شناسهٔ خبر: 34153080 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

همتی عنوان کرد:

تقویت بنیان خانواده راهبرد افزایش سطح سلامت اجتماعی است/ حمایت بهزیستی از ۳ هزار و ۵۰۰ سالمند ایلامی

مدیرکل بهزیستی استان ایلام، گفت: تقویت مهارت‌های زندگی و بنیان خانواده، یکی از مؤلفه‌های اساسی در راستای ارتقای سطح سلامت اجتماعی جامعه به شمار می‌رود.

صاحب‌خبر -

«زهرا همتی»، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ایلام، بابیان این مطلب، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف و فعالیت سازمان بهزیستی، کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارتقای سطح سلامت اجتماعی در جامعه است.

 

وی، بابیان اینکه کاهش آسیب‌های اجتماعی موجب تقویت سلامت اجتماعی در جامعه می‌شود، افزود: فعالیت‌های این سازمان از طریق مداخله در آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق، کودک‌آزاری، همسر آزاری و غیره، پیگیری قوانین مربوط به توانخوهان، حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، مصون‌سازی کودکان از اعتیاد، اضطراب، سوءتغذیه و غیره، کنترل نرخ معلولیت و شناسایی معلولان و ارائه خدمات به جامعه هدف در راستای تقویت سطح سلامت اجتماعی در جامعه است.

 

همتی، بابیان اینکه سازمان بهزیستی به‌عنوان متولی سلامت اجتماعی در جامعه، بر اساس برنامه ششم توسعه کشور نقش و وظیفه مهمی در امر پیشگیری از معلولیت‌ها بر عهده دارد، افزود: یکی از فعالیت‌ها، جلوگیری از معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیکی است که متأسفانه در استان، این حوزه به دلیل ازدواج‌های فامیلی که صورت می‌گیرد سهم به سزایی در ایجاد معلولیت‌ها دارد.

 

 مدیرکل بهزیستی استان ایلام، یادآور شد: یکی از برنامه‌های اصلی ما غربالگری‌ها و مشاوره‌های ژنتیکی به زوج‌های جوان به‌منظور جلوگیری از معلولیت فرزندان است، زوج‌های جوان و هرکسی که به ما مراجعه کرده به‌ویژه افرادی که دارای یک فرزند معلول بودند و می‌خواستند که درواقع فرزند آوری مجددی داشته باشند، از مشاوره ژنتیکی این سازمان برخوردار شده‌اند و بر این اساس مبلغی بالغ‌بر ۳۵۰ میلیون تومان کمک‌هزینه آزمایش‌های این عزیزان پرداخت شد که این عزیزان با خیال راحت آزمایش‌های ژنتیک را انجام دهند.

 

وی، در ادامه سلامت خانواده را یکی از مؤلفه‌های اساسی در راستای ارتقای سطح سلامت اجتماعی جامعه عنوان کرد و افزود: این سازمان ارائه آموزش‌های مختلف به خانواده ازجمله مهارت‌های زندگی، همسرداری، مشاوره‌های خانوادگی، توانمندسازی خانوار، مشاوره‌های قبل، حین و بعد از ازدواج، فرزند پروری و آموزش زوجین و سایر حوزه‌ها، در تلاش برای تقویت ساختار و بنیان خانواده بوده که خانواده بهترین مآمن و جایگاه برای افراد خانواده است.

 

همتی، یکی دیگر از فعالیت‌های این سازمان توجه به سرمایه‌های اجتماعی در جامعه عنوان کرد و افزود: راه‌اندازی مراکز حمایتی و خدماتی برای ارائه خدمات بهتر و بیشتر به جامعه هدف ازجمله خانه‌های سلامت، خانه امن و خانه سالمندان در راستای افزایش حس اعتماد مردم و توجه به سرمایه‌های اجتماعی است.

 

مدیرکل بهزیستی استان ایلام، بابیان اینکه استان ایلام در حال حاضر حدود 50 هزار سالمند دارد، یادآور شد: این سازمان از 3 هزار و 500 سالمند 60 سال سن در حوزه‌های مختلف ازجمله خدمات مستمری، درمانی، توان‌بخشی و فرهنگی حمایت می‌کند.

 

وی، در پایان با اشاره به اینکه در استان ایلام 2 مرکز نگهداری شبانه‌روزی سالمندان فعالیت دارد، خاطرنشان کرد: نگهداری سالمندان در درون خانواده‌ها یکی از سیاست‌ها و برنامه‌های این نهاد است و با ارائه خدمات توان‌بخشی و ویزیت سالمندان در منزل نقش مهمی در ارائه خدمات حمایتی به جامعه سالمندان دارد.

نظر شما