شناسهٔ خبر: 34106324 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

جوزف‌بورل: اسپانیا در «اینستکس» مشارکت می‌کند

وزیر خارجه اسپانیا و جانشین پیشنهادی موگرینی همزمان با ورود به نشست امروز وزرای خارجه اروپا تأکید کرد: اسپانیا در «اینستکس» مشارکت می‌کند.

صاحب‌خبر -
«لارنس نورمن» خبرنگار روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در پیامی توئیتری نوشت: «جوزف‌بورل» وزیر امور خارجه اسپانیا و رئیس پیشنهادی روابط خارجی اتحادیه اروپا (جانشین فدریکا موگرینی) همزمان با ورود به نشست امروز وزرای خارجه اروپا گفته است که اسپانیا در اینستکس (ساز و کار حمایت از مبادلات تجاری اروپا با ایران) مشارکت می‌کند.

در پیام خبرنگار روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در این خصوص آمده است: جوزف‌بورل گفته که توافق هسته‌ای با ایران برای اروپا حیاتی است و ما به شدت با تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا مخالفیم.

وی در پیامی دیگرب به نقل از جوزف‌بورل تأکید کرد: اسپانیا در اینستکس مشارکت می‌کند و اروپا باید برای دور زدن محاصره اقتصادی ناشی از تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا علیه ایران تلاش کند که این آسان نیست و ایران هم باید به تعهداتش به این توافق بازگردد.
 ساز و کار حمایت از مبادلات تجاری موسوم به «اینستکس» توسط آلمان، فرانسه و انگلیس، اوایل فوریه سال ۲۰۱۹ (بهمن ۱۳۹۷) نهایی و ثبت شد؛ اما از آن روز تا به حال هنوز این ساز و کار عملیاتی نشده است.

مقر این گروه در پاریس فرانسه است که مدیریت اجرایی آن را آلمان بر عهده دارد و بریتانیا نیز رئیس کمیته نظارت است.

این در حالی است که ۳ ماه پس از ایجاد دفتر اروپایی اینستکس، شرکت ایرانی آن نیز ۲۹ آوریل (۹ اردیبهشت) به ثبت رسید؛ اما اروپا کماکان در خصوص تعهدات خود تعلل می‌کند.

شایان ذکر است، در ۸ ماه می‌سال ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷) دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خبر خروج یکجانبه واشنگتن از برجام را همراه با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد.

نظر شما