به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان،آخرین آمار ارائه شده از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات در خصوص مقابله با پیامکهای مزاحم تبلیغاتی نشان میدهد که تا تاریخ ۱۳ تیرماه جاری ۱۳۱ هزار و ۲۱۴ سیمکارت شخصی به دلیل مزاحمت پیامکی قطع شده است.
آخرین آمار رگولاتوری مربوط به پایان اردیبهشت ماه از مسدودسازی ۱۲۶ هزار سیم کارت حکایت داشت و شواهد نشان میدهد که در هر ماه، بیش از ۳ هزار خط سیم کارت به دلیل ارسال پیامک تبلیغاتی برای مشترکان، قطع میشود.
این درحالی است که تا دی ماه ۹۷ حدود ۶۲ هزار سیم کارت ارسال کننده پیامکهای تبلیغاتی از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات مسدود شده بود که پس از دستور رئیس جمهور مبنی بر سرعت بخشیدن به پیگیری این معضل در بهمن ماه، اقدام رگولاتوری برای قطع سیم کارتهای شخصی مزاحم شیب تندتری پیدا کرد و هم اکنون بیش از ۱۳۱ هزار سیم کارت به دلیل مزاحمتهای ناشی از ارسال پیامک انبوه مسدود شده است.
از آنجایی که از این سیم کارتها تنها برای ارسال پیامک انبوه استفاده شده و سرویس دیگری از آن فعال نیست، بر مبنای حجم زیادی از پیامک که از طریق این سیمکارتها ارسال میشود این تخلف قابل شناسایی بوده و اپراتورها این شمارهها را به رگولاتوری گزارش میکنند.
با وجودی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از طریق فرآیند هوش مصنوعی (سامانه خودکار تشخیص پیامکهای مزاحم) و نیز تحلیل رفتار مشترکان و دریافت شکایات از کاربران، نسبت به نظارت بر قطع پیامکهای تبلیغاتی ناخواسته و سیم کارتهای ارسال کننده پیامک مزاحم اقدام میکند، اما همچنان کاربران تلفن همراه با معضل دریافت پیامکهای تبلیغاتی مواجه هستند و با وجودی که بسیاری از کاربران سرشمارههای شخصی ارسال کننده پیامک را به رگولاتوری گزارش میکنند، اما همچنان این پیامکها برای بسیاری از کاربران ارسال میشود.
بر مبنای آخرین آمار نظرسنجی از میزان رضایت کاربران از کاهش پیامکهای تبلیغاتی، ۵۵.۶ درصد شرکت کنندگان اذعان دارند که دریافت این پیامکها کاهش یافته، اما با این حال همچنان ۴۴.۴ درصد از مشترکان از تعداد بالای دریافت این پیامکها ناراضیاند.
مطابق با آمار رگولاتوری بیشترین اعتراضات از پیامکهای تبلیغاتی مربوط به پیامکهایی است که از سمت سیم کارتهای شخصی و به صورت انبوه ارسال میشود. اما ارسال پیامک از سرشمارههای پیامکی در صورت اعتراض کاربران، به راحتی قابل رسیدگی است.
از این رو مشترکان موبایل میتوانند با شمارهگیری کد دستوری ستاره هشتصد مربع (#۸۰۰*) نسبت به درخواست قطع سرویس پیامکهای انبوه تبلیغاتی و ارزش افزوده اقدام کنند. در این سامانه علاوه بر امکان درخواست برای قطع خدمات و تبلیغات، گزینهای نیز برای تبلیغ از خط شخصی وجود دارد که کاربر با واردکردن شماره موبایلی که از آن پیامک دریافت میکند میتواند آن را گزارش داده تا رگولاتوری نسبت به مسدود کردن آن شماره اقدام کند.
بر اساس اعلام رگولاتوری، در سامانه «ستاره هشتصد مربع» بالغ بر ۳۰ میلیون نفر خواستار قطع دریافت پیامک تبلیغاتی شدهاند و این تعداد مشترک در لیست سیاه قرار داده شدهاند تا برایشان پیامک تبلیغاتی ارسال نشود.
به تازگی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از اعلام لیست اسامی شرکتهای متخلف ارسال کننده پیامکهای تبلیغاتی به پلیس فتا خبر داده است.
منبع:مهر
انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانههای داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.
نظر شما