شناسهٔ خبر: 34135628 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

رازهای شکست پنج‌گله

قرار بود پرسپولیس با تصمیم خاص گابریل کالدرون روز دوشنبه ۲بازی ۹۰دقیقه‌ای کامل انجام بدهد تا همه بازیکنان این تیم به شکل اساسی محک بخورند.

صاحب‌خبر -

این ۲بازی دوستانه قرار بود پشت به پشت برگزار شود، اما هر ۲ مسابقه به‌دلیل شرایط بد جوی لغو شد. نهایتا کالدرون تصمیم گرفت یک بازی درون‌تیمی بین نفرات موجود در اردوی ترکیه برگزار کند؛ مسابقه‌ای که سرنوشت عجیبی پیدا کرد. در این بازی نفرات اصلی تقریبا در یک تیم به بازی گرفته شدند و ذخیره‌ها در تیم مقابل به میدان رفتند، اما در کمال شگفتی نفرات جانشین با ۵ گل تیم اصلی را شکست دادند تا این مسئله باعث نگرانی شود.

اگرچه اسکلت اصلی پرسپولیس حفظ شده، اما به هر حال این تیم در زمینه کادرفنی با دگرگونی‌های اساسی مواجه شده و قرار است با طرحی کاملا نو به میدان برود. بنابراین تا زمانی که بازی‌ها به‌طور رسمی شروع نشده، نمی‌توان هیچ پیش‌فرضی در مورد او و تدابیر فنی‌اش متصور بود. با وجود این، بالاخره بازی‌های دوستانه نکاتی در دل دارند؛ ازجمله همین مسابقه عجیب که با نتیجه‌ای شگفت‌انگیز به پایان رسید.

  • دفاع ۳ نفره؛ استراتژی یا اجبار؟

در ترکیبی که تقریبا شامل بازیکنان اصلی پرسپولیس می‌شد و با ۵ گل شکست خورد، این نفرات به میدان رفتند: رادوشوویچ، جلال حسینی، کنعانی‌زادگان، شجاع خلیل‌زاده، نورالهی، سیامک نعمتی، امید عالیشاه، فرشاد احمدزاده، کمال کامیابی‌نیا، مهدی ترابی و علی علیپور. چنان‌که می‌بینید این تیم با آرایش ۳ دفاع خطی به میدان رفته است. برانکو در تغییر تاکتیک بسیار مقاوم بود و معمولا فقط از ۲ چینش ۲-۴-۴ خطی و لوزی استفاده می‌کرد، اما گویا کالدرون به آرایش‌های دیگری هم فکر می‌کند.

او دفاع و هافبک در تیمش زیاد دارد و شاید بدش نیاید از سیستم دفاع سه‌نفره استفاده کند. در این استراتژی جلال، شجاع و کنعانی کنار هم قرار می‌گیرند، مدافعان چپ و راست حذف می‌شوند و فرصت برای حضور هافبک‌های بیشتر فراهم می‌شود. البته شاید هم کالدرون دفاع سه‌نفره را فقط به این دلیل امتحان کرده که مدافعان چپ و راست اصلی‌اش یعنی انصاری، نادری و مهدی شیری در اردوی تیم ملی به سر می‌بردند و حسین ماهینی هم مصدوم است. هر چه بود این تست چندان موفقیت‌آمیز از کار در نیامد و تیم اصلی ۵ گل خورد؛ البته نباید فراموش کنیم جلال حسینی فقط ۲۰دقیقه در زمین حضور داشت و بعد از آنکه احساس درد کرد، جای خودش را به کریم باقری داد.

  • امیری، مهاجم‌تر از ترابی

تا زمانی که پرسپولیس مهاجم نوک نخریده است، کالدرون برای انتخاب زوج علیپور در خط حمله باید به نیروهای موجود فکر کند. در همین راستا فعلا مهدی ترابی و وحید امیری محتمل‌ترین گزینه‌ها برای بازی در خط حمله هستند. هر دوی این بازیکنان هم در مسابقه درون‌تیمی روز دوشنبه در خط حمله به میدان رفتند؛ ترابی در تیم اصلی‌ها زوج علیپور بود و موفق به گلزنی نشد، اما وحید امیری که تازه هم به اردوی ترکیه رسیده به‌عنوان مهاجم تیم ذخیره در کنار مهدی شریفی قرار گرفت و هر کدام از این بازیکنان ۲ گل زدند! پس شاید این بازی، امیری را نسبت به ترابی یک گام به خط حمله نزدیک‌تر کرده باشد.

  • نگرانی برای رادو

بوژیدار رادوشوویچ که گفته می‌شد در لیست مازاد پرسپولیس قرار گرفته، در این بازی گلر تیم اصلی‌ها بود و ۵ گل دریافت کرد! البته که رادو دروازه‌بان بدی نیست و قبلا کیفیتش را حداقل به‌عنوان یک گلر ذخیره قابل اتکا نشان داده، اما به هر حال جای نگرانی است که دروازه او مقابل تیم ذخیره‌ها ۵ بار باز می‌شود. به هر حال فراموش نکنیم رادو با باشگاه قرارداد دلاری دارد و هزینه حضورش در جمع سرخپوشان اصلا کم نیست.

برچسب‌ها:

نظر شما