شناسهٔ خبر: 34152894 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

باشگاه استقلال و معضل نداشتن «بزرگ‌تر»

تهران-ایرناپلاس- سؤالی که این روزها ذهن اکثر طرفداران استقلال و دیگر هواداران فوتبال را درگیر کرده، این است که در باشگاه استقلال چه می‌گذرد؟ در چند فصل اخیر، عادت استقلال شده بود که تمرینات پیش فصل را از دست بدهد و با دیر بسته شدن تیم و از دست دادن فصل بدنسازی، امتیازات مهم بازی‌های ابتدایی لیگ را از دست بدهد و اهالی فوتبال نیز علت این واقعه را عدم ثبات مدیریت و کادر فنی می‌دانستند.

صاحب‌خبر -

با آمدن آقایان فتحی و خطیر وعده داده شد که دیگر اشتباهات مدیریت قبلی تکرار نشود و تیم زودتر بسته شود تا فرصت‌ها از دست نروند. اما آنچه این روزها در حال رخ دادن است، وضعیتی آشفته‌تر و اسفبارتر از دوره مدیریتی بهرام افشارزاده و سیدرضا افتخاری است.

تصمیم عجولانه

کادر مدیریت کنونی باشگاه استقلال که ادعای کاربلدی مدیریتی را دارد، در هفته‌های مهم و حیاتی فصل قبل که استقلال هنوز شانس قهرمانی داشت، با تصمیمی عجولانه وینفرد شفر را اخراج کردند و حتی با رفتار غیرورزشی با او و پسرش، کار را برای توافق دوستانه و جلوگیری از ضرر باشگاه سخت‌تر کردند. اللهیار صیادمنش، پدیده فوتبال ایران که با درخشش خارق‌العاده خود، آبی‌های پایتخت را پیش می‌برد، ناگهان با بهانه واهی مصدومیت! از تیم دور نگاه داشته شد تا روند موفقیت‌های تیم متزلزل شود و مشخص شد بازیکن مورد علاقه شفر، یک پیشنهاد خوب از فنرباغچه ترکیه دریافت کرده و این شایعه بر سر زبان‌ها می‌افتد که به‌نوعی او را در آب نمک خوابانده اند تا فصل که به پایان رسید صیادمنش را بفروشند.

از انتقاد تا سرپرستی

آنها حتی نتوانستند فرهاد مجیدی، چهره معترض و موثر در پایان کار شفر را نگه دارند و جدای از همه این مسائل، تکلیف تمدید قرارداد ستاره‌های تیم هم مشخص نیست. خبر جذب بازیکن داده می‌شود، اما واقعیت ندارد. مدیر روابط عمومی را کنار می‌گذارند و سپس از آمدن اصغر حاجیلو در این نقش سخن می‌گویند. حاجیلو خودش سرپرست تیم است که زبان انگلیسی بلد نیست! ناگهان برادرزاده او مدیر روابط عمومی باشگاه می‌شود. جواد زرینچه انتقاد می‌کند، ناگهان به‌عنوان سرپرست جدید معرفی می‌شود. پژمان منتظری دست به افشاگری می‌زند، «کد» می‌دهد و می‌رود، سیدمهدی رحمتی بدون سر و صدا راهی پدیده می‌شود، خسرو حیدری که تازه کفش‌های خود را آویخته است، شروع به «کد» دادن می‌کند. اصغر حاجیلو خود را همچنان سرپرست تیم می‎داند و...

آشفتگی و بی‌برنامگی

این همه آشفتگی و بی‌برنامگی در تیم‌های لیگ دسته دوم هم نیست، اما چرا در تیمی که روزی قهرمان ایران و آسیا بوده است، دیده می شود؟ ناگهان اسناد و مدارکی از درون باشگاه به بیرون سرایت می‌کند تا نحوه قراردادها با خارجی‌های این تیم زیر سؤال برود! مدیران قبلی یکدیگر را متهم می‌کنند. بازیکنان قدیمی به جان هم می‌افتند. محمودرضا بابایی از راه می‌رسد، همان «کد» معروف و در حالی‌که مدعی است سه فصلی می‌شود که از آبی‌ها دور است، دست به افشاگری‌هایی می‌زند که تنها افرادی با خبر هستند که درون باشگاهند. جالب‌تر آنکه هر شایعه‌ای که در رسانه‌ها «بولد» می‌شود، کسی در باشگاه پیدا نمی‌شود که آن را تأیید یا تکذیب کند.

استقلال بزرگ‌تر ندارد

واقعاً در باشگاه استقلال چه خبر است؟ آندره‌آ استراماچونی به‌عنوان سرمربی جدید این باشگاه مدعی می‌شود که استقلال بزرگ‌تر ندارد. البته که راست می‌گوید، واقعاً باشگاه استقلال بزرگ‌تر ندارد! امیرحسین فتحی مشاوران خوبی در کنار خود نمی‌بیند. علی نظری‌جویباری، معاون ورزشی سابق باشگاه استقلال از رفتارهای علیرضا خطیر به‌شدت شاکی است و از مدیران این باشگاه انتظار دارد با او برخورد کنند. در یک بازی تدارکاتی سه بازیکن با هم درگیر می‌شوند و «ماچونی» رای به اخراج هر سه می‌دهد، اما مدیران باشگاه می‌خواهند با کدخدامنشی ماجرا را ختم‌به‌خیر کنند، اما استراماچونی زیربار نمی‌رود. مدیران باشگاه استقلال باید بدانند دعوا را همیشه می‌توان انجام داد، اما اکنون تنها چیزی که خیلی بیشتر از هر چیز دیگر اهمیت دارد، داشتن یک تیم قوی و هماهنگ است.

حرف‌های نسنجیده

در استقلال کنونی و در داخل زمین، این تیم بزرگ‌تر ندارد؛ رحمتی که رفته، حیدری خداحافظی کرده و منتظری هم که فعلاً متهم به فراری دادن تیام است و با توجه به نگاه استراماچونی به جوانان، او هم دیگر جایی در این تیم ندارد. در بیرون زمین هم این باشگاه بزرگ‌تر ندارد؛ علیرضا خطیر معاون ورزشی باشگاه هم با حرف‌های نسنجیده خود «جو» را خراب کرده است و هیچ‌کس نیست جلوی او را بگیرد. البته تقصیر امثال خطیر نیست! بلکه مشکل کسانی هستند که پست‌های بزرگ را به آدم‌های کوچک می‌سپارند. این پست حتی از پست مدیرعامل در یک باشگاه حساس‌تر است، زیرا شما می‌توانید مدیرعامل را از بیرون هم بیاورید، اما معاون ورزشی باید کسی باشد که سال‌ها در پست‌های مختلف باشگاه از جمله؛ معاون اجرایی، سرپرست و… تجربه کرده است.

کمی هوشیاری

باید قبول کنیم استقلال فصل پیش شرایط خوبی نداشت، اما در این فصل، شرایط فرق می‌کند. فتحی اگر کمی هوشیاری به خرج دهد، اگر بتواند جلوی حاشیه‌ها را بگیرد و اگر بتواند مدیری مقتدر باشد و افرادی را که چوب لای چرخ باشگاه می‌گذارند، از این تیم دور سازد، بدون تردید استقلال می‌تواند پس از ۶ سال قهرمان لیگ برتر شود. این باشگاه یک بزرگ‌تر درون زمین می‌خواهد تا بازیکنان به یکدیگر بی‌احترامی نکنند و درگیر نشوند. به یک بزرگ‌تر هم در بیرون از زمین نیاز دارد تا مانع رفتارهای غیرحرفه‌ای برخی از پیشکسوتان این تیم شود و از طرفی به مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره بتواند به‌خوبی مشورت دهد.

گزارش و تحلیل از مجید روان‌ستان

نظر شما