شناسهٔ خبر: 34098702 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پیش از آغاز نشست وزاری خارجه اتحادیه اروپا‎‎؛

با آمریکا درباره ایران اختلاف نظر داریم

وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد با آمریکا نزدیک ترین متحد کشورش در خصوص ایران اختلاف نظر دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از خبرگزاری رویترز؛ ­جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس روز دوشنبه پیش از آغاز نشست وزاری خارجه اتحادیه اروپا در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا شما توافق ایران را مرده می دانید گفت: این توافق هنوز نمرده است و ما کاملا به عاری سازی هسته ای منطقه خاورمیانه پایبند هستیم.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3729360"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2475695/3729360?width=340&height=240"></script></div>

جرمی هانت ادعای کهنه را پیش کشید و گفت: اگر ایران به سلاح هسته ای دست پیدا کند, سایر کشورها در منطقه نیز به سلاح هسته ای دست پیدا خواهند کرد و شرایط بسیار بسیار خطرناکی به وجود خواهد آمد. از این رو ما به دنبال راهی برای حفظ توافق هسته ای هستیم که به اعتقاد ما بهترین راه برای عاری نگه داشتن خاورمیانه از تسلیحات هسته ای است.

وی با تکرار ادعایی شبیه ادعای نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: ایران هنوز یک سال تا توسعه سلاح هسته ای فاصله دارد. هنوز پنجره هایی کوچک برای حفظ توافق وجود دارد.
جرمی هانت در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا کشورهای عضو اتحادیه اروپا اقدامی مشخص در برابر آنچه ایران تاکنون انجام داده است اتخاذ خواهند کرد گفت: بله و این شامل کمیسیون مشترکی می شود که مکانیسمی است که در توافق گنجانده شده است و مربوط به زمانی می شود که یک طرف گمان می کند که طرف مقابل توافق را نقض کرده است. این اتفاق به زودی خواهد افتاد.

وی بدون اشاره به نقض برجام از سوی آمریکا و مکانیسم فشار به آمریکا گفت: تحقیقات مشترک مناسبی درباره آنچه اتفاق افتاده است وجود دارد. اما چیزی که ما به دنبال آن هستیم یافتن راهی برای بیرون کشیدن ایران از این شرایط است تا آنها بتواند به تعهد به توافق هسته ای باز گردند. چرا که ما به روشنی بیان کرده ایم که توافق, توافق است, اگر انها توافق را نقض کنند, این گونه نیست که توافق را در بخش هایی حفظ کرد و در بخش های دیگر حفظ نکرد و ما نیاز داریم که ببنیم به این توافق به طور شایسته ای اجرا می شود.

موگريني: در تلاش براي حفظ برجام هستيم 

­فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نيز  پیش از حضور در نشست شورای اروپا در گفتگو با خبرنگاران گفت: در تلاشیم به همراه شرکای بین المللی توافق هسته ای ایران را حفظ کنیم.
موگرینی گفت: "ما احتمالا امروز شاهد طولانی ترین نشست شورای وزرای امور خارجه اروپا طی این پنج سال خواهیم بود. ما یک دستورالعمل فشرده در اختیار داریم . ما این نشست را با بررسی موضوع ایران آغاز خواهیم کرد تا به همراه دیگر اعضای اتحادیه و همچنین دیگر شرکای بین المللی خود ببینیم چگونه می توانیم توافق هسته ای با ایران را حفظ کنیم و همه اقدامات را بکار گیریم تا ایران همانند چند هفته یا چند روز پیش بتواند به پایبندی کامل به این توافق نامه باز گردد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفتگو با خبرنگاران گفت تنش در منطقه خلیج فارس برای همه خطرناک است.
او گفت: "به تازگی از عراق بازگشته ام. ما طی هفته های اخیر با همه کشورهای منطقه خلیج فارس رایزنی کرده ایم و هیچ کشوری را مستثنی نکرده ایم. من در منطقه شاهد آگاهی در ارتباط با این حقیقت هستم که این تنش ها برای همگان خطرناک است و هیچ کشوری از این موضوع مستثنی نیست و خطر محاسبات اشتباه وجود دارد. فکر می کنم همه ما علاقه مند به متمرکز شدن بر روند مهار  کردن خطرات هستیم, این که چگونه از تشدید تنش های نظامی یا هر نوع تنشی جلوگیری کنیم و من به اعتماد منطقه ای به عراق باور دارم و این که ما باید بر چگونگی حفاظت از نتایج خوبی متمرکز شویم که در عراق دست یافته ایم که این موضوع در راستای منافع مشترک همه کشورهای منطقه قرار دارد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3729622"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2475695/3729622?width=340&height=240"></script></div>

فرانسه: اروپائیان باید در حفظ برجام متحد بمانند

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه گفت: اروپائیان باید در حفظ برجام متحد بمانند.

وي افزود:  این یک سالگرد بد است زیرا توافق وین نتوانست چهارمین سالگرد تولد خود را جشن بگیرد. تصمیم ایران مبنی بر کاهش پایبندی خود به توافقی که آمریکا سال گذشته از آن خارج شد، پاسخی بد به یک تصمیم بد بود!

وي ادامه داد: این اقدام بر مزایای اقتصادی که ایران می توانست از توافق به دست آورد، تاثیر گذاشت.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3729695"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2475695/3729695?width=340&height=240"></script></div>
آلمان: ایران باید به شروط برجام عمل کند!
وزیر امور اروپایی آلمان گفت: ایران باید به شروط برجام عمل کند!
میشائیل روت همزمان افزود: موضوع ایران امروز در دستور کار است. برای ما مهم است که همچنان در مذاکره بمانیم و برای تنش زدایی تلاش کنیم. ایران باید به شروط توافق هسته ای به منظور تحقق روابط اقتصادی بهتر با جهان خارج عمل کند!
وي گفت: ما می خواهیم سهم خودمان را در این توافق حفظ کرده و آن را تقویت کنیم.  اینستکس، همکاری اقتصادی را ممکن می سازد اما ضروری است ایران به تعهداتش عمل کند در غیراینصورت این توافق بی معنی می شود.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3729752"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2475695/3729752?width=340&height=240"></script></div>
بلژيک: بايد به تنش زدايي در خصوص برجام کمک کنيم 
وزیر خارجه بلژیک گفت : اتحادیه اروپا باید به تنش زدایی در خصوص برنامه هسته ای ایران کمک کند. 
دیدیه ریندرس پیش از شرکت در نشست شورای اروپا در بروکسل افزود: من فکر می کنم که نشست امروز ما بر مسئله ایران متمرکز باشد. ما تلاش می کنیم دریابیم اتحادیه اروپا چگونه می تواند از اجرای توافق هسته ای ایران دفاع کند.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3729639"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2475695/3729639?width=340&height=240"></script></div>
هلند:ايران به برجام پايبند باشد!
وزیر امور خارجه هلند گفت : ایران باید به برجام پایبند باشد!
 استف بلاک پیش از شرکت در نشست شورای اروپا در بروکسل افزود: ما درباره مسائل ایران نگرانیم، دولت ایران باید به تعهدات خود بر اساس برجام پایبند باشد.  فکر می کنم هنوز دیر نشده است.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3729672"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2475695/3729672?width=340&height=240"></script></div>
فنلاند: تاکید وزیر خارجه فنلاند بر حمایت از اینستکس
پکا ها ویستو وزير خارجه فنلاند گفت : بی شک این مسئله مهم است که ایران به همه قوانین برجام پایبند بماند و ما درباره اخبار جدید درباره غنی سازی اورانیوم (از سوی ایران) نگرانیم اما فنلاند همزمان از روند اینستکس حمایت می کند.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3729722"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2475695/3729722?width=340&height=240"></script></div>
سوئد: از برجام حمايت مي کنيم 
وزیر خارجه سوئد گفت: فکر می کنم امروز روز مهمی است تا بار دیگر بیان کنیم که ما از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حمایت می کنیم.
مارگوت والستروم گفت: این توافقنامه را یک توافقنامه بسیار مهم با ایران تلقی می کنیم . ما  تلاش می کنیم هر کاری که می توانیم  انجام دهیم تا از ساز و کار اینستکس حمایت کنیم. تشدید بیشتر مناقشه بین آمریکا و ایران  کمکی به حل مسئله نخواهد کرد.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3729761"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2475695/3729761?width=340&height=240"></script></div>
ليتواني: حفظ برجام بستگی به رفتار طرف ها دارد
وزیر خارجه لیتوانی گفت : برای حفظ برجام همچنان باید تلاش های دیپلماتیک را به کار بگیریم .
لیناس لینکه ویشوس افزود: طرف های توافق هسته ای نباید سبب تشدید تنش ها شوند. حفظ برجام بستگی به رفتار طرف ها دارد. به پایان برجام نزدیک شده ایم . ما می دانیم که شرایط کنونی و بررسی ها و اقدامات انجام شده از سوی طرف های دو سوی اقیانوس با یکدیگر برابر نیست.
وي افزود: بنابراین نخست باید سیاست هایمان را هماهنگ کنیم و هماهنگ با یکدیگر اقدام کنیم تا بتوانیم به نوعی موفقیت برسیم."
 تاکنون سیاست هایمان را هماهنگ نکرده ایم و شیوه های مختلفی را بکار گرفته ایم و برداشت هایمان از اوضاع متفاوت است.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3729834"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2475695/3729834?width=340&height=240"></script></div>
اسپانيا: توافق ایران برای اروپا حیاتی است
جوزف بورل وزیر امور خارجه اسپانیا هم زمان با ورود به نشست شورای اروپا به خبرنگاران گفت اروپا در حال انجام همه اقدامات در حد توانش درخصوص توافق هسته ای است و ایران باید به تعهداتش به این توافق بازگردد.
وي افزود: اروپا باید برای دور زدن محاصره اقتصادی ناشی از تحریم های سرزمینی آمریکا علیه ایران تلاش کند و این آسان نیست.
بورل که به عنوان رئیس بعدی امور خارجه اتحادیه اروپا پیشنهاد شده است گفت اسپانیا در اینستکس مشارکت می کند. او تاکید کرد توافق ایران برای اروپا حیاتی است و ما به شدت با تحریم های فراسرزمینی آمریکا مخالفیم.

پلاتوي خبرنگار سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما از نشست شوراي اروپا در بروکسل.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3729715"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2475695/3729715?width=340&height=240"></script></div>

 

 

نظر شما