شناسهٔ خبر: 33999994 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

هشدار اندیشکده روس به انگلیس درباره تقلید از مواضع آمریکا در قبال ایران

اندیشکده روسی «باشگاه گفت‌و‌گوی والدای» با هشدار به تقلید لندن از واشنگتن در تقابلش با تهران، به انگلیس درباره واکنش تلافی‌جویانه ایران در قبال توقیف نفتکش این کشور در جبل‌الطارق هشدار داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک اندیشکده مطرح روس یادداشتی تحت عنوان  «آیا لندن به تقابل واشنگتن علیه ایران می‌پیوندد؟»، به انگلیس درباره تبعات تشدید مواضع ضد ایرانی اخیر و تقلید لندن از مواضع واشنگتن هشدار داده است.

در یادداشت اندیشکده «باشگاه گفت‌و‌گوی والدای» روسیه آمده است: «کاخ سفید به منظور ایجاد اختلاف در اتحادیه اروپا درباره اینستکس و چندین موضوع دیگر که در آنها اتحادیه اروپا و ایران مواضع مشابهی دارند، در تلاش برای اختلاف‌ انداختن بین ایران و بریتانیا است».

«فرهاد ابراهیموف» نویسنده این مطلب اعتقاد دارد: «بریتانیا علاقه‌ای به تشدید تنش‌ها بر سر سوپر تانکر "گریس ۱" ایران ندارد، تانکری که تفنگداران دریایی بریتانیایی در جبل الطارق آن را توقیف کردند( جزئیات بیشتر اینجا و اینجا).

نویسنده این یاداشت تحلیلی معتقد است که انگلیس با توقیف سوپرتانکر ایرانی،  «صرفا دستورات واشنگتن را اجرا کرد، واشنگتنی که بجز ابراز نظامی، آماده استفاده از همه ابزارها برای تشدید فشار بر ایران است».

از نظر این تحلیلگر روس، «آمریکایی‌ها معتقد هستند که این اتفاق (توقیف نفتکش ایران در جبل الطارق) می‌تواند روی تصمیمات تهران و حمایتش از سوریه تاثیر بگذارد. از لحاظ نظری، هیچ کس نمی‌تواند ثابت کند که این تانکر از ایران به سوریه نفت حمل می‌کرده چرا که این تانکر بدون طی کردن بازرسی‌های مورد نیاز نهادهای اتحادیه اروپا (توسط انگلیس) توقیف شد».

ابراهیموف در ادامه این یادداشت نوشت: «به دلیل آنکه رئیس‌جمهور ترامپ رسما کارزار انتخاباتی سال ۲۰۲۰ خود را برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری آغاز کرده است، بعید است که او از روش‌های سفت و سخت برای اعمال فشار ضد ایران استفاده کند چرا که ارتکاب به هر اشتباهی در سیاست خارجی از جمله در قبال ایران، می‌تواند سبب ترساندن پایگاه رای او و دور شدن آنها از ترامپ شود».

پاسخ محتمل ایران

در ادامه یادداشت اندیشکده «باشگاه گفت‌و‌گوی والدای» می‌خوانیم: «ابراهیم رئیسی رئیس کنونی قوه قضائیه ایران گفته است که ایران علیه بریتانیا تلافی خواهد کرد. این حرف بدان معنا نیست که ایرانی‌ها هر کشتی بریتانیایی که دستشان به آن برسد را توقیف کنند. بعید است که تهران گزینه رویارویی آشکار را در پیش بگیرد اما این اتفاق (توقیف نفتکش خود در جبل الطارق) را نادیده هم نخواهد گرفت. این احتمال وجود دارد که ایران فشار بر اروپایی‌ها در موضوع برجام را تشدید کند، موضوعی که در حال حاضر دردناک‌ترین مساله برای این کشور است. علاوه بر آن، تهران می‌داند که اروپا علاقه‌ای به فروپاشی توافق هسته‌ای ندارد».


