم در تهران و قم سالهای زیادی از عمرتان را گذرانده اید و بر سطح تفاوت بین میزان علم و هنر و ادب بین استان و بسیاری از شهرستان های دیگر به مراتب واقف تر از حقیر هستید. بماند که همین معدود نخبگان موجود آن قدر مورد بی‌مهری و حسادت هستند و آن مقدار عرصه بر آنها تنگ و آن میزان برچسب‌های مختلف بر شخصیت اجتماعی ایشان چسبانده شده که عن قریب است از جرم  نخبگی و گناه هنرمندی استغفار و توبه نمایند.

خوبی ماجرا این است که جنابعالی از یک سو مسلط به زبان انگلیسی و علوم جدیده هستید، از سوی دیگر آمیخته با قریحه شاعری و از جرگه اهل هنر و از سوی دیگر مدرس حوزه علمیه. و به اعتقاد حقیر، هرمزگان در این برهه حساس قطعا انتخاب مناسب تری برای این ردا نداشته است. 

لطفا چشم‌انداز هرمزگان را پر از دانشمند، هنرمند و عالم ترسیم کنید و در این چشم انداز، هرمزگان را به گونه ای مهندسی نمایید که برنده انواع جشنواره های هنری ملی و جهانی و مرکز تالیف و انتشار انواع کتاب، مقاله و اندیشه باشد و همت وافی برای رسیدن به این مهم بگذارید و از تمام ابزارهای قانونی و جایگاهی خود برای نیل به این مهم بهره ببرید. 

امام جمعه و جماعت

امام جماعت پیش از آنکه متصف به صفتی دیگر باشد باید عادل باشد و عادل بماند. از سوی دیگر امام جماعت وظیفه پیشوایی جماعت را عهده دار است. باید با جماعت زندگی کند تا بتواند آنها را پیشوایی کند. به قول حافظ «خواجه آن است که باشد غم خدمتکارش».

امام جماعت پیشاروی جماعت می ایستد و هر عملی را پیشتر از دیگران خودش انجام می دهد. امام جماعت می تواند در مکانی پایین تر از جماعت سجاده اش را پهن کند اما نمی تواند بالاتر از جماعت باشد.

آنچه امروز جوانان مومن و انقلابی و متاسفانه پراکنده هرمزگان نیازمند آن هستند امام جماعتی است تا همانند نخ تسبیح این دانه های متفرق در سرتاسر استان را متحد و منسجم کند. مبادا سیاست بازان مکلا و معممی که نه نزد خدا اعتباری دارند و نه پیش مردم آبرویی، با زیاده خواهی همیشگی، تلاش بر مصادره این جایگاه رفیع و مقام منیع کنند.

متاسفانه صداهایی شنیده می شود که گویا این قماش تلاش می‌کنند آن بازی را که بر استانداران بومی سابق آوردند دوباره بر پرده کنند. به ایشان باید گفت «الا تنصروه فقد نصره الله» و با شما باید تلاوت کرد «والله احق ان تخشاه».

استاد خواهش می‌کنم از ملامت هیچ ملامت کننده ای در راه خدا نهراسید و بدون توجه به صاحبان قدرت و جمعیت آنچه مرضی حق است به کار ببندید و تنها امید به یاری خدا و مومنین داشته باشید که یاری خدا بسیار نزدیک است ان شاء الله.

اما امام جمعه باید دو خطبه برای مردم بخواند. یکی را به رشد معنوی مردم تخصیص دهد و دیگری را به مسائل و مشکلات روز مومنین. یقینا منظوراز مسائل و مشکلات روز مومنین تورق برگه های تقویم نیست. مطالبه درد ها و رنج های مردم، وظیفه اصلی امام جمعه است.

امام جمعه باید از نزدیک شمیل، هرمز و بشاگرد را نه اینکه ببیند بلکه زندگی کند. هر چند شئون اداره مدارس و دفاتر، هزینه هایی دارد اما امام جمعه باید خود را تنها وامدار فقرا و مظلومین بداند و با تمام وجود در برابر تمام دنیای دنیا خواران بایستد.

