شناسهٔ خبر: 34051210 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

سرپرست حجاج ایرانی در عربستان:

آمده ایم تا در کنار زائران و در خدمت آنان باشیم

نماینده، ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی که زودتر از روال سال‌های گذشته به عربستان سعودی سفر کرده است، گفت: آمده ایم تا در کنار زائران و در خدمت آنان باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب که جمعه شب همراه آقای «علی رضا رشیدیان» رییس سازمان حج و زیارت و جمعی از مسئولان این حوزه وارد مدینه منوره شد، در مصاحبه‌ای با خبرنگاران افزود: اساس کار ما خدمتگزاری به زائر است. هر جا که زائر حضور داشته باشد ما باید حاضر باشیم و به آنان خدمت بکنیم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه امسال زودتر از سال‌های قبل، عملیات حج شروع شده است، ما هم باید زودتر حرکت می‌کردیم تا در خدمت زائران باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین نواب یادآور شد: امسال طولانی‌ترین دوره حج پس از پیروزی انقلاب اسلامی است و به همین دلیل، تلاش می‌کنیم مدت اقامت ما نیز همپای زائران باشد تا آنان احساس نکنند تنها هستند.

امیرالحاج ایران گفت: با بررسی اشکالاتی که در دوره‌های گذشته بوده و آسیب شناسی شده است، امسال برنامه ریزی بسیار خوبی برای حج صورت گرفته و همه برنامه‌های آن به مرور و طبق جدول تعیین شده، اجرا خواهد شد.

وی افزود: چارچوب اصلی برنامه‌های حج امسال همانند سال‌های گذشته است، اما اشکالات آن برطرف شده و برنامه‌های جدیدی نیز اضافه شده است.

رشیدیان رییس سازمان حج و زیارت نیز به خبرنگاران گفت: بر اساس تفاهم نامه و قرارداد‌هایی که بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان در زمینه حج منعقد شده، تاکنون همه اقدامات در زمینه‌های مختلف نظیر اسکان، تغذیه و مسکن بخوبی و بر اساس برنامه پیش رفته است.

وی افزود: اقدامات فرهنگی نظیر زیارت دوره و مراسم دعای کمیل و ندبه نیز به خوبی برگزار شده است.

رشیدیان از پرواز‌های شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) برای انتقال حجاج نیز ابراز رضایت کرد و گفت: تاکنون که ۱۰ هزار حاجی در عربستان داریم، پرواز‌ها بدون مشکل انجام شده است و امیدواریم به همین صورت تداوم یابد.
رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه فردا (شنبه) نخستین گروه از زائران ایرانی پس از زیارت مدینه برای انجام عمره تمتع و مناسک حج روانه مکه می‌شوند، خدمات و تسهیلات پیش بینی شده برای حجاج را در مکه، مطلوب، «آماده و مهیا» ارزیابی کرد.

وی گفت: ستاد حج و زیارت در مکه از چند روز پیش فعال شده است، دو آشپزخانه و هتل‌های ما در آنجا آماده هستند و حمل و نقل درون شهری نیز آماده ارایه خدمات است. در مجموع، همه چیز مهیا است و ما امیدواریم حجاج بدون مشکل وارد مکه شوند.

رشیدیان همچنین سال جاری را «یکی از طولانی‌ترین زمان‌های اقامت زائران و حجاج ایرانی در عربستان» به دلیل استاندارد‌های پروازی تعیین شده از سوی این کشور بیان کرد.

وی گفت: این اقامت طولانی می‌تواند به یک فرصت بی نظیر جهت ارتقای فرهنگ دینی و بهره گیری از ارزش‌های معنوی و اخلاقی برای حجاج ایرانی تبدیل شود.

رییس سازمان حج و زیارت در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد که بحث امنیت، عزت و کرامت حجاج ایرانی در تفاهم نامه با دولت عربستان مورد توافق و تاکید قرار گرفته است و هیچ مشکلی از این بابت وجود ندارد.

رشیدیان گفت: خوشبختانه، در توافقات توانستیم تعداد حجاج ایرانی را از ۸۱ هزار نفر در سال گذشته به ۸۴ هزار نفر در سال جاری برسانیم و علاوه بر آن، برگزاری تمامی مراسم فرهنگی که در مکه و مدینه در هتل‌ها و در عرفات و منا زیر چادر‌های زائران ایرانی انجام می‌شود، مورد توافق و تایید دو طرف قرار گرفته است.

وی افزود: امیدواریم حجاج ما بتوانند مراسم خود را بر اساس آنچه که در جمهوری اسلامی برنامه ریزی شده است، بطور کامل انجام دهند و با آرامش حج را به پایان برسانند.

اعزام بیش از ۸۶ هزار زائر ایرانی و عوامل برگزارکننده آن از روز دوشنبه – ۱۷ تیرماه- به عربستان آغاز شده است.

آخرین کاروان ایران طبق برنامه، دو ماه بعد یعنی در ۱۷ شهریور مدینه را ترک خواهد کرد.

انتهای پیام/

نظر شما