شناسهٔ خبر: 34153839 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

نماینده مجلس مطرح کرد

سود بالای تسهیلات بانکی مانع هدایت نقدینگی به سمت تولید

آزادی خواه نماینده مجلس، نظام بانکی کشور را غیر قابل دفاع، غیر اسلامی و فاقد استانداردهای جهانی دانست و افزود: نرخ بالای سود تسهیلات بانکی مانع بزرگی برای تبدیل نقدینگی به سرمایه‌گذاری است. علاوه بر این ورود بانک‌ها به بنگاه‌داری به معنای کوتاه کردن دست مردم از تولید است، درحالیکه بانک‌ها باید زمینه را برای ورود مردم به تولید فراهم کنند.

صاحب‌خبر -

احد آزادی خواه نماینده ملایر در گفت و گو با مقاومتی نیوز نظام بانکی، بی ثباتی بازار و اقتصاد دولتی را ۳ عامل مهم عدم هدایت نقدینگی به سمت تولید دانست.

سود بالای تسهیلات بانکی مانع هدایت نقدینگی به سمت تولید

آزادی خواه نظام بانکی کشور را غیر قابل دفاع، غیر اسلامی و فاقد استانداردهای جهانی دانست و گفت: شورای پول و اعتبار سود تسهیلات بانکی را ۱۸ درصد اعلام کرده است؛ در حالی که متوسط جهانی سود تسهیلات ۳ تا ۴ درصد است. اگر کسی نقدینگی در اختیار داشته باشد و بخواهد آن را به سرمایه تبدیل کند، باید از تسهیلات بانکی نیز استفاده کند. بنابراین نرخ بالای سود تسهیلات بانکی مانع بزرگی برای تبدیل نقدینگی به سرمایه گذاری است.

وی بنگاه‌داری بانک‌ها را از موانع رونق تولید دانست و اظهار داشت: ورود بانک ها به بنگاه داری به معنای کوتاه کردن دست مردم از تولید است. بانک ها باید زمینه را برای ورود مردم به تولید فراهم کنند.

 ترس مردم از سرمایه گذاری به دلیل بی ثباتی بازار

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بی ثباتی بازار را عامل دوم هدایت نشدن نقدینگی به سمت تولید و گفت: بی ثباتی بازار و عدم نظارت درست دولت بر بازار باعث ترس مردم از سرمایه گذاری می شود. یعنی فردی که نقدینگی در اختیار دارد و می خواهد آن را تبدیل به سرمایه کند، بازاری را برای این کار مهیا نمی بیند که بتواند مبتنی بر استانداردهای اولیه بازار، سرمایه گذاری خود را انجام دهد.

نماینده ملایر اقتصاد دولتی را سومین عامل هدایت نشدن نقدینگی به سمت تولید دانست و گفت: اقتصاد ایران اقتصاد دولتی است؛ در حالی که اقتصاد درست، اقتصاد مردمی است. این مسئله مانع بزرگی برای تبدیل نقدینگی به سرمایه گذاری است.

وی با انتقاد از اجرای ناقص اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: بسیاری از واگذاری ها در سازمان خصوصی سازی بدون رعایت استانداردها و با رانت و رابطه انجام می شود.

ابزارهای هدایت نقدینگی به سمت تولید

آزادی خواه عملکرد دولت در هدایت نقدینگی به سمت تولید را ضعیف دانست و اظهار داشت: دولت می توانست از طریق اوراق مشارکت، اسناد خزانه اسلامی و به ویژه سازمان بورس، نقدینگی را جذب کرده و آن را در تولید به کار گیرد.

انتهای پیام/ نظام مالی

نظر شما