امام جمعه فقط امام روز جمعه نیست. هر روز سنگر رشد معنوی جامعه و مطالبه حق مظلوم از ظالم برقرار است و هر روز امام جمعه، سنگربان اصلی این میدان رزم است. سیاست گذاری ائمه جمعه و جماعت در سطح استان باید بر این مبنا باشد که هرکس بیشتر به نهضت مطالبه گری اعتقاد دارد مقرب تر باشد و پناه بر خدا از روزی که شریح های قاضی لباس پیامبر بر تن کنند.

شورای فرهنگ عمومی

قرارگاه اصلی تنفیذ ولایت در فرهنگ و تجلی حاکمیت و نقطه تقاطع اراده امام و امت در شورای فرهنگ عمومی منسجم است و شما امروز رئیس این شورا هستید. بگذارید از واژه مسئول بجای رئیس استفاده کنم. یعنی کسی که از او سئوال خواهد شد.

قطع مسلم یک هرمزگانی در ۳۰ سال دیگر اگر صالح باشد ثوابش برای شماست و اگر خدای نکرده طالح باشد بدون تعارف عقابش برای شما خواهد بود. مقصر اصلی برای نگون بخت شدن دخترانی که ۲۰ سال دیگر طلاق می گیرند و پدرانی که معتاد می شوند و جنین هایی که سقط خواهند شد عدم تحرک مسؤولین فرهنگ در امروز است.

این فرصت تکرار نشدنی انقلاب در این پهنه بزرگ و حساس از جغرافیای مقاومت جهانی در اختیار شما قرار داده شده است و تمام ادارات و سازمان هایی که به نحوی نقشی یا بودجه ای در فرهنگ دارند در این شورا عضو هستند و شما رئیس این شورا هستید.

هر آنچه در این شورا تصویب شود حکم مرّ قانون را دارد و عرصه فراخ فرهنگ و هنر زیر تاخت قلم شماست. اگر هیچ ماموریتی جز سر و سامان دادن فرهنگ عمومی به عهده نداشته باشید رواست که دیگر هیچ وقت خواب آرام به چشم نیاورید. به فرموده رهبری فرهنگ مانند هواست. این که کودکان هرمزگانی بیست سال دیگر در کدام هوای فرهنگی تنفس کنند امروز به دست شما داده شده است. این که هرمزگان چه نقشی در عرصه فرهنگ ملی و بلکه جهانی آینده داشته باشد به عهده شماست و یقینا با این سبک برگزاری فرمالیته جلسات فرهنگ عمومی که در دهه های گذشته رخ داده است وضعیت دهه های آینده فرهنگ این خطه خیلی مناسب نخواهد بود.

انواع هنر را به خدمت معارف غنی و متعالی قرار دهید و صاحبان اندیشه را به مجاهدت وادارید و از ساختارهای کلیشه ای عبور نمایید. من نه به عنوان یک مدیر رسانه، بلکه به عنوان پدر دو نوجوان، از شما بهبود وضعیت فرهنگ عمومی را به جد مطالبه دارم و بر این مطالبه بی توقف اصرار خواهم نمود. و در روز قیامت از شما و متولیان پیشین، این حق را درمحضر خداوند مطالبه خواهم نمود.
  
توسعه کیفی حوزه های علمیه

آمده است که رسول خدا فرمود :« علما چراغهای زمین اند و جانشینان پیامبران و وارثان من و پیامبران هستند» و همچنین «علماء امینان پیامبران هستند تا وقتی که در دنیا ورود نکرده اند». چگونه ممکن است در جامعه ای عالم ربانی حضور نداشته باشد و نَفَس حق معلم اخلاق در شهر جاری نگردد و بتوان امید هدایت برای مردم آن شهر داشت.

وجود عالم در شهر خیر و برکت است و «نگاه کردن به عالم و دانشمند، نزد خداوند، از یک سال اعتکاف در کعبه برتر است». باقر علوم آل محمد فرمود:« دانشمندی که از علمش بهره ببرند، برتر از هفتاد هزار عابد است».

یافتن درجات عالی نزد خدا با ایمان و علم محقق می شود که در آیه کریمه فرمود: یَرْفَعِ اللهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ یعنی خداوند کسانى را از شما که ایمان آورده اند و کسانى را که صاحب علمند درجات رفیعى مى بخشد.

مدارس دینی هرمزگان نیاز به حضور معلمان بزرگ فقه و اخلاق دارد و یقینا این مهم با ساختمان های بزرگ محقق نمی شود. عاجزانه تقاضا دارم تقویت کمی و محتوایی مدارس دینی را جدی بگیرید تا مردم فرصت معاشرت و مجالست با علمای واقعی را داشته باشند. که در معاشرت با علما ادب و فرهنگ نیکو می گردد و نفس تزکیه.

دخالت در عزل و نصب ها به نفع ملت

مدیران کل ادارات و سازمان های دولتی و فرماندهان نظامی و انتظامی، جاری کنندگان اراده جمهوریت و اسلامیت نظام در سرزمین بزرگ هرمزگان هستند. نماینده ولی فقیه به پشتوانه حکم ولی فقیه و امام جمعه به پشتوانه جماعت، باید جلوی انتصاب وابستگان به سیاست بازان و ثروت اندوزان بی تقوا و همچنین منحرفان فکری را بگیرد. و بالعکس، تمام تلاش خود را بکار ببندد که جوانان مومن و انقلابی و در عین حال متخصص و خلاق، زمام امور را به دست بگیرند و این مهم جز با حشر و نشر و شناخت دقیق ظرفیت های انسانی موجود در اقلیم استان محقق نمی شود. 

عدم دخالت و حساسیت شما و عدم ورود جدی به این مقوله سبب خواهد شد صاحبان زر و زور و تزویر اقدام به مهره چینی در سازمان هایی کنند که وظیفه دارند تنها به مردم وامدار باشند و بس.

عدم وجود دقت نظر در انتصابات، سبب شکل گیری باندهای مخوفی خواهد شد که رسما امکانات کشور و انفال عمومی را بعضا با ظاهری قانونی به نفع عده ای سرمایه کَن، چپاول و عملا نظام را در جبهه مخالف ملت قرار خواهند داد. حقوق مسلم بومیان را پایمال کرده، به دریا و خشکی و منابع و معادن رحم نخواهند نمود و محیط زیست آیندگان را به اسم توسعه و به کام حامیان انتخاباتیشان نیست و نابود می‌کنند. 

جهاد بزرگ نماینده ولی فقیه ایستادن در مقابل میلیاردها تومان دزدی و هکتارها هکتار، زمین خواری باندهایی است که یک بدنه جسیم و هفت سر آتش زا دارند. اما جز خدا از کسی نباید ترسید. «درخت خبیث، ریشه هایش در هوا است و میوه ای ندارد». «علمتان را اظهار کنید». «بر درد گرسنگی مظلوم و درد شکم پُری ظالم بی قرار شوید». بر خدا توکل نمایید و به مومنین صالح دل ببندید و در مقابل تمام دنیای دنیا خواران بایستید. 

امام جماعت واقعی، پیشوای جماعت است و حق امام جماعت بر جماعت این است که پشتیبان و حامی او باشند. از همشهریان و هم‌استانی های عزیز می خواهم که ارتباط خود را با نماینده جدید ولی فقیه در استان تقویت کنند و برای او خیرخواهی کرده و مسائل استان را با جزئیات رصد و به ایشان گزارش کنند.

در صورت درگیری ایشان با باندهای بزرگ قدرت و ثروت پشتیبانش باشند. شایعات احتمالی، که بر علیه ایشان ساخته خواهد شد را دهان به دهان نکنند. هر گاه برای کمکی از طرف ایشان فراخوانی زده شد حضور یابند و به صاحبان ثروت و قدرت در عمل بفهمانند که نماینده رهبر در استان تنها نیست و قاطبه مردم همانند کوه پشت او ایستاده اند.

در پایان ضمن تبریک مجدد به دلیل حسن انتصابتان دعا می‌کنم خداوند ولی التوفیق، توفیقاتتان را روز افزون کند و سایه عنایت حقه ولی الله الاعظم را بر سرتان مستدام بدارد. جسارت‌های شاگردتان را عفو می‌نمایید ان شاء الله.

یادداشت از: علی کوزه گر

نظر شما