به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، نشریه «تله راما» در یادداشتی به قدرت شرکتهای تبلیغاتی فرانسه در حوزه فرهنگ پرداخته و نوشته است: بسیاری از موزهها و و مراکز هنری، طراحی نشانهها و پوسترها و اقلام تبلیغاتی مورد نظر خود را به آژانسهای بزرگ تبلیغاتی واگذار میکنند. این آژانسها هم غالباً برای فرار از پرداخت مالیات در برخی از برنامههای هنری و فرهنگی به عنوان حامی مشارکت دارند. این امر سبب شده که تعدادی از این آژانسهای تبلیغاتی انحصار این بازار را در دست بگیرند و همین موضوع اعتراض برخی از شرکتها و مؤسسات مستقل را به همراه داشته است.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: امروز همه موزهها برای جذب بازدیدکننده اقدام به تبلیغات گسترده از طریق آژانسهای تبلیغاتی میکنند. این آژانسها علاوه بر حوزه فرهنگی، سوابق متعدد همکاری با شرکتهای بزرگ مانند توتال، مک دونالد، دانون و ... دارند و این موضوع نزد سفارشدهندگان به عنوان یک امتیاز محسوب میشود. اما آژانسهای تبلیغاتی مکانیسیمی را طراحی کردند که بر اساس آن بدون دریافت حقالزحمهای به عنوان حامی این مراکز فرهنگی ورود میکنند اما در مقابل به دلیل این حمایت، بعضاً تا ۶۰ درصد معافیت مالیاتی ـ تا مرز ۱۰۰ هزار یورو ـ برخوردار میشوند.
معترضان به این روش معتقدند که این شرکتها علاوه بر معافیت مالیاتی، بخشی از درآمد خود را در قالب خدمات دیگر مانند مشاوره دریافت میکنند. از طرفی این ۶۰ درصد معافیت را در واقع مردم می پردازند، زیرا فرض بر این است که معافیت از مالیات در صورتی که اقدام حامیان به واقع به رشد فرهنگ کمک کند، لحاظ شود، در حالی که این امر یک طی سالها به روشی برای انحصار بازار از یک سو و گریز مالیاتی مبدل شده است. خصوصاً این که بسیاری از این عملیاتها بدون نظارت یا اعمال شیوههایی مانند مناقصه صورت میگیرد.
طراحان و شرکتهای کوچک تبلیغاتی که به این شیوه معترض هستند، از نهادهای فرهنگی و دستگاههای نظارتی میخواهند نسبت به اصلاح این شیوه اقدام کنند، زیرا رقابت موجود سالم و منصفانه نیست.
انتهای پیام/