شناسهٔ خبر: 33927611 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

فيشينگ همچنان قرباني مي‌گيرد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - رئيس پليس فتا تهران بزرگ درباره اينکه مجرمان با ساخت صفحات شبيه به درگاه‌هاي پرداخت بانکي و فروشگاه‌هاي اينترنتي مشهور به اطلاعات کاربران دسترسي پيدا و در فرصتي مناسب حساب شان را از وجوه نقد خالي مي کنند به شهروندان هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري آريا از ايسنا، سرهنگ تورج کاظمي با بيان اينکه مجرمان همواره راه‌هايي را براي انجام رفتارهاي مجرمانه خود پيدا مي کنند اظهار کرد: از روش‌هاي انجام جرم در فضاي مجازي که يکي از روش‌هاي رايج انجام جرم در اين فضا است ساختن لينک و صفحاتي تحت عنوان فيشينگ است که طي آن فرد مجرم با ارسال ايميل يا پيامي در شبکه هاي اجتماعي، آدرسي را به کاربر معرفي مي کند. بزهکاران فضاي سايبر با ارسال پيام به کاربران و معرفي لينک‌هايي، از کاربر مي خواهند تا يک سري اطلاعات هويتي و يا مالي خود را طي فرم هايي در آن سايت ارائه کند و پس از اين تکميل اين عمل از سوي کاربران، کلاهبرداران اقدام به سرقت اطلاعات وارد شده مي کنند.
وي با تاکيد بر اينکه مجرمان اين سايت‌ها و درگاه‌هاي بانکي را به صورت جعلي طراحي مي کنند، تاکيد کرد: کاربران براي جلوگيري از اينکه طعمه اين افراد شوند بايد آدرس اين درگاه‌ها را با دقت بررسي کنند، چرا که بزهکاران فضاي سايبري با استفاده از لوگوها و تيترهاي رسمي از بانک ها و موسسات مالي معتبر به دنبال به دست آوردن اطلاعات بانکي افراد از طرف آن‌ها هستند که در اين صورت به راحتي مي توانند ازحساب بانکي شان سرقت کنند.
رئيس پليس فتا تهران بزرگ با بيان اينکه فيشينگ ممکن است از سوي افراد آشنا و دوستان نيز ارسال شود، گفت: لينک‌هاي فيشينگ ممکن است در قالب پيغامي در شبکه‌هاي اجتماعي تحت پوشش وب، سايت‌هاي خيريه، برنامه هاي پيغام فوري و اجناس و کالا با قيمت مناسب، به صورت رايگان يا از طريق پيام کوتاه براي کاربران ارسال شود؛ شيوه‌هاي ديگري هم از اين طريق توسط مجرمان انجام مي‌گيرد که مي‌توان به کلاهبرداري با ربات هدايت کننده به صفحات شبيه سازي شده بانک اشاره کرد.
سرهنگ کاظمي با بيان اينکه بر اساس پرونده‌هايي که به پليس اطلاع داده مي‌شود، متهمان ابتدا اقدام به طراحي ربات يا اپليکيشن ارائه دهنده خدمات مختلفي از جمله افزايش فالوور، دوست ياب، همدم ياب، ردياب، مکان ياب و ... مي کنند گفت: انجام کلاهبرداري از طريق انجام طراحي اين ربات ها به صورتي است که ربات پس از نصب برنامه به منظور فعالسازي اپليکيشن از کاربر درخواست واريز مبلغ اندکي، هدايت به صفحه جعلي مي کند. اين ربات‌هاي راه اندازي شده، به صورت مستقيم اطلاعات و رمز کارت را طي چند مرحله از کاربر مي گيرد و در تمامي موارد پيام عدم ارتباط با بانک و يا تراکنش ناموفق نشان مي دهد.
به گفته وي، مجرمان اقدام به تبليغ ربات يا اپليکيشن‌ هاي جعلي در کانال‌هاي پر بازديد شبکه‌هاي اجتماعي مانند تلگرام و اينستاگرام با چند صد هزار اعضاء مي کنند و به اين ترتيب برنامه مورد نظر در دسترس تعداد بسيار زيادي از کاربران شبکه هاي اجتماعي قرار مي گيرد. شهروندان، مراقب ربات‌هايي که کاربر را به صفحات جعلي درگاه‌هاي بانکي هدايت مي کنند باشند تا از وقوع اتفاقات غير مترقبه بعدي در امان بمانند.

نظر شما