شناسهٔ خبر: 34149547 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تعدد قوانین و سازمانهای همجوار چالش گمرکات کشور است

اصفهان- ایرنا- معاون برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل گمرک جمهوری اسلامی تعدد رویه‌های گمرگی و سازمان‌های همجوار و قوانین را از جمله چالش‌های فراروی این نهاد ذکر و با هدف پیشبرد سریع امور بر ضرورت اصلاح آن تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

علی بعیدی مفردنیا روز چهارشنبه در آیین تودیع و معارفه مدیرکل گمرگ اصفهان در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی این استان، روان سازی تجارت در کنار عمل به قانون از اولویت‌های این نهاد برشمرد و افزود: از موانع دیگر پیش روی گمرک در توسعه سامانه های مربوط، تعدد سازمان های همجوار است به نحوی که سامانه های گمرکی باید با ۲۵ سازمان مختلف به صورت لحظه ای ارتباط برقرار کنند که عدم بلوغ سامانه‌های هر یک از این سازمان‌ها و یا قطعی و اختلال در آنها، در فرایند سامانه های گمرکی اختلال و قطعی ایجاد می کند.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال گمرک ملزم به اجرای حدود ۴۵ قانون داخلی و ۱۵ کنوانسیون بین المللی است و اکنون در کشور ۲۵ رویه گمرکی وجود دارد و هر کدام فرآیند مخصوص به خود را دارند و بسیاری از آنها منجمله پیله وری، کوله بری، ملوانی در سایر کشورها وجود ندارد.

به گفته وی به طور معمول در بیشتر کشورهای چهان بیش از چهار رویه گمرکی وجود ندارند.

معاون برنامه ریزی و امور بین الملل گمرک جمهوری اسلامی به حرکت رو به جلوی این نهاد که از سال ۱۳۸۹ آغاز شد اشاره و اضافه کرد: در شاخص فرآیندهای صادرات، واردات و ترخیص طبق گزارش های بین المللی گمرک ایران پیشرفت چشمگیری داشته و در بسیاری از موارد به عنوان "نمونه برتر" به گمرکات کشورهای دیگر معرفی می شود.

بعیدی مفردنیا ادامه داد: گمرک با دو الزام یکی اعمال کنترل و دیگری روان سازی تجارت مواجه است که با توجه به نیاز کشور به رونق تولید، در کنار عمل به قانون در اولویت گمرک است.

وی تصریح کرد: ساده ترین تعریف از گمرک نظارت بر تجارت فرامرزی است ولی در ورای این تعریف ساده در انجام وظایف و ماموریت های خود با دو الزام متضاد شامل وظیفه اعمال کنترل ها، محدودیت ها و ممنوعیت های قانونی و وظیفه ایجاد تسهیلات قانونی و تسریع در ترخیص کالا و روان سازی تجارت است، مواجه است.

به تاکید وی لازمه این دو الزام، دقت و سرعت است که به طور معمول افزایش یکی به کاهش دیگری منجر می شود.

وی خاطرنشان کرد: برای تحقق حداکثری دو الزام فوق به دنبال هوشمندسازی و تجهیز هر چه بیشتر گمرک هستیم و هدف گمرک تسهیل مسیر واردات مواد اولیه برای تولید و توسعه صادرات کالاهای ایرانی است.

رسول کوهستانی پُزوه" مدیرکل جدید گمرکات اصفهان در آیین معارفه خود با اشاره به موقعیت ویژه و صنعتی بودن استان گفت: با توجه به این موقعیت باید تجارت را توسعه دهیم و از فناوری های نوین بیش از پیش بهره ببریم.

استان اصفهان با دارابودن توانمندی های گوناگون تولیدی، کشاورزی صنایع تبدیلی و صنایع دستی در کشور جز مهم ترین استان ها در زمینه صادرات کالا محسوب می شود. عمده ترین کالاهای صادراتی از استان آهن و فولاد می باشد و پس از آن محصولات پتروشیمی، فرش و محصولات شیمی آلی از جمله عمده ترین کالاهای صادراتی استان به شمار می روند.

مهم ترین کشورهای مقصد کالاهای صادراتی استان، عراق، افغانستان، امارات متحده عربی، پاکستان و عمان هستند. مهم ترین کالاهای وارداتی گمرک اصفهان ماشین آلات مکانیکی، ماشین الات برقی و اجزا و قطعات منفصله خودرو است. عمده ترین کشورهای صادرکننده به مقصد گمرک اصفهان، ایتالیا، چین، آلمان، ترکیه و فرانسه هستند.

در این آیین از اسد اله احمدی وِنهری مدیرکل سابق گمرکات اصفهان قدردانی و رسول کوهستانی پُزوه به عنوان مدیرکل جدید این نهاد معرفی شد.

گمرک اصفهان دارای سه دفترخانه گمرکی مستقر در کاشان، فرودگاه بین المللی شهید بهشتی و گمرک امانات پستی است و دارای ۲ سرویس ارزیابی مستقر در ذوب آهن و فولاد مبارکه اصفهان است.

/ ‏۶۰۲۶/‏ ۳۰۸۰

نظر شما