اندیشکده «باشگاه گفت‌و‌گوی والدای» روسیه

نویسنده یادداشت با اشاره به گام‌های اول و دوم ایران در کاهش تعهدات برجامی خود تصریح کرد: «کاملا روشن است که تهران دارد به رهبران سه کشور اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس) در خصوص جدیت نیات خود سیگنال می‌فرستد.

ابراهیموف می‌نویسد: «ایرانی‌ها افرادی به شدت عملگرا هستند و می‌دانند که هر تلاشی برای خارج کردن برجام از مسیرش، بازی کردن در زمین بازی واشنگتن است. تهران خواهان دفن کردن توافق هسته‌ای نیست و به همین دلیل است که در حال اقدامات گام به گام است. ابتدا تعهدات برجامی خود را به تعلیق در می‌آورد و به اتحادیه اروپا برای واکنش نشان دادن، زمان می‌دهد. اگر اروپایی‌ها در انجام کار برای حفظ توافق ناکام بمانند و هیچ راه‌حل دیگری ممکن نباشد، شاید ایران از برجام خارج شود».

سناریوهای محتمل

تحلیلگر باشگاه گفت‌و‌گوی والدای معتقد است: «بسیاری از سیاستمداران ایرانی از هر دو اردوگاه اصولگرا و اصلاح‌طلب، برای انجام اقدامات تلافی جویانه علیه تانکرهایی که از شبه جزیره عربستان به سمت بریتانیا نفت حمل می‌کنند، پیشنهاداتی ارائه داده‌اند. برخی سیاستمداران ایرانی حتی پیشنهاد استفاده از پهپادهای رزمی ایرانی برای حمله به پالایشگاه‌های و انبارهای نفتی مستقر در ساحل غربی عربستان سعودی را که با شرکت‌های بریتانیایی در زمینه صدور نفت همکاری می‌کنند، مطرح کردند».

در ادامه این یادداشت آمده است: «شایعاتی وجود دارد که شرکت‌های نظامی ایران یک مدل جدید موشک هدایت شونده سطح به سطح ایجاد کرده‌اند که قادر است علیرغم وجود سامانه‌های پدافند هوایی برای حفاظت از تاسیسات بزرگ، این تاسیسات را هدف قرار دهد. آنها (ایرانی‌ها) می‌توانند این موشک‌ها را برای حوثی‌ها در یمن بفرستند و آنها با استفاده از این موشک‌ها آسیب جدی به صنعت نفت سعودی وارد کرده و از این طریق اقدام بریتانیا را هم تلافی کنند و در واقع با یک تیر دو نشان بزنند».

تحلیلگر روس در پایان یادداشت می‌نویسد: «البته چنین سناریویی وقتی عملی خواهد شد که لندن اقدامی یکجانبه در مسیر تشدید تنش با تهران بردارد و مثلا با تقلید از متحدش آمریکا، از برجام خارج شود».

پیش از این مقام‌های مختلف ایرانی با محکوم کردن توقیف سوپر تانکر این کشور در جبل الطارق، این اقدام انگلیس را «راهزنی دریایی» خواندند.

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه ایران شانزدهم تیرماه جاری، درباره توقیف نفتکش حامل نفت ایران توسط نیروی دریایی انگلیس عنوان کرد: «هیچ قانونی به دولت انگلیس این اجازه را نمی‌دهد که این نفتکش را متوقف کند و از نظر ما این راهزنی دریایی است و خواستار آزادسازی سریع این نفتکش هستیم.

وی افزود: «البته ما برای تامین منافع خودمان همه مسیرها را امتحان خواهیم کرد و برای استیفای حقوق خود از هیچ امکانی نخواهیم گذشت، ولی امیدواریم از طریق رایزنی‌های دیپلماتیک و اگر لازم باشد اقدامات حقوقی این موضوع به زودی حل و فصل شود».

انتهای پیام/م

نظر شما