شناسهٔ خبر: 34065581 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در گفتگو با دانشجو مطرح شد

تحریم هم مانع تولید پهپاد ایرانی نشد/ عدم اختصاص ارز دولتی به تولیدکنندگان پهپاد

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: با وجود تحریم‌ها توانستیم قطعات لازم برای ساخت پهپاد را در کشور تولید کرده و یک پهپاد ایرانی بسازیم.

صاحب‌خبر -

تحریم هم مانع تولید پهپاد ایرانی نشد/ عدم اختصاص ارز دولتی به تولیدکنندگان پهپاد

حامد بیگدلی، مدیر عامل شرکت صنایع هوافضا طوبا در گفتگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، با اشاره به تولید پهپاد بومی در کشور اظهار کرد: این یک محصول عملیاتی در حوزه‌ پرواز است که قابلیت تصویربرداری و ارسال تصاویر به صورت زنده تا شعاع فاصله‌ی ۲۰ کیلومتری در بازه‌ی زمانی یک ساعت الی یک ساعت و ربع را دارد.

بیگدلی ادامه داد: از این پهپاد‌ها در مواردی همچون به جنگل‌بانی، امور نظامی، مرزبانی، نیروی انتظامی و دستیابی به اماکنی که صعب العبور باشد، استفاده می‌شود.

وی افزود: این پهباد مجهز به دوربین بزرگنمایی با زوم اپتیکال است که می‌تواند دید تا فاصله‌ی ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر در ارتفاع ۳۰۰ متری را مهیا کند.

بیگدلی در پاسخ به این سوال که استقبال از این وسیله چقدر بوده است، گفت: بحث پهپاد در حال حاضر در کشور بحث داغی است و با توجه به قدمت ۱۸ ساله‌ای که ما در این حوزه داریم، شناخته شده هستیم و نیاز‌های بازار را به خوبی می‌شناسیم که همین امر هم منجر به عقد قرارداد‌های مختلف در این حوزه شده است.

وی تحریم را یکی از چالش‌ها و مشکلات این حوزه دانست و تصریح کرد: بزرگترین چالش ما تامین قطعات پهپاد‌ها است، پیش‌تر این این قطعات در خارج کشور تولید و به داخل وارد می‌شد، اما با توجه به تحریم‌ها، خوشبختانه ما توانستیم تا ۹۰ درصد قطعات را در داخل تولید کرده و سیستم را بومی سازی کنیم.

بیگدلی در خصوص سایر مشکلات موجود بر سر راه این صنعت افزود: یکی از مشکلات پررنگ در حوزه‌ی فعالیت ما بحث ارز است، زیرا ارز به صورت ارز دولتی در اختیار ما قرار نمی‌گیرد و رقابت با شرکت‌های خارجی را برای ما سخت می‌کند.

مدیر این شرکت دانش بنیان ادامه داد: شرکت‌های خارجی تولیدشان چند هزار و شاید بیشتر است، ولی ما با تعداد بسیار پایین و شاید زیر هزار قطعه تولید می‌کنیم و نهایتا قیمت تمام شده برای ما بیشتر از نمونه‌ی خارجی در می‌آید.

بیگدلی اضافه کرد: حمایت دولت از این بخش باید بیشتر شود، زیرا شرکت‌های خارجی قابل اعتماد نیستند. آن‌ها میتوانند هر لحظه سِرورهایشان را ببندند و این وسیله را در ایران غیر قابل استفاده کنند.

وی تصریح کرد: راه حل ما به دولت این است که به تولید کنندگان داخلی بهاء بیشتری بدهند و در بحث واردات سخت گیرانه عمل کنند تا به راحتی محصولات خارجی وارد کشور نشود، زیرا مشکلات بسیاری در محصولات وارداتی دیده شده است.

مدیرعامل شرکت صنایع هوافضای طوبا در خصوص حمایت ارگان‌های مختلف از این صنعت، خاطرنشان کرد: متاسفانه حمایتی از ما صورت نگرفته و از این صنعت آنطور که باید و شاید نتوانستیم بهره ببریم؛ بزرگترین دغدغه‌ی ما تامین مکانی برای کار کردن است که هزینه‌ی بالایی دارد و امیدواریم که این امر با حضور در پارک‌های علم و فناوری محقق شود.

نظر شما