شناسهٔ خبر: 34150282 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

شورای نگهبان حافظ قانون اساسی

خبرگزاری صداوسیما

سرپرست دفتر نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در گیلان گفت : در نظام جمهوری اسلامی ایران مهم ترین وظیفه شورای نگهبان صیانت از قانون اساسی است.

صاحب‌خبر -
شورای نگهبان حافظ قانون اساسیبه گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گیلان، سرپرست دفتر نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در گیلان دیشب در گفتگوی خبر 20 شبکه باران گفت : حفاظت از قانون اساسی ، حفاظت از جمهوریت و اسلامیت نظام از وظایف اصلی شورای نگهبان است.
احمد قنبریان با بیان اینکه در بخش نظارت بر قانون اساسی ، نظارت بر قوانین ، نظارت بر تصویب قوانین و نظارت بر اجرای قانون مورد توجه است افزود : در انتخابات نیز  علاوه بر چگونگی برگزاری انتخابات به شکایات  رسیدگی می شود.
وی با اشاره به نظارت استصوابی شورای نگهبان بر انتخابات گفت : این شورا فقط یک ناظر مطلع نیست بلکه اگر با خطایی در زمینه انتخابات مواجه شود نقش پیشگیرنده و بازدارنده دارد.
سرپرست دفتر نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در گیلان با بیان اینکه نظارت استصوابی شورای نگهبان مانع از ورود اندیشه های مختلف سیاسی برای ورود به ارکان نظام نیست گفت : فقط احراز صلاحیت نامزدهای انتخاباتی بر عهده این شورا است.
احمد قنبریان با اشاره به اینکه شورای نگهبان با 12 عضوش برای انجام 13 وظیفه از بازوان اجرایی و مشورتی نیز بهره می گیرد افزود : تمام مصوبات و آیین نامه های فقهی در یک مرکز مشورت فقهی در قم و همه مسایل حقوقی ، اقتصادی ، انرژی و مدیریت در مرکز پژوهشکده شورای نگهبان و موضوعات انتخاباتی نیز در دفاتر نظارت بر انتخابات  این شورا بررسی می شود.
وی گفت : شورای نگهبان در احراز صلاحیت نامزدهای انتخاباتی از نظر مراجع 4 گانه شامل اداره کل اطلاعات ، فرماندهی انتظامی ، دستگاه قضا و ثبت احوال استفاده می کند.

نظر شما