شناسهٔ خبر: 32289658 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

بر اساس اعلام کمیته هوایی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی؛

بیشترین اختراعات در صنعت هوایی مربوط به کدام حوزه هستند؟ / تکیه بر اختراعات و ایده‌های جوانان ایرانی

بر اساس اعلام کمیته هوایی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری بیشترین میزان اختراعات ارسال شده به ستاد در صنعت هوایی، مربوط به دو حوزه طراحی هواپیما و پهپاد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کمیته هوایی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی اعلام کرده است که ۳۰ درصد اختراعات ارسال شده به ستاد مربوط به حوزه طراحی هواپیما و سامانه‌ها و ۲۳ درصد مربوط به طراحی پهپاد‌ها می‌شود.

بر اساس این آمار، بخش «الکترونیک، اویونیک و ناوبری» و «موتور پیشرانه» با ۱۶ درصد اختراعات ارسال شده به ستاد به صورت مشترک در رتبه سوم قرار دارند. بخش «بالگرد و سامانه ها» نیز با ۱۱ درصد در جایگاه چهارم قرار گرفته است.

گروه هوایی ستاد، از ابتدای سال ۹۵ به‌عنوان مرجع استعلام ارزیابی اختراعات هوافضا همکاری خود را با سازمان ثبت‌اسناد آغاز کرد و دراین‌ بین اختراعات مختلفی را مورد بررسی قرار داده است. از آن جمله می‌توان به «ارابه‌های اضطراری پنهان فرود و توقف خودکار هواپیما بدون دخالت انسان»، «جت عمودپرواز باقابلیت هیبریدی - الکتریکی»، «کابین پرنده (جنگنده و هلیکوپتر) برای بازیابی خلبان طی مأموریت با استفاده از جداشونده هوشمند»، «چراغ فرود و تاکسی هواپیما با تکنولوژی LED»، «بالگرد هم‌محور با سیستم دم مستقل»، «پهپاد تلفیقی بال ثابت و مولتی روتور الکتریکی» و ... اشاره کرد.

با توجه به جذابیت و همچنین گستردگی کاربردی دو محور طراحی هواپیما و پهپاد، اظهارنامه‌های ارائه شده به ستاد در این دو حوزه، فراوانی بیشتری دارد که می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب و با جلب مشارکت بخش‌های صنعتی و دانشگاهی، این ایده‌ها را به سمت رفع نیاز‌های صنعت، جهت‌ دهی کرد.

با توجه به اینکه هر اختراع و ابتکاری با یک ایده نو و خلاق همراه است، می‌توان گفت که در صورت ورود این ایده‌ها و اختراعات به صنعت هوایی، جانی تازه به این صنعت پیچیده و پرکاربرد دمیده خواهد شد. جانی که از نفس جوانان ایرانی و مخترعان توانمند داخلی برمی آید و به رونق اقتصادی کشور می‌انجامد.

نظر شما