شناسهٔ خبر: 34152575 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تنوع اقلام و ظرفیت های صادراتی کشور افزایش یابد

بوشهر- ایرنا- سرپرست سازمان توسعه تجارت معتقد است ایران درسال گذشته با وجود رشد صادرات اما محدودیت شدید در تنوع اقلام و ظرفیت‌ها نتوانسته تا درسال ۹۷ که شرایط تحریم ها و نوسان ارزی از بهار صادراتی که برای کشور ایجاد شد استفاده کامل و ایده آل ببرد به همین دلیل افزایش این ظرفیت‌ها و توانمندسازی در این بخش ضروری است.

صاحب‌خبر -

محمدرضا مودودی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در بوشهر افزود: اما با این شرایط صادرات ایران به عراق در سال ۹۷ رکورد ۹ میلیارد زد و به افغانستان و پاکستان نیز رشد داشت طوریکه که افزایش صادرات به پاکستان و عمان ۳۵ درصد گزارش شده است.

وی بیان کرد: رشد این میزان صادرات کشور نشان داد ایران با وجود همه تحریم ها علیه تجارت خارجی که قصد داشتند درآمد ارزی را صفر و مصارف را در حوزه کالاهای غیرضروری افزایش دهند، آمریکا را ناکام گذاشت.

مودودی ادامه داد: سال گذشته ارزش ریال در برابر دلار ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد کاهش پیدا کرد اما با این وجود آمار صادراتی کشور به این میزان رشد نکرد که عامل اصلی آن مشکل بزرگ محدودیت ظرفیت های صادراتی کشور است.

وی بیان کرد: این موضوع که چرا با تغییر نرخ ارز کشور نتوانست از فرصت پیش آمده برای افزایش صادرات خود استفاده کند؟ در سازمان توسعه تجارت مورد بررسی قرار گرفت و بررسی ها نشان داد که علت نخست تحقق نیافتن این مهم محدویت تنوع اقلام صادراتی کشور است.

مودودی یادآور شد: هم اکنون ۱۳۰ قلم کالای صادراتی کشور هر کدام بالای ۵۰ میلیون دلار تجارت می کنند که سهم آنها ۸۰ درصد از مجموع ۴۴ میلیارد دلار صادرات خارجی کشور است که اگر این شاخص برای صادرات هر کدام از اقلام به میزان بالای ۱۰ میلیون دلار لحاظ شود نزدیک به ۳۵۰ قلم کالا می رسد که بیش از ۹۰ درصد حجم صادرت خارجی کشور را به خود اختصاص داده است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: این آمارها نشان می دهد که کشور در حوزه ظرفیت های صادراتی به شدت دچار محدودیت است.

وی گفت: در حوزه شرکت هایی که عنوان سرداران صادراتی کشور را یدک می کشند ۸۰ شرکت با قابلیت بیش از ۵۰ میلیون دلار فعال است که این شرکت‌ها حدود ۳۰ میلیارد دلار و ۶۵ درصد صادرات خارجی کشور را در اختیار دارند که بیشتر آنها در بخش پتروشیمی، معدنی و شماری نیز شامل صنایع غذایی است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: چنانچه آمار شرکت های با صادرات بیش از ۱۰ میلیون دلار کشور بررسی شود آمار آن حدود ۴۰۰ شرکت است که بالای ۹۰ درصد صادرات کشور را انجام می دهند.

مودودی ادامه داد: شمار شرکت‌های با حجم صادراتی بیش از ۱۰ میلیون دلا ترکیه که همواره از موفقیت آنها صحبت می شود یکهزار و ۶۰۰ شرکت است اما با این وجود ایران با یک چهار آمار ترکیه از حیث شرکت های با حجم صادرات فراتر از ۱۰ میلیون دلار توانسته بازار عراق را تصاحب بگیرد.

وی بیان کرد: با مستثنی کردن عراق و افغانستان از مقصد صادرات خارجی ایران بخشی مهم از بازارهای صادرات کشور از بین می رود که این مهم برای بخش های پتروشیمی و فولاد نیز حالت مشابهی دارند.

مودودی افزود: با این وضع آنچه مشخص است ظرفیت سازی و توانمند سازی به عنوان ۲ پروژه مهم که باید روی آنها کار شود.

وی اظهار داشت: سازمان توسعه تجارت این رویکرد را به عنوان یکی از اصلی ترین محورهای فعالیت خود قرار داده و در این زمینه اکنون تعریف مگا پروژه های صادراتی در دست تعریف است.

مودودی افزود: این مهم در صنعت پتروشیمی رخ داده تا جایی که اکنون صادرات این بخش به حدود ۱۴ میلیارد دلار و یا در بخش صنایع فلزی که اکنون حجم صادرات آن به ۶ میلیاد دلار رسیده است.

وی بیان کرد: در اینارتباط باید ظرفیت سایر صنایع مانند غذایی، میگو، آبزیان نیز دیده شود که این مهم با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی قابلیت تحقق دارد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ادامه داد: با و جود سال ها آموزش روی توانمند سازی اما این رویکرد منجر به تشکیل شرکت های بزرگ بین المللی نشده است.

۷۲۱۲/‏۶۰۴۳

نظر